Gå til innhold

Hard giring '95 TDK, smøring av stag uten effekt

Ranger emnet


Shitblast

Anbefalte innlegg

Golfen min renner på meg med problemer for tiden. Nå har den gått 190000. Over den siste måneden, men først plagsomt merkbart siste uken, har motstanden inn og ut av gir blitt hardere. Første gir er bare litt tyngre. Andre gir fungerer normalt. Tredje gir er nest verste, ved giring inn i tredje fra andre gir, og særlig opp fra 2-gir. Fjerde er noenlunde ok. Femte er tredje verst, ved giring inn i giret, fra alle andre gir, og det henger også på vei ut. Revers har de samme symptomene som femte, men er enda verre. 

 

Ved giring inn i tredje, femte og revers, føles det som om innførings-mekanismen akkurat klarer å "finne sporet", men så butter det kontant imot. Sannsynligheten for at den går i gir på første forsøk i disse girene er ca. 1/3. Hvis man tar i litt ved motstand, kan det såvidt høres skraping fra girkassen. 

 

Jeg poppet lokket under girstang-skinnet, og sprutet godt med tungtflytende olje nedi der. Det hjalp ingenting. Jeg strakte meg ned langsmed torpedoveggen og sprayet rikelig mot stagene ovenfra, slik at det dryppet og rant, i de forskjellige gir. Det så ut som om plast-staget fra girstanga kom ut av torpedoveggen her, og at jeg kanskje fikk sprayet hele mekanismen. Det hjalp heller ikke noen ting. 

 

DSC_0909.jpg

 

DSC_0910.jpg

 

DSC_0910.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å dobbelt-klutsje på kjøreturen jeg tok, men det det viste seg å hjelpe betraktelig å ta et godt tak midt på stikka og skyve den fremover og bakover ved giring. Dermed gikk giringen greit, fra første til fjerde gir, mens jeg ikke helt har fått dreisen på femte. Skal prøve dobbeltklutsje neste gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Dobbelklutsjing gjorde ingen forskjell. Jeg målte slark-utslaget på girstanga, og fant at fremover-bakover-slark var 3,4 cm og side-til-side ca. en tredjedel av dette. Peker dette kanskje mot at en eller flere av foringene i overføringen mellom stang og girkasse er gåene?

 

Edit: Her er et par videoer av slarken mellom stagene, og mellom stagene og girkassa. 

 

Edit: ..og endelig i youtube-format:

 

Overføring til girkasse

https://youtu.be/dt9pKrPhyew

 

Vinkeloverføring ved torpedovegg

https://youtu.be/xRsXkRsuF7g

 

Fremre ball

https://youtu.be/5y06fxVKXz4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Det skal jeg jammen prøve. Har gått og tenkt på om det kunne ha noe for seg. Ellers har jeg oppdaget at problemet er verst når motoren er varm. I tillegg kan problemet vandre mellom forskjellige gir; og det gjelder da alle girene. Det er som regel ett som er vesentlig verre å få i gir enn de andre. 

 

Edit: Hva slags olje brukte du forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja. Kassa røk for fem dager siden. Jeg hadde kjørt bilen varm, og skulle gire fra tredje til fjerde. Giret hengte seg opp midt i mellom tredje og fri, og en knusende skurelyd begynte å lyde fra fronten. Den ga seg ikke før jeg fikk trillet inn på en stoppeplass og skrudde av motoren. Jeg forsøkte med litt makt, men stikka stod bom fast mellom tredje og fri. Jeg hadde en skiftenøkkel i bilen, og brukte den til å legge makt på hendelen ved girkassen. Den lot seg ikke rikke. Så bar det av gårde til hoggeren i Tønsberg med NAF. Nå står den der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår