gauk1 Skrevet September 19, 2019 Rapporter Share Skrevet September 19, 2019 Hei! Jeg har en Audi A4(2.0 TDI 2005,automat, modell) som jeg prøver å reparere, bilen har stått i ett år. Den akselererer veldig tregt, får liksom ikke boost. ESP Lyset lyser også, men dette kom først opp etter at jeg nylig skiftet batteri, vet ikke om dette har noen sammenheng, har ikke konsentrert meg så mye om den feilen(tror det er steering angle position sensor som kommer opp som feil her). Fikk også batterilys etter at jeg skiftet batteri, og det går ikke ut selv om jeg har ladet det helt opp. Skal måle ladespenning når jeg kommer så langt. Tilbake til der alt startet for ett år siden. Det kom opp feilkode på innsugsmanifold. Bilen gikk veldig tregt, det kom en høy klikkelyd fra innsugsmanifold(spjeldet) Skrudde denne opp, og den var full av olje. Satte i ny i går. Klikkelyd ble mindre intens, og den forsvinner ganske fort. Den kommer helst på tomgang. Det virker som om bilen prøver å lukke spjeldet mer enn det som går an, eller at spjeldet står og blafrer. Bilen går fremdeles veldig tregt. MEN: Hvis jeg drar ut pluggen til innsugsspjeldet, så går bilen for full spiker. Kan det være at den nye innsugsmanifolden også er ødelagt ? (Kjøpe den brukt). Jeg mistenker noe annet. Skal få lest ut feilkoder igjen i dag. Det kommer ikke opp andre varslellys enn ESP og Batteri. Jeg lot batterilader stå på mens bilen gikk på tomgang, slik at jeg var sikker på at systemet fikk nok spenning, forsikret at det ikke var dette som trigget feilen. Har slettet alle feilkoder før jeg satte i nytt innsugsspjeld, men har ikke lest av etter at jeg skiftet innsugsspjeld. Takker for alle tips dere måtte ha :) Er det slik at en ESP-feil gjør at bilen skal gå i nødmodus ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet September 19, 2019 Rapporter Share Skrevet September 19, 2019 Feilen kan være defekt EGR-ventil, den kan begynne med klikkelyd når defekt. Får da normalt feilkode på EGR. Med innsugsspjeld, mener du shudder-spjeld eller EGR? Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gauk1 Skrevet September 24, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 24, 2019 Får feilkode på EGR p0403 Innsugsspjeld da mener jeg shuddervalve , det som er skrudd på EGR. Har nå tatt ut og renset egr gullende ren. Når jeg kjører VCDS output test på EGR og shudder valve, så går disse helt fint. Kan virke som at det signalet som skal lukke/åpne shuddervalve ikke har god kontakt, regner med det er egr som gir kommando her, via et eller annet. Det er shuddervalve som står og klikker. Når jeg kjører og klikkelyden er der, går bilen som et skudd. Når klikkelyd forsvinner så går bilen i treg modus(spjeld lukker). Kobler jeg av plugg til shuddervalve, går bilen helt fint(spjeld står da åpent) Shuddervalve er skiftet. Noen som har prøvd å åpne en egr? Altså sett inni den svarte boksen hvor elektronikken sitter ? Mulig det har kommet inn olje slik det gjorde i shuddervalve. Tenkte å forske litt mer før jeg kjøper ny egr. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gauk1 Skrevet September 24, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 24, 2019 Postet i feil forum , prøver igjen. gauk1 0 Skrevet 7 minutter siden Problem: Klikkelyd fra shuddervalve, og feilkode på EGR Får feilkode på EGR p0403 Innsugsspjeld da mener jeg shuddervalve , det som er skrudd på EGR. Har nå tatt ut og renset EGR gullende ren. Når jeg kjører VCDS output test på EGR og shudder valve, så går disse helt fint.( testet disse med VCDS mens de var avskrudd fra manifold , og kan se at spjeld lukker og stenger ) Kan virke som at det signalet som skal lukke/åpne shuddervalve ikke har god kontakt, regner med det er egr som gir kommando her, via et eller annet. Det er shuddervalve som står og klikker, og det stenger stort sett hele tiden. Når jeg kjører og klikkelyden er der, går bilen som et skudd. Når klikkelyd forsvinner så går bilen i treg modus(spjeld lukker). Kobler jeg av plugg til shuddervalve, går bilen helt fint(spjeld står da åpent) Shuddervalve er skiftet. Noen som har prøvd å åpne en egr? Altså sett inni den svarte boksen hvor elektronikken og mekanikk sitter ? Mulig det har kommet inn olje slik det gjorde i shuddervalve. Tenkte å forske litt mer før jeg kjøper ny egr. Er det noe programmering som må gjøres etter at jeg byttet shuddervalve? Feilen var den samme før jeg byttet, men feilkode forsvant etter at jeg byttet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet September 25, 2019 Rapporter Share Skrevet September 25, 2019 Har opplevd nøyaktig samme sak på en C6 2.0 TDI, det tilfellet jeg refererte til i mitt forrige svar. Der er var problemet defekt EGR-ventil, rengjorte denne uten hell. Har disse begynt å feile slik du opplever, da blir de å bytte. Monterte ny ventil og bilen har fungert etterpå. Du har begynt i feil ende vil jeg anta, byttet shudderspjeld og ikke selve problemet - EGR-ventilen. PS, ikke lag duplikattråd. Har nå slått trådene sammen . Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gauk1 Skrevet September 26, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 26, 2019 Ok. Grunnen til at jeg byttet shudder-spjeld var at det var kun denne som kom opp på feilkode. Det var først etter at jeg byttet dette at feilkode på EGR kom opp. Det viser seg nå at det er et tannhjul inne i EGR som er ødelagt. Plastikktannhjul har mistet halvparten av tennene og hopper hver gang det prøver å åpne, derav klikkelyd. Sikkert et kjent problem siden dette ser ut til å være en svært dårlig patent. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet September 26, 2019 Rapporter Share Skrevet September 26, 2019 Problemet med EGR-ventilen kommer av at den kokser fast, noe som medfører at tannhjul inni går i stykker. Eneste vei utenom dette er å rengjøre EGR i ny og ne, alternativt EGR-delete. Eurodel har nye ventiler, i forskjellige prisklasser. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet September 26, 2019 Rapporter Share Skrevet September 26, 2019 Det som er veldig viktig, uansett type feilsøk, er å se hva feilkoden henviser til - f.eks usannsynlig signal, kortslutning, etc. Du kan ha feil på en EGR uten å ha feilkode på den, eller du kan få feilkode på EGR uten å ha feil på den. Du kan f.eks få feilkode på vacuumlekkasje som i realiteten er en defekt MAF. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.