Jump to content
Bilforumet.no

Rate this topic

Recommended Posts

Hydrauliske løftere. Ja, sett de inn med olje, monter kamaksel og tøm en skvett olje på kam/løftere før toppdeksel monteres. Husk også olje på opplagringene/kambukkene før montering av kam. Ikke start motor før det har gått en time etter at kam er montert, og når motor startes kan det tenkes at det tikker litt, dette er helt normalt. Rett etter oppstart, ikke la motor gå på tomgang, men kjør en tur til tikking forsvinner, turtall rundt 2000-2500 omdr.

En annen viktig ting er å sjekke timing på register, er merke på kamdrev og svinghjul, samt rotor skal peke ca mot merke i fordelerhus (slik det var før demontering). Like viktig er å påse at drev bak på kam går fint i inngrep med drev til fordeler MENS kambukker skrues ned og tightes. Tighter du opp kam uten å sjekke dette, kan du ende opp med å ødelegge/bøye kamaksel og/eller fordeleraksel.

Viktig at veiv står i ØD og de to fremste lobene på kamaksel peker opp når kam monteres, ellers kan du bøye ventiler.

 

Jeg har tidligere laget en guide for dette, denne finner du her --> 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.