Jump to content

EU-kontroll, er det verdt det?

Rate this topic


madselias

Recommended Posts

Hei.

 

Har en Opel Astra T98/NB, 1,8l, 2000-modell som ikke gikk gjennom EU-kontrollen... Spørsmålet er, er disse tingene dyrt å fikse? Jeg har en kamerat som kan det meste av de  første punktene, og det er vel relativt greie ting det?

 

Her er lista:

1.1.11 Bremserør- Rør skadet eller sterkt korrodert, høyre fremme og venstre bak

1.1.14 Bremsetromler, bremseskiver- mer enn 25% rust på en side av bremseskive bak

2.1.1 Styreinnretningens tilstand- for stor slitasje på snekke/tannstang, Ytre høyre

5.3.1 Fjærer og stabilisator- Fjær eller komponent til fjær skadet, begge sider bak.

5.3.1 Fjærer og stabilisator- Stabilisator, for stor slark i foringer eller kuler, venstre fremme

6.2.1 Tilstand (førerhus og karosseri/påbygg)- skader, defekter, korrosjon i bærende elementer. Begge sider, bakre, kanaler.

 

Det er særlig det siste punktet jeg er fryktelig redd for, noen som har peiling? Mulig jeg har en fyr som kan sveise litt og kanskje ta det, men er det dyrt i deler og verksted?

 

Noen som vet ca. utlegg dette kan bli i deler? Særlig det siste punktet er jeg redd for, og 2.1.1 da jeg ikke vet hva det er..

 

Tusen takk for hjelp.

Hilsen stresset student som har lyst å ha bilen videre.

Link to comment
Share on other sites

Solgte en gammel Astra 2000 modell i fjor sommer for 13 tusen. Så det er nok ikke verdt å fikse på det om du ikke kan gjøre det meste selv. 

Selg den som den står og bruk det som blir igjen på en ny bil. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er nok 3,5-4t jobb med alle punktene foruten 6.2.1, så det er snakk om +/- 4'000,- (ca.) før deler som fort kan bli på 4-5'000,- (litt avhengig) også kommer rusta på toppen som du fort kan regne en 3-6'000,- på (avhengig av størrelse og omfang).

 

Jeg hadde ikke giddi og kosta på denne bilen det. Selg bilen som den er og legg heller resten av pengene i en ny bil.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ville fikset den. Legger du ut f.eks. 6-8000, så har du bil i min 2år. Det blir ca.350 kr pr.mnd, Da har du billig bil, klart det lønner seg. Hvis du regner at bilen er nedskrevet til vrakpant verdi, så er alt du legger ut på bilen det det koster å ha bil pr.mnd. Verdien på bilen er da helt uinteressant. Du kan legge ut ganske mye på en nedskrevet bil, og det vil likevel lønne seg i forhold til å kjøpe en ny brukt. Det er mange som vil si at du legger ut mer enn bilen er verdt, men da har de ikke skjønt regnestykket. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy