Driver55 Skrevet Mars 26, 2021 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2021 Toyotaene nå til dags ruster nok sjelden i karosseri og andre synlig steder. Generellt ser en mye oftere VW, Mersedes og Audi biler med rustangrep på bakluker, dører og lignende. Må være noe feil med produksjonsprosessene i Tyskland.. Skoda som lages på andre "VW" fabrikker har f.eks mye mindre rust ifølge Svensk Bilprovning, de som har den største databasen over slikt. Men..har du sett på understellet til Toyotaen din?? Jeg har kjøpt 3-4 år gamle biler av alle Avensis modellene og understellsbehandlingsfirmaene har hver gang gitt alarmerende bilder og tilbakemelding om omfattende rustangrep. Rust som eg. har kommet altfor langt. Jeg skjønner hvorfor når jeg leste nylig i Motor at Toyota aldri understellsbehandler nye biler. https://motor.no/bil/store-forskjeller-i-rustbehandlig-av-nye-biler/192512 . Mange merker gjør det. Burde vært obligatorisk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morton Skrevet Mars 26, 2021 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2021 Den samme erfaringen har jeg med ett par-tre Avensiser. Saga Antirust i Oslo anbefalte og sandblåse understellet og prime det på nytt, ev. legge på noe glassfibermassse der rusten har spist for mye av metallet. Det synes jeg er altfor dyrt på en bruktbil så de sprøytet på en kjemisk ruststopper som danner en hard forsegling sammen med rusten. Utsetter problemet litt, men synes synd på neste eier av bilene.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Mars 28, 2021 Rapporter Share Skrevet Mars 28, 2021 Hatet å jobbe med understellet til Toyotaer når jeg var mekaniker. Alt på 5-6-7-8 år gamle biler måtte som regel varmes rødt for det var noe vits å røre skruene. Ingen form for legering på noe skruer. Mange produsenter bruker ofte syrefaste eller skruer som er behandlet fra fabrikk. Jesper1201 reagerte på dette 1 Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morton Skrevet Mars 29, 2021 Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2021 Bilprodusenter som bruker syrefaste? Tviler jeg på. Ikke engang påhengsmotorer kommer med syrefaste overalt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Mars 29, 2021 Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2021 Syrefaste var de nok ikke, var mer et begrep som vi brukte der jeg jobbet for å beskrive behandlede skruer. Skrudde ut skruer fra traversen på 10 år gamle biler som så helt nye ut blant annet. Det har mye å si hvor bilen er kjørt og hvor ofte den er vasket og, så det kan være store lokale forskjeller på hvordan en bil er å jobbe med. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morton Skrevet Mars 29, 2021 Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2021 Helt klart. Kona har ved ett par anledninger kjøpt biler som har gått i Oslo, .. forferdelig rustne i understellet og eksossystem etter bare ett par år! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg