Gå til innhold

Kinkig problem med tenningslås

Ranger emnet


Larsbryne

Anbefalte innlegg

 

Bilen - en 2004 Grand Vitara 2.0 Turbodiesel - står på et kinkig sted og er ute av stand til å starte. Det er to ting feil. Det ene er starteren. Men dette kan løses med å trille i gang skulle jeg tro. 

Det andre gjør saken litt verre. Jeg har bakset så mye med tenningsnøkkelen at låsen har gått i vrang. Jeg får vridd nøkkelen forbi rattlås og til ACC - punktet - det vil si at vidusheiser og radio funker. Men jeg får den ikke til ON som vekker opp resten av bilen - eller il neste steg - som starter den.

Jeg har nå skrudd løs startbryteren (plastplata med koblinger bak tenningslåsen), og kan skru på strømmen med denne slik at jeg i det minste fikk lukket el-vinduer.

Men så var det å få starta greiene da... Tenkte å trille den i gang på et vis. Lurer på om jeg kan starte den uten nøkkel - så fremt nøkkel med chip står der den står til vanlig - i låsen?

 

Leste på en gammel post fra 2015 om en som løsnet startsperreantenne (ringen) og tapet fast nøkkelen med chip inni i denne, slik at bilen tror du har nøkkelen som hører til.

Spørsmålet er om jeg kan gjøre noe lignende? 

Altså: Kan jeg la originalnøkkel stå i - for å oppheve rattlås - og startsperra - mens jeg starter bilen med selve bryteren på baksiden av låsen? Da kan jeg i det minste komme meg hjem til garasjen for neste steg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 5 weeks later...

... men nå skjedde det noe nytt. Nå starter den ikke. Kan jeg ha fått dratt i en ledning til startsperre eller noe annet? Bilen kinner som bare det. Ingen lamper blinker. Bare vil ikke starte. Den har tidligere startet veldig lett - så og si alltid. Bortsett fra det med tenningslåsen da (over).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår