Grimmee Skrevet Juni 10, 2016 Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2016 (endret) Har slitt litt med dårlig tomgang og ujevn gange på motoren. Får ikke kontakt med feilkode leser. Motoren starter helt fint og raskt. Har hatt endel problemer med litt ujevn gange på rundt 3000 omdreininger. Motoren fusker noe, det kjennes nesten ut som om et hjul er ubalansert. Pluggene var sotet ned så jeg antar motoren får feil blanding. Har for et par mnd siden tatt en seafoam kur, det hjalp mye. I denne runden: Har byttet oljetrykksensoren da den lakk olje Har byttet kjølevæskesensor da den var ødelagt. HaR byttet termostat. Har byttet lufte røret til sylinderhodeluftingen da den var kjeks. Har byttet tennplugger Har byttet tennspole. Fikk tak i en brukt hos huggeren, men lite sannsynlig at begge to har samme feil? Har renset gasspjeldet og resten av huset. Har renset luftmassemåleren. ***Har byttet Lambda sonde til en fra biltema. ***Har byttet luftmassemåler. ****Har byttet lambda sonde fra biltema til en fra Norsk bildelsenter ****Flushet Kjølesystem motor ****Byttet fra biltema termostat til en fra Norsk bildelsenter. Neste er å bytte lambda sonde, skulle gjerne prøvd å rense den først, men den sitter bom fast og jeg tror ikke jeg klarer å få den løs uten å ødelegge den. Biltema sin lambda sone verktøy er søppel. Den utvider seg og glipper rundt. Skal klippe ledningen å prøve å få på en ordentlig fast nøkkel. Hvordan er det med Biltemas Lambda sonder og Biltemas luftmassemåler? Regner ikke med at de har samme kvalitet som original, men det er da begrenset hvor lenge denne bilen har igjen å leve. Skulle gjerne hatt et par år til ut av den. Eventuelt er det noe mer jeg burde ha sjekket for å få motoren til å gå igjen? Endret August 10, 2016 av Grimmee Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grimmee Skrevet Juni 10, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2016 Hadde batteriet og ECU koblet i fra inatt, satt det på igjen og bilen gikk mye bedre og jevnere. Den var mye mindre nølende. Den er ikke helt 100% grei ennå, men mye bedre. Nå er den (nesten) kjørbar. Fremdeles når jeg blipper gassen med varm motor litt dropper dropper turtallet godt under tomgang og motoren holder på å daue. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juni 11, 2016 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2016 Av erfaring, ikke kjøp LMM og lambda på biltema. Det kan være feil på lambda, bruker motor mye bensin? Evt motor suger luft utenom LMM? Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grimmee Skrevet Juni 11, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2016 Motor bruker mye bensin nå ja. Kjøpte lambda på biltema dessverre, men den ser ut til å fungere greit. Det tok noen forsøk før jeg fikk den montert riktig. Hadde ingen anelse om hvor ømfintlig den kunne være. Prøvde å gjøre endel research rundt biltema sine sonder. Mye positivt og endel negativt. Men etter å ha lest endel om lambda sonder generelt har jeg på følelsen av at mange av de negative opplevelsene kan skyldes feil montering? Jeg kappet til slutt av koblingene målte opp til samme lengde som original ledningene, brukte en "bombesikker" snurre teknikk og isolerte dem med høykvalitets krympeslange. Men etter å ha lest om hvor sensitive dem er, skulle jeg ønske jeg hadde kjøpt en med ledning og plugg. Sonden virker for meg til å være litt for sensitiv pga. designet så det blir en veldig risikofylt operasjon å skjøte på ledningene. Tror jeg kommer til å bytte den ut til den fra bildelsenteret, den er komplett med ledning og plugg. I ettersyn ble det til en dum avgjørelse, kunne like gjerne kjøpt en bosh med en gang... Bilen begynte å gå dårligere når den ble ordentlig varm, men nå ser den ut til å gå bedre når jeg tok av ledningen til luftmassemåleren. Er ikke det et tegn på at den er ødelagt? Før jeg byttet Lambda sensoren var det ingen forskjell om jeg koblet til eller fra luftmassemåleren. Har hatt luftinnsuget mye av og på, har ved et par anledninger glemt å skru til klemmene, men har ikke merket noe forskjell når jeg har skrudd dem til igjen. Jeg ser bildelsenteret har en luftmassemåler til en grei pris, er det et bedre alternativ en biltema sin? Den fra biltema henviser til et annet orginal nr enn den jeg har på bilen min uansett. Har bestilt noen flasker til med seafoam for å ta en kur til på den. Da den vel er sotet til godt igjen etter å ha kjørt et par uker med for feit blanding. Slik det står nå: Motor starter helt fint. Går relativt greit til den blir varmere. Da går den tilsynelatende greit en liten stund, så plutselig dipper den på turtall og gassspjeldhuset begynner å prøve å korrigere Så går den greit en stund til, kanskje CA 1/2 min og så dipper turtalet igjen og den prøver å regulere igjen. Jeg prøvde igjen å koble ifra LMM og da stod den og gikk ganske lenge uten å dippe på turtall. Som sagt før jeg byttet lambda sonde var det ingen forskjell på om LMM var koblet til eller fra. Tidligere (etter problemene begynte) Var den skikkelig nølende når jeg kjørte den en tur, det tok litt så var det akkurat som den våknet litt Dette har blitt mye bedre, fremdeles litt nøling men ikke så mye. Motoren mangler fremdeles kraft. Nesten som en 1.6 istedenfor en 1.8. Og ja motoren bruke MYE bensin, veldig mye. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grimmee Skrevet Juni 13, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2016 Ny luftmassemåler fra bildelsenteret gjorde mye godt for bilen. Den har helt sluttet å dippe på gassen og går relativt greit nå. Litt nølende på tredjegiret fremdeles og føles litt dau generelt. Ikke voldsomt, men tror det mangler litt drag. Når jeg har tatt så mye på bilen tenker jeg jeg tar og kjører en rens på dysene også. Skal ta bilen ut en tur nå og teste ordentlig. Om alt virker OK da skal jeg ta å skrive opp en liten liste av hva og gjøre, hvordan evnt skjøte lamda sonde etc. Ser det er mange rundt om som sliter med hva jeg har slitet med, og det er mye info rundt på nettet, men ser ikke noe sammendrag med forklaringer. Kanskje det kan hjelpe noen andre å få det samlet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grimmee Skrevet August 10, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 10, 2016 Byttet over til en lambdasonde og termostat fra bildelsenteret. Alt ble mye bedre enn det var. Motoren går bedre nå enn noen sinne før i mitt eie. Jeg sjekket pluggene i helgen og for en gangs skyld var ikke pluggene sotet ned og det var gledelig å se! Men den er fremdeles ikke problemfri. Nå er det litt fjusking i spekteret fra 2500-3100 rpm. Spesielt om jeg har sluppet gassen litt og gir gass igjen, Litt nøling og motoren gjør ett lite "byks" før den drar på igjen. Det føles som om den hopper over et slag før den setter til verks. Om jeg bremser på motoren i samme turtallsområdet fjusker den når den bremser og gjør et byks når jeg gir gass igjen. Finnes det en grei måte å teste "coilene" på? Eller har noen noen forslag på annet som kan lage de problemene? Se første post for oppdateringer på hva som er gjort. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.