catrine1986 Skrevet Januar 4, 2017 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2017 Hei. Nå har det seg slik at jeg har fått opp 2 feilkoder på min herlige mandagsbil "passat 3c 2006 2.0 tdi" Disse er da , 16618 Boost Pressure Regulation: Limit Exceeded (Overboost Condition) og 16683 Boost Pressure Regulation: Control Range Not Reached Symptomene er som følger: 16618, har jeg hatt en stund, når jeg kommer over visst turtall så havner bilen i nødmodus, da har det hjulpet og slått bilen av og på. Så har til dels konekjørt bilen det siste året, men lite påtrykk :) Bilen har vært chippet men fjernet den for 2 år siden da bilen ikke var slik den skulle. 16683, kom nå på mandagen. Kjørte avgårde som vanlig og det var ingenting motorkraft eller drivkraft. Han nektet og gi meg fart. Noen ganger føltes det som om jeg var en kenguru på veien i 40 kmt. Byttet olje og oljefilter samt luftfilter på søndagen. Har skrudd av innsugsmanifolden og egr for og sjekke etter mye koks, der var pakningen mellom blokken og innsuget ødelagt så er kjøpt ny. Ikke så veldig mye koks men litt så holder på og rengjøre. Men det jeg lurer på. N75 , sulland sier at det er 3 forskjellige magnetventiler og at jeg må finne det nr som står på den i bilen for og finne riktig del. Noen som vet hvor den står? Samt med G31 sensoren. Vil det i det hele tatt hjelpe og bytte disse? Har ikke hatt ulyd i turboen Noen som har noen knallgode tips til hva jeg kan sjekke ut? Før jeg bytter turboen Boost Pressure Control Valve (N75) faulty Boost Pressure Sensor (G31) faulty Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Januar 4, 2017 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2017 At bilen går i nødmodus på et viss turtall har jeg selv opplevd på en 1.9TDI jeg hadde tidligere. Da jeg fikk byttet dieselfilteret ble det problemet borte ;) Symptomene jeg hadde var at den dro ujevnt og kuttet helt over 3000RPM før jeg byttet. Etter bytte ble det jevnt og bedre dra. Og klarte aldri å provosere bilen til nødmodus igjen Det er jo en ting du kan sjekke ut. Billig og lett å bytte å :) Og skader heller ikke å bytte om det er flere år siden sist. Om det er det som er feil hos deg vet jeg jo ikke. Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
catrine1986 Skrevet Januar 4, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2017 diesel filteret blir byttet idag.Så håper at det kun er det, for hørte priser på de sensorene og vil helst slippe de ... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Januar 4, 2017 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2017 Gi tilbakemelding på hvordan det blir med dieselfilter bytte da :) Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
catrine1986 Skrevet Januar 5, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2017 da ble dieselfilteret byttet igår, og bilen oppleves kvikkerer og raskere enn tidligere, men feilkodene vedvarer. Kom en del hvit/grå røyk igår når jeg startet samt når jeg ga litt gass. Når turtallet kom til rett over 3000 så kom den kjempepopulære turbolyden " svissj" eller noe sånt :) Tok bilen ut på prøvetur og virket som om jeg måtte virkelig fremprovosere feilkoden, ga bånn gass i 3 giret opp en liten slakk bakke. Så neste som sjekkes blir de fleste vakumslangene etter en evt lekkasje. Noen som har en bra bruksansivnsing på de fleste slanger og skruer slik at jeg finner frem ? For tenker selv om den G31 eller N75 er ødelagt så skulel vel egentlig ikke turboen vært liv i? Samt han som lå under bilen og krøp igår nevnte at wastegaten var litt fuktig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Januar 5, 2017 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2017 Sjekk at 90graders bennet nede ved radiator ikke er spjæret. (Trykkslang mellom turbo og innsug) Sjekk også over de andre hvis du hører en fremtredende "trykkluftslekkasje lyd" Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Januar 5, 2017 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2017 Den "turbo lyden" ved pådrag har jeg hatt selv. Da var det en lekkasje i en slange i innsuget som Jesper1201 skriver om. Feilkode 16618 og 16683 kan komme hvis du har lekkasje. Så jeg ville brukt tid på å sjekket det grundig før du begynner med noe sensorer. Det er det billigste 16618/P0234/000564 - Boost Pressure Regulation: Limit Exceeded (Overboost Condition) Possible SymptomsMalfunction Indicator Light (MIL) ON Boost Pressure too high Reduced Power Output Possible CausesHoses incorrectly connected, disconnected, blocked or leaking Boost Pressure Control Valve (N75) faulty Boost Pressure Sensor (G31) faulty Turbo Charger stuck/faulty 16683/P0299/000665 - Boost Pressure Regulation: Control Range Not Reached Possible Symptoms Reduced Power Output Limp Mode Possible CausesHoses/Pipes incorrect connected, disconnected or leaking Charger Pressure Control defective Turbocharger faulty Diverter Valve faulty Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
catrine1986 Skrevet Januar 5, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2017 ja det er leting etter eventuelle lekkaasjer som er neste på gang. Litt usikker på hvor de fleste slangene går til og fra. Samt så er det så innmari trangt inni motorrommet.. Så skal ut i løpet av helgen og lete grundig og se over.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Januar 5, 2017 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2017 Få noen til å støtvis gi gass, fra tomgang til maks turtall (full gass) mens du lytter og titter i motorrom. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Januar 5, 2017 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2017 ja det er leting etter eventuelle lekkaasjer som er neste på gang. Litt usikker på hvor de fleste slangene går til og fra. Samt så er det så innmari trangt inni motorrommet.. Så skal ut i løpet av helgen og lete grundig og se over.. Bare la alt sitte først du. Ikke begynn å riv ut alt uten å vite noe :) Gjør som Jesper1201 sier. Få noen til å ruse motoren litt på tomgang mens du stikker hue nedi motorrommet og lytter. Du vet hvilke slanger som er til innsuget? Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
catrine1986 Skrevet Januar 6, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2017 gjorde dette igår og høres ut som om lyden kommer fra en slange under motoren, antageligvis en som går til innsuget tror jeg. Den er ganske fuktig i en overgang eller skjøtestykke. tenkte og ta den av for og sjekke den, for kan fort hende at det er en liten rift som jeg ikke ser. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
catrine1986 Skrevet Januar 11, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2017 da har man gått over vakuumslangene og det er ikke noen lekkasjer eller ødelagte slanger, så utelukket det. Sjekket spindeln og det var ingen slakk i den heldigvis. Har byttet pakning mellom innsuget og manifolden da den var ødelagt. Fått tips om og bare kjøre bilen for og se om det kanskje går over. For da jeg byttet både luftfilter, oljefilter og dieselfiltewr så var alle 3 ganske så tette :/ Så kanskje det har hatt innvirkning på hele systemet. Noen som har tips hva man kan sjekke? Og er det en måte man kan finne ut på om det er G31 eller N75 som er ødelagt på uten og bytte de først? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Januar 11, 2017 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2017 Skade i selve intercooleren Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chivas Skrevet Januar 16, 2017 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2017 Hei. Har faktisk dukket opp mye av det samme på min tilsvarende bil. Den har trøblet litt i det siste, og jeg har rengjort EGR-ventil samt byttet gasspjeldhuset som sitter på EGR-ventil (den var defekt). Dette så ut til å fikse problemene, men tydelig at det er mer grums i systemet. Skal få ordnet meg dieselfilter siden dette aldri har vært byttet mens jeg har hatt bilen (7 år+). Her er mine feilkoder: 5 Faults Found:16785 - EGR System P0401 - 006 - Insufficient Flow - Intermittent Freeze Frame: Fault Status: 00000001 Fault Priority: 1 Fault Frequency: 7 Reset counter: 34 Mileage: 170808 km Time Indication: 0 Date: 2017.01.09 Time: 20:27:38 Freeze Frame: RPM: 1984 /min Text: 80 Nm Speed: 102.0 km/h Text: 84.8 % Text: 4.7 % Text: 412 mg/stk Mass Air / Rev.: 555.9 mg/str16786 - EGR System P0402 - 006 - Excessive Flow - Intermittent - MIL ON Freeze Frame: Fault Status: 10100001 Fault Priority: 1 Fault Frequency: 4 Reset counter: 45 Mileage: 170960 km Time Indication: 0 Date: 2017.01.15 Time: 11:35:44 Freeze Frame: RPM: 1728 /min Text: 32 Nm Speed: 0.0 km/h Text: 0.0 % Text: 4.7 % Text: 402 mg/stk Mass Air / Rev.: 261.6 mg/str16485 - Mass Air Flow Sensor (G70) P0101 - 006 - Implausible Signal - Intermittent - MIL ON Freeze Frame: Fault Status: 10100001 Fault Priority: 1 Fault Frequency: 4 Reset counter: 46 Mileage: 170961 km Time Indication: 0 Date: 2017.01.15 Time: 11:38:13 Freeze Frame: RPM: 1216 /min Text: 0 Nm Speed: 33.0 km/h Temperature: -2.0°C Text: 955 hPa Text: 52 kg/h (no units): 1.4716683 - Boost Pressure Regulation P0299 - 006 - Control Range Not Reached - Intermittent Freeze Frame: Fault Status: 00000001 Fault Priority: 5 Fault Frequency: 2 Reset counter: 46 Mileage: 170960 km Time Indication: 0 Date: 2017.01.15 Time: 11:37:17 Freeze Frame: RPM: 2464 /min Text: 176 Nm Speed: 55.0 km/h Text: 68.0 % Voltage: 14.35 V Text: 2165 hPa Text: 1337 hPa 16618 - Boost Pressure Regulation P0234 - 006 - Limit Exceeded (Overboost Condition) - Intermittent Freeze Frame: Fault Status: 00000001 Fault Priority: 5 Fault Frequency: 1 Reset counter: 48 Mileage: 170976 km Time Indication: 0 Date: 2017.01.16 Time: 07:51:16 Freeze Frame: RPM: 2368 /min Text: 272 Nm Speed: 110.0 km/h Text: 68.0 % Voltage: 14.46 V Text: 2314 hPa Text: 2993 hPa Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mariuski Skrevet Januar 23, 2017 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2017 Hadde samme problem med min 2l tdi. det var ventiler i turboen som hang i koks slik at wastegate ikke klarte å åpne/lukke slik ecuen krevde. manipuler wastegaten manuelt med fingrene til den går opp og ned uten nevneverdig krasling. koble fra n75 slangen til wg så blir det lettere å dra i staget. fyll gjerne på med dyserens i diesel også. (det gjorde jeg) ikke fått no nødmodus etter den jobben......helt uten å skru. ble knapt nok møkkete på fingra. ☺ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.