Gå til innhold

VW golf 5 2007, 1.9tdi - radiator og ac vifte starter å gå med en gang, motor blir ikke varm

Ranger emnet


martin1988

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har lenge hatt problem med at ac vifta ikke har fungert. Kjøpte før helgen ny(brukt fra nbf) som jeg byttet ut med den gamle. Problemet ble ikke løst. Satt å kikket litt på Youtube, å fant en video som forklarte problemet. Åpnet dekselet på av vifta og gjorde rent, slik at viften igjen fungerte. 

Link til video: 

 

 

Begge viftene fungerer nå, slik at det komme kald luft inn i kupeen:)

 

MEN, problemet er nå at viftene starter å gå med en gang jeg starter bilen. (mye mulig de skal gjøre det?) Motoren når ikke 90 grader, før jeg har kjørt i 20min på motorvei. Noen som vet hva dette kan skyldes? Ligger det en sensor i ac motoren, som kan være ødelagt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stopper en eller begge viftene når du skrur av AC? Det skal nemlig gå minst en vifte når du har AC på.

Mulig du har en defekt termobryter. Du har 2 eller 3 slike, en på radiator, en på motor (mest sannsynlig i nærheten av toppen), den tredje måler motorroms temp. og er ikke årsaken til dette, da ville den gått hele tiden, også med motor av.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stopper en eller begge viftene når du skrur av AC? Det skal nemlig gå minst en vifte når du har AC på.

Mulig du har en defekt termobryter. Du har 2 eller 3 slike, en på radiator, en på motor (mest sannsynlig i nærheten av toppen), den tredje måler motorroms temp. og er ikke årsaken til dette, da ville den gått hele tiden, også med motor av.

 

Litt usikker. Mener å huske at når jeg trykte på ECON knappen i går, så gikk begge viftene. Altså den skrudde seg ikke av. Jeg ser mange skriver om termobryter. Er det det samme som tempraturføler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en temperaturføler, men ikke i tradisjonell forstand. Det er en bryter som blir aktivert av varme.

Når temperaturen er innenfor et gitt område skal bryteren være aktiv og når temperaturen dropper under nedre grense skal den koble ut.

 

Foreslår en diagnose, det vil fortelle deg mer - og evt. hvilken du må bytte.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en temperaturføler, men ikke i tradisjonell forstand. Det er en bryter som blir aktivert av varme.

Når temperaturen er innenfor et gitt område skal bryteren være aktiv og når temperaturen dropper under nedre grense skal den koble ut.

 

Foreslår en diagnose, det vil fortelle deg mer - og evt. hvilken du må bytte.

 

Jeg skjønner. Har du en link til disse bryterne?

 

https://www.bildeler.no/temperaturgiver/volkswagen/golf-v-1k1/D/2006/BRU/?Vare=24139 Det er ikke denne? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke den. Finner kun en "nettbutikk" som i det heletatt har termobryter, http://catalog.meca.no/ProductSheet.aspx?Article_ID=216502&CarReference_ID=4990&CategoryType_ID=1

Kan ikke garantere at det er den og kan heller ikke garantere at det er den som er årsaken, derfor jeg anbefaler deg å ta en diagnose.

 

Hvis du vil søke litt selv så søk etter "Cooling fan switch / kjølevifte bryter (el. noe i den duren)" eller Thermo switch / termobryter"

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår