Gå til innhold
Bilforumet.no
JAK89

AC blåser ikke kaldt

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Hei

Ble overrasket av litt varmt vær i Stavanger i forrige uke, og i den sammenhengen ønsket jeg litt kaldere luft i bilen. Til min store frustrasjon var luften som kom ut av vifta like varm som det var på utsiden av bilen. Har sjekket trykket på lavtrykksiden på anlegget og det er 55psi (litt høyt?). På tomgang var den 60psi, så da tenker jeg jo at noe må fungere, men det kan være tilfeldig. Kompressoren er heller ikke av den sorten hvor man kan se clutchen, om den går rundt eller ikke. Har forstått at dette er vanlig på tyske biler.

En annen ting som jeg stusser litt over er at ingen av viftene sviver, tenker da på radiator og ac vifte. I min mors touran går disse viftene av og på avhengig av om ECON bryter er av eller på, og det blåser kald luft i hennes bil. (samme bil)

Har gått over alle sikringer og de ser fine ut. Tenker mest på at dette må være en el feil, og da gjerne feil med rele. Noen som har noen tanker rundt dette og hvordan jeg kan feilsøke meg fram, og evt. hvor releet for ac sitter og hva det heter.

VW Touran 2004 2.0 136hk

På forhånd takk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker ikke om disse har variabel kompressor eller tradisjonell med magnetclutch. 

Har den magnetclutch må du få sjekket at innslaget fungerer, det sjekker du enklest ved å «jumpe» reléet. Mål også om det kommer styrestrøm til relé.

Har den variabel kan du måle kontroll spenning ned på kompressor. Sjekk samtidig om senterskruen på reimhjulet har skrudd seg ut, hvis den har det så vil ikke innmaten i kompressor gå rundt. Prøv isåfall å dra til denne. 

Hvis det overnevnte er ok må du verifisere gassmengde ved hjelp av AC-maskin. Trykk kan være ok selv med meget dårlig menge gass. Kjenn også om røret UT fra kompressor er varmt, blir dette varmt fungerer kompressor.

Hvis alt overnevnte er ok er det ikke liv i kompressoren din. 

Kan selvfølgelig være at reduksjonsventilen er defekt men da skal trykket mellom høy/lavtrykk utligne seg bortimot helt. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Supert. Ja, det er kompressor uten magnetclutch, så alt bare sviver rundt med dynamoreima. Skal få sjekket de andre tingene du nevner. Kan defekt kjølevæskesensor/giver eller radiator temp måler/giver gi utslag som AC som ikke slår seg på? Bare noen tanker etter å ha sett litt på youtube.

Takk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, pressostat for AC system og kjøleviftene for motor har også innvirkning på dettte, men da vil du ikke få spenning ned på kompressor og du vil også få en feilkode i HVAC hvis du leser ut feilkoder med diagnose. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen

Driver fortsatt å jobber med AC på bilen. Har målt trykk på AC anlegg til omtrent 6 bar både på høy/lavtrykkside. Ingen forandring når bil sviver med AC "på". Har også målt spenning ned på elektroventilen på kompressoren til 3,5V. Spenningen er lik uavhenging om bilen står på tomgang eller er slått av. Jeg vet ikke hva spenningen ned på kompressoren må være for at den skal slå seg på. Noen som vet noe om dette og hvordan det kan fikses? Jeg mistenker litt en defekt sensor eller feil i computer. Har noen noe forslag? 

Jeg svetter i bilen... hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved å måle på en variabel kompressor med et multimeter vil du bare måle kontrollkretsen, den styreenhet bruker for å "selvdiagnostisere" om kompressor virker eller ikke.
Du må ha spesialverktøy eller VCDS/diagnoseutstyr for å kontrollere om styreenhet forsøker å starte kompressor/om den fungerer/ikke fungerer.

Du har målt normalt hviletrykk i systemet, ergo er ikke kompressor i drift/defekt.
Har du VCDS, gå inn på Auto HVAC og kontroller i måleblokk 02 og verdiene; Compressor Current (skal være ca. 800mA) og Compressor load (skal være mellom 2,5nm og 7,0nm avhengig av innstillinger på klimapanel)
Har du Adv. Measuring Values og ikke måleblokk huker du av for de samme verdiene og leser av de, skal ha samme verdier. 
Får du opp verdier her, som forandrer seg eller går i 0 ved å skru av AC så gir ECU signal til kompressor, ergo. er det høyst sannsynlig defekt kompressor eller solenoid ventilen på kompressor. Står de i 0 hele tiden er det en annen grunn til at AC ikke virker, som f.eks defekt trykksensor eller kjølevifter/styring. (Begge skal trigge feilkode under modul 01 eller 08) 

Du kan måle motstanden i solenoid ventilen på kompressor, denne skal ligge rundt 10-14 ohm, men det betyr ikke at den er iorden.
De er kjent for å gå istykker, men for å skifte denne må du ha utstyr for å tappe anlegget for gass før den demonteres. 
Det som er viktig hvis du kommer frem til at solenoiden er defekt er at senterskruen på reimhjulet til kompressor ikke har skrudd seg ut.
Det er en sikkerhetsmekanisme ved den skruen, og når den skrur seg ut har det vært for høy intern motstand i kompressor, f.eks av for mye gass eller en defekt kompressor. 
Dumt å skifte ventilen hvis kompressor snart tar kvelden uansett. 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok.

Tusen takk for flott svar! Har dessverre ikke avansert nok diagnoseverktøy til å få sett på disse verdiene. Har sendt forespørsel til 5-6 bilverksteder her i Stavanger, men virker som de ikke er interessert i å se på dette. Skal se om jeg får tak i et kompatibelt diagnoseverktøy som passer lommeboka. Forslag?

Og hadde det vært mulig å satt 12V på solenoid ventilen på kompressoren, for å se om den aktiveres?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

VCDS er det desidert foretrukkende, men det koster fra 3600,- (rundt der tror jeg). 

Det du kan gjøre, hvis du vil kjøre deg en tur, er å ta kontakt med Quattro73, som bor på Karmøy. 

Han har VCDS og har helt sikkert mulighet til å hjelpe deg med diagnose biten. 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått feilsøkt bilen og fått følgende relevante feilkoder:

P1641 - Read DTC memory of A/C control module
            static

00819 - High pressure sensor Open circuit/short circuit to ground
            static

 

Har googlet litt, men sikkert noen her inne så kan komme med et godt svar.

Vet noen hvor relemondul for kjølevifte er gjemt på en touran?

Og går det ann å teste/ohm på høytrykksensor. (Denne har jeg funnet, og var ikke like gjemt som alt annet:))

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor lurer du på styreenhet til vifte? 

Der har du grunnen til at systemet ikke virker. Bestill ny trykkbryter og skift denne. Den kan du bare skru ut, trenger ikke tappe anlegget da det sitter en liten ventil nede i røret. 

Når den er skiftet blir det kaldt igjen ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen

Bilen var kald en stund men etter et par timers kjøring mot hardangervidda slo den seg av (til min store fortvilelse). Typisk nok var det rundt 24-26 grader i hardanger den dagen. Og med hund i bilen, ble det mye stopp og bading på bilturen (kjekt nok det altså).

Har fått lest av feilkoder igjen, men får kun opp:

P1641 - Read DTC memory of A/C control module
            static

Ingen egne feilkoder på AC, som forrige gang ga feilkode:

 00819 - High pressure sensor Open circuit/short circuit to ground
            static

 

Noen som har noen forslag til hva som kan være problemet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Start opp bil og se ned på kompressoren, går den ytre delen av reimhjulet rundt eller står den rolig? 

Går den rundt så kan du sjekke verdier under Auto HVAC om kompressor faktisk får «beskjed» om å «slå seg på» 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.