Torbo Skrevet Oktober 5, 2017 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2017 På kveldstid kan lysene blinke en smule, som om spenningsregulatoren er i ferd med å ryke? Sjekekt dynamoen og renset sleperingene for børstene og fant litt dårlig kontakt i tilkoblingen av feltet og en annen. Den ene børsten var litt treg i holderen, men ellers så alt greit ut. Satte sammen og alt virket bedre i kveld. Og etter litt kjøring så var spenningen jevn og lysene stabile. Men jeg føler at noe er feil, siden problemet oppstod igjen i dag, men for en kort periode. Batteriet ble ladet mens jeg holdt på og virker ok. men det var bare halvladet etter 20 mils kjøring? - litt rart, da det skulle ha ladet batteriet helt opp, selv om batteriet var lite ladet i utgangspunktet...? Er det en egen føler til komputeren som føler på ladespenningen og gjør at komputeren regulerer? Kan det være regulatoren rett og slett? Den ser slik ut: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 6, 2017 Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2017 Normalt får man aldri toppladet batteriet under kjøring, så sant man ikke stort sett bedriver langkjøring. Et fulladet batteri har spenning 12.8V (syrevekt 1.29), et utladet batteri 12.0V (syrevekt 1.16). Uansett ville jeg prøvd å bytte regulatoren, koster lite og er fort gjort. Dersom lyset blinker så er det mest nærliggende å tro at problemet er regulatoren. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Oktober 6, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2017 Bra... jeg kjører slik det er og ser o det roer seg, men ny regulator er nok bra som du sier... Det går to ledninger inn på stikket til regulatoren. Den ene er vel feltet, men den andre lurer jeg på hva er til? Ladelampa? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Februar 6, 2018 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2018 Byttet regulator til dynamoen, men det er samme feil. Lysene blinker svakt, eller rettere sagt så er spenningen en anelse ustabil. Jeg la merke til at sammenføyningene for statorviklingene i dynamoen var klemt sammen og ikke loddet. Tanken slo meg at korrosjon her kan gi dårlig kontakt eller "vakkelkontakt" når ting går rundt og vibererer? Neste skritt er å ta ut dynamoen å lodde disse punktene. Gjorde ikke det da dynamoen var ute, da jeg regnet med at det var feil med regulatoren. Skulle det da være i orden, ville jeg ikke fått greie på hvor feilen lå. Andre forslag? Kan det være en kondensator et eller annet sted som er i ferd med å kortslutte. Andre variable kortslutninger som kan medføre slike ting - blinkende lys/ujevne lys? Et annet problem nå, men det er på VW Camperen. Her virker varmevifta bare i stilling 4 maks hastighet. Termostatsikring? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Februar 6, 2018 Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2018 Høres underlig ut, en dårlig kontakt som er så belastet som statorviklingene er, burde ikke gi vakkel som kommer og går hele tiden, men heller gå så varm ved bruk at lading faller bort. Når vifte kun fungerer på maks så er det typisk defekt termosikring ja. Kan loddes over og problem er løst, hvertfall er symptom fjernet ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Februar 6, 2018 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2018 52 minutter siden, Quattro73 skrev: Høres underlig ut, en dårlig kontakt som er så belastet som statorviklingene er, burde ikke gi vakkel som kommer og går hele tiden, men heller gå så varm ved bruk at lading faller bort. Når vifte kun fungerer på maks så er det typisk defekt termosikring ja. Kan loddes over og problem er løst, hvertfall er symptom fjernet ;) Litt rart ja... Men det er vel et sted å begynne å sjekke? Tenkte på styreservoen, men det virker som blinkingen er uavhengig av det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Februar 7, 2018 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2018 Etter å ha søkt timevis på nett etter flickering - skjelvende lys fant jeg bare noe får som hadde byttet dynemo og regulator for å få stabil spenning og stabilt lys. Så i dag tok jeg dynamoen ut igjen, siden det ikke hjalp med ny regulator for en tid tilbake. Sjekket koblingene til diudene, som var klemt på, uten tanke på at våre biler går i fuktig klima? Stålbørstet koblingene og renset med kniv, da det var mye korrosjon. Tenkte ikke på å måle en gang, da mine voltmetere har så stor indre motstand at de ikke ville gitt utslag med Ohm-måling. Kunne jo satt på strøm, f.eks. igjenom en lyspære, for å måle spenningsfall i millivolt. Vet ikke om jeg hadde fått utslag eller blitt klokere? Siden spenningen er variabel, kunne det jo like godt hende at målingene var ok, selv med litt strømgjennomgang. Så jeg gikk rett på sak. Etter en god rensing av koblingene gikk jeg på med en stor loddebolt og loddet alle tolv punktene. Måtte gjenta rensingen, selv om jeg brukte loddevann, noe som tyder på korrosjonsporer i trådene/sammenføyningene. Var fornøyd etter å ha sjekket med doble brilleglass. Etterpå var lysene stabile og fine, så da hadde jeg hellet med meg. Var på nippet til å bestille ny dynamo, må jeg innrømme. Men i dag hadde jeg god tid og varme i garasjen/verkstedet. Tett på: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Februar 7, 2018 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2018 Ingenting er kjekkere enn når man finner ut av problemet - og det løser seg :) Torbo reagerte på dette 1 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Februar 7, 2018 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2018 36 minutter siden, Quattro73 skrev: Ingenting er kjekkere enn når man finmner ut av problemet - og det løser seg :) Dette var nesten overraskende, men jeg hadde noe tilsvarende på VW Camperen, med korrosjon på brøstekontakten på dynamoen. Den ble bra etter rens. Samme med oljenivåbryteren, og jeg som ikke var vant med slik luksus ble bekymret.. Renset oljet, klemte kabelskoen trangere og det går bra ennå. Her vant tålmodigheten... fornøyd... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.