Gå til innhold

akselbrudd i girkasse, Swift 4x4 2009-modell

Ranger emnet


excel7

Anbefalte innlegg

Tro det eller ei, men jeg har fått akselbrudd i girkassen (manuell 4x4) på en bil som er kjørt bare såvidt over 80.000 km!  Dette gjør at kun forhjulsdrift er intakt, og pga. skifte av girkasse koster rundt 40.000,- kjører jeg med den (i alle fall foreløpig).  Bilen er pent kjørt av min kone, så her har det ikke vært noen rally-tendenser heller.  Suzuki-verkstedet tilbyr kun bytte til ny kasse, ikke overhaling m/ skifte av aksling.

Så skal jeg nå fylle på et tilsetningsstoff jeg har god erfaring med fra tidligere (på en differensial på en Suzuki XL-7) for å motvirke at andre deler i kassa tar skade eller blir utsatt for mer slitasje enn nødvendig.  Og da kommer jeg til den litt flaue erkjennelsen:  Jeg finner rett og slett ikke olje-påfyllingspluggen til girkassa!  Jeg kan jo ikke skryte av at jeg skrur på bil generelt heller, men dette er jo så basic at selv bestemor kan gjøre det (tror jeg).  Har selvsagt vært på nettet og funnet you tube videoer etc. samt selvsagt konferert med instruksjonsboken som kun serverer en temmelig dårlig strek-tegning av hvor pluggen sitter.  Dette er som sagt rimelig flaut, og jeg blottlegger meg selvsagt for endel mishagsytringer pga. dette.  Det får jeg i så fall tåle.  Jeg lurer på om kassa er endret siden både strek--tegningen ble laget og at you-tube videoen viser en annen modell - så derfor: hvis noen har et bilde av kassa og hvor påfyllingspluggen sitter er jeg svært takknemlig om de kan dele det her på forumet.

PS: Jeg har funnet en påfyllingsplugg på det jeg tror og mener er fordelingskassa (som jo har en annen olje (?).  Det var også en lekkasje mellom girkassa og fordelerkassa, men den har verkstedet fiksa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke bytte girkasse. Du kan fint overhale den. Det er differensialen som har knekt. Den kan byttes ut. En slik jobb koster rundt 25.000-30.000. Da inkluderer det totalt full overhaling av girkasse med lager og ny differensial. Så da er det jo penger å spare på det. Å helle på noe på girkassa har lite for seg. Jeg hadde evt bare bytta olja. 

Oljepåfyllinga sitter rett ved siden av drivakslen på venstre siden. Altså bak drivakslen. Når du sitter å ser inn på girkassen ved venstre forhjul (sett fra siden) så blir den på høyre side av drivakslen. I ca samme høyde som drivakslen. Er 3,8’’ hull 

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert, takk for svar!  Da skal jeg sjekke når jeg kommer hjem.  Men i utgangspunktet tror jeg at det er denne jeg har sett allerede, men altså trodd det var til fordelerkassa og ikke selve girkassa...Da får jeg i såfall skylde på you-tube videoen og strek-tegningen nok en gang.  Disse har bare bidratt til å forvirre og ikke forklare...

Så tusen takk igjen, skal se på det straks jeg er heimkomen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei, 

Ei eldre dame jeg kjenner godt fikk nylig havari på sin 2010-2011 model Swift på vei til sverige, alle servicer er fulgt og den har gått under 100`

"alle" vet at girkassene på disse bilene har svakheter, dama måtte få bilen tauet inn og reparert på et verksted i østfold, langt hjemmefra (Telemark)

Hun måtte ut med 18000,-

Siden bilen er fulgt opp regelmessig og det er en kjent svakhet, har noen av dere erfaring med at Suzuki stiller opp for sine kunder på dette området?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun har fått totalt overhalt girkasse til 18.000 så er vel det god pris. Hvis du håper å få dekket noe her så tror jeg du bare kan skru ned forventningene dine. Får  ikke dekket ei krone her. Hadde bilen vært innenfor 5 år så hadde det ikke vært noe problem. 

5 år er 5 år dessverre. Ett sted må det liksom ta slutt :)

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår