Jump to content

Verkstedet mener glødepluggene er fastgrodde

Rate this topic


Bernhard02
 Share

Recommended Posts

Jeg har nylig fått min golf (VI 4WD Diesel 2009 modell) gjennom eu kontrollen. Verkstedet fant da ut at glødepluggene bør skiftes. Jeg synes selv at bilen har begynt å bli litt tungstartet. Derfor fikk jeg verkstedet til å skifte glødepluggene. Når verkstedet skulle skifte glødepluggene fant de ut at glødepluggene satt så godt fast at de var redd for at de ville knekke. Da ringte verkstedet meg , og sa at de avbrøt reparasjonen slik at jeg fikk tenke meg om, hva jeg ville gjøre. De sa at verste senario var at hele topplokket må demonteres, og dette er en omfattende jobb som fort kan koste opp mot 30.000 kroner. De fortalte meg også at hvis glødepluggen knakk så var det en liten sannsynlighet for at de kunne få den ut med det verktøyet de hadde, men at dette var lite sannsynlig. Jeg er glad for at verkstedet ikke tok sjansen siden dette kan bli veldig dyrt. Jeg kjøpte bilen, for et halvt år siden og er veldig fornøyd med bilen, og den har nylig bikket 200000 km. Jeg hadde bilen hos automester tror du det er større sannsynlighet, for at merkeverkstedet møller kan få ut glødepluggene selv om de er fastgrodde? Er det verdt å kanskje koste på bilen som er verdt rundt 60000 kr så mye? Hva blir konsekvensen med å kjøre med slitte/defekte glødeplugger over tid? Er det ofte at glødeplugger knekker, og at de må opp med hele motoren? Dette er dyrt for meg på 18 år, som kanskje må bruke så mye penger bare på å skifte glødeplugger. Hva anbefaler du meg å gjøre med denne kjedelige saken?

Link to comment
Share on other sites

Disse motorene er notorisk for å få glødeplugger som irrer fast i toppen. Så mye som 1/3 av bilen jeg skal røre glødepluggene på sitter minst 1 av de. 
Har dog. enda ikke knekt en eneste glødeplugg på VW, de kommer som regel hele ut med litt jobb. På omtrent halvparten av bilene de sitter på må gjengene i toppen friskes opp før nye monteres, da de gjerne får litt medfart på vei ut. 

Og nei, merkeverksted får ikke gjort noe annet enn Automester, det avhenger mer på hvilken mekaniker som skrur på bilen. 

Har et bilde av 4 glødeplugger jeg skrudde ut av en lignende motor denne uka, men får ikke lastet det opp dessverre. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Link to comment
Share on other sites

T

14 minutter siden, Jesper1201 skrev:

Disse motorene er notorisk for å få glødeplugger som irrer fast i toppen. Så mye som 1/3 av bilen jeg skal røre glødepluggene på sitter minst 1 av de. 
Har dog. enda ikke knekt en eneste glødeplugg på VW, de kommer som regel hele ut med litt jobb. På omtrent halvparten av bilene de sitter på må gjengene i toppen friskes opp før nye monteres, da de gjerne får litt medfart på vei ut. 

Og nei, merkeverksted får ikke gjort noe annet enn Automester, det avhenger mer på hvilken mekaniker som skrur på bilen. 

Har et bilde av 4 glødeplugger jeg skrudde ut av en lignende motor denne uka, men får ikke lastet det opp dessverre. 

Takk for svar. De mente at glødepluggene var "innsota" og satte godt fast derfor ville de ikke ta sjansen siden dette kan bli dyrt. Så det du mener er at det er sjeldent at de knekker? Så hvis jeg tar sjansen, og lar verkstedet skrur mer så går det mest sannsynlig bra? Håper virkelig at de klarer det. Men jeg er fortsatt usikker på hvilket verksted jeg skal gjøre det på. Fikk faktisk reparasjonen gratis av automester siden at de ikke ble noe resultat av det de gjorde. Men vurderer kanskje møller siden de har mer erfaring på golf og har mer verktøy. Men hvis de på møller må opp med motoren for å få opp den knekte glødepluggen det er nok dyrere enn automester. Så det var veldig interessant høre at du mente at det er mer personavhengig enn om hvilket verksted det er.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier ikke at det garantert går bra, sier bare at jeg enda ikke har knekt noen. Skal også sies at jeg har gitt opp 1 eller 2 biler før det har gått for langt, i frykt for at de knekker eller setter seg fast halvveis ute, det blir å stå på mekanikerens vurdering. 

Har dog trua på at de kommer ut med litt jobb og tålmodighet. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

  • Similar Content

    • By Larselt
      TRENGER RÅD OG TIPS!!
      Jeg kjøpte en Golf 1.2 tsi 2013 modell privat for ca en måned siden, merket fort at det var noe et eller annet som ikke stemte. For når jeg akselerer så begynner bilen å riste kraftig og lugge, dette er mest i 5. og 6. gir, fra 1500 til 2200 omregninger ca. 
       
      Var innom VW verksted og fikk sjekka opp, de fikk opp en feilkode som viste at 3. og 4. coil var noe galt med. Bestilte to nye coils og fikk bytta de selv. Men det virka som bilen blei verre og ristinga og lugginga blei verre, det virker som bilen også «skipper» litt nå også, altså bilen plutselig mister effekt også kommer på igjen under kjøring.
      Hva kan være galt? Ingen lamper eller no lyser, bilen hadde service for 6 måneder siden og nylig EU-godkjent. Hva kan jeg gjøre?
    • By grendal93
      Hei, jeg har prøvd å finne hvor oljelekasjen jeg har på min golf uten hell. 
      Tenkte først at det kom ifra oljetrykksensoren som ligger nesten øverst på motoren siden det var mye oljesøl rundt den. Vasket rundt og sjekket igjen så fant jeg olje nesten helt opp til trykksensoren.
      Sjekket også tennpluggene og det var olje i alle (dette kan komme ifra dårlig påfylling av olje) skal tørke ut oljen og sjekke igjen. 
      Har også en varsellampe på motoren og når jeg starter bilen så får jeg opp en varsel der det står "oil sensor workshop". 
      Kort forklart om motorkraften som jeg mister. Når jeg skal ut i kryss så må jeg gir mere gass en vanlig for og ikke kvele bilen. Når jeg kjører rolig på flat vei så kjenner jeg på bilen og gassen at den mister litt kraft også kommer det tilbake om 250ms ca. Når jeg slipper opp gassen på flat vei så rister bilen 4 ganger før den bremser på giret. 
      Har sjekket at alle tennplugger fungerer og det gjør di. 
      1 ting til! Oljen renner ikke ned på hverken girkasse eller reg reim, det er mest fokusert på fronten ( kanskje bak) 
      Det at jeg mister motorkraft av og til kan vel ha noe med oljesøl i tennpluggene? Hvis det ikke er problemet hva kan det være? 
       
      Tips om problemet, anbefalinger, meniger om og levere inn til verksted for og finne oljelekasjen taes gjerne imot! 
    • By Raymond73
      Har en Golf Alltrack 2,0 tdi 184 hk, 2015 modell. Av og til begynner "glødelampen" og blinke og motoren mister effekt og går i nødmodus. Jeg stopper/ starter bilen og lyset er borte og alt virker som det skal. Kan gå mange dager da alt er ok, men så plutselig kommer "glødelyset" tilbake og bilen går i nødmodus igjen. Det kommer på under rolig kjøring og ikke ved gasspådrag. Kommer gjerne på  igjen om morgenen når jeg starter bilen og begynner å kjøre. 
      Noen som har opplevd det samme og vet hva problemet er ???
       
      Ikke garanti lenger på bilensom er gått 106000 km.
    • By nicklas_3210
      Hei. 
      Har et problem med bilen som jeg har funnet ut er mest sannsynlig en pcv valve , (positive crankcase ventilation)
      Men klarer ikke på noen måte og finne ut hva den delen heter på norsk for og bestille den. Har søkt over alt og prøvd så godt jeg kan til ingen nytte. 

      Nummeret på den ventilen er 1J0 973 722 og bilen er en Golf V 2007 1.6 bensin


      På forhånd tusen takk for svar :D 
    • By ptrjor
      Hei. Som tittelen tilsier trenger jeg hjelp til å finne en adapter til en bilradio. Jeg har nettopp kjøpt en 2001 Golf stasjonsvogn som kom uten radio. Dette lot seg løse ved at jeg fikk en rimelig ny og ubrukt bilradio fra min onkel som hadde byttet radio i sin Peugeot iOn. Jeg trenger da en måte å få brukt denne nye radioen (Pioneer DEH-1807ZC) i min eldre Golf 2001 mod, og vet ikke helt hvor jeg skal begynne.. Radioen passer fysisk rett inn. Trenger da sannsynligvis en adapterkabel med hunkjønn som passer i Pioneer/Peugeot-radioen, til hankjønn som passer i golfen. Skal hovedsakelig bare benytte bluetoothen i den, til musikkavspilling fra tlf. 
      Vet noen hva en sånn kabel heter? Prøvde å google litt, og har bare funnet motsatt kjønn av det jeg trenger på kablene, og at de heter ISO eller DIN? Går vel også evt. an å skjære av ledningene og koble dem til en annen dersom jeg finner rett kontakt. Ber derfor om hjelp fra noen som evt. kan dette bedre enn meg :)
      Legger ved noen bilder av både radioen og tilkoblingene i bilen jeg skal sette den i.
       
      Her er koblingene i golfen

       
      Og her er baksiden av radioen jeg vil benytte i golfen

       
      Modellnr. osv på radioen

       

       
      Tusen takk!
  • Populære emner nylig

  • Recent Achievements

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy