Jump to content

Trykk/vann i sylinder

Rate this topic


Recommended Posts

Har en transporter t5 som har et problem. Brukte kjølevæske, så byttet egr kjøler da bilverksted mente denne var gåen. Bruker ikke vann lenger, men etter lengre kjøreturer må jeg skru av lokket på ekspansjontanken for å slippe ut trykket når jeg parkerer bilen. Hvis jeg ikke gjør dette, klarer ikke starteren å dra rundt motoren, og jeg må dreie motor manuelt en runde for så og starte den på vanlig måte. Hvorfor skjer dette? 

Link to comment
Share on other sites

Altså, om du ikke slipper ut trykk i kjølesystemet etter kjøring, så klarer ikke startmotor dra rundt motor dagen etterpå? Om jeg tolker deg riktig så vil jeg si defekt toppakning. Teori - trykk i kjølesystem presser kjølevann inn i en sylinder.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

Trykket inni sylindrene under kjøring er veldig mange ganger høyere enn trykket i kjølevannet, vann vil da ikke komme inn i sylindrene. Dog kan trykk fra sylindrene komme ut i kjølesystemet, men lokk på ekspansjonstank skal åpne på ~1bar.

 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy