Jump to content
Bilforumet.no
  • 0
mnj09

Oljeskift mellom longlifeservice på Skoda/VW/Audi

Rate this question

Question

Har en 1.9 Tdi Skoda Octavia som jeg frem til nå har fulgt vanlige longlifeserviceintervaller (dvs ca. 30000km), iht fabrikantens anbefaling.

 

Skjønner jo etterhvert at de 30000 km er noe for langt ift motorens beste - og har derfor besluttet meg for å foreta et oljeskift mellom de offisielle longlifeservicene, altså pr. ca. 15000km.

 

Har sjekket litt mht priser fra de lokale verkstedene og ser at det er ganske mange penger å spare på å bytte oljen selv.

 

Ønsker å gjøre oljeskiftet enklest mulig - og tenkte meg derfor følgende plan:

 

1) For hver 15000km (altså midt mellom hver longlifeservice) skifter jeg selv olje vha pumping (i stedet for å ligge under bilen å skru på plugg osv) og filter.

2) Hvert longlifeservice foretas som før av verksted der de tapper oljen på ordentlig vis fra bunnen og dermed også får ut all "dritten" som evt har samlet seg i bunnen og som jeg muligens ikke får pumpet ut.

 

Høres dette ut som et fornuftig kompromis - slik at jeg enklest, raskest  og rimeligst får frisk og ny motorolje samt filter - og samtidig slipper "undervognsarbeidet". Eller er oljeskifte vha pumping helt bortkastet......??

 

Håper på synspunkter og erfaringer!! smile.gif

Share this post


Link to post

4 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Du har ingen garanti for at de tapper oljen fra bunnplugg. Jeg opplevde at de gjorde som du vil bruke en pumpe og pumpe opp oljen. Derfor tømmer jeg alltid oljen via bunnplugg. Uansett så ville ikke jeg brukt en pumpe fordi målet må være og få mest mulig avfallsstoffer ut fra motoren.

Share this post


Link to post
  • 0

Meget fornuftig og helt enig med deg, 30k skiftintervall er ikke å anbefale. Det er dog ikke fabrikantens anbefalinger, men en maksintervall der garanti fortsatt beholdes. 30k intervall er det kundemassen som ønsker for å ha færre verkstedbesøk, ikke fabrikant anbefaling.

Bytt olje og filter hver 15k på bensin, gjerne hver 10k på turbodiesel. Det er like raskt å tappe olje via tappeplugg, får da også med bunnfallet ut. Tapp av rett etter kjøring slik at olja er varm.

Share this post


Link to post
  • 0

Ja, har skjønt det slikt - at de 30K ikke er for motorens beste, kun for kundenes.... :)

MEN: Utfordringen er at jeg helst vil unngå å krabbe under motoren og skru - og hadde derfor håpet at pumping kunne være et greit kompromiss. Men er det slik at dette uansett ikke er å anbefale - og at all bunnfall MÅ ut, uansett...?

Share this post


Link to post
  • 0

 

Men er det slik at dette uansett ikke er å anbefale - og at all bunnfall MÅ ut, uansett...?

 

Nei, slik er det ikke. Alt er MYE bedre enn ingenting, men det er ikke særlig mer tidkrevende å tappe via tappeplugg enn å suge oljen ut. Er kun en bolt som må ut i bunnpanne, trenger ikke krabbe under bilen for dette, du strekker inn en arm ;) Dersom deksel under motor må av, så skru ned dette og lag et ca 100 mm hull med hullsag rett under tappepluggen, slipper da ta det av mer.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.