Gå til innhold

Førstebil, tråd nr. 862.245

Ranger emnet


jjf3907

Anbefalte innlegg

Hallo! Enda en tråd om førstebilkjøp.

 

Hva jeg ser etter:

- Maks 25k

- Driftsikker

- Billig i drift

- Noenlunde fornuftig

 

Jeg har null og niks peiling på bil, men det hadde vært fint med en bil som er morsom å kjøre, som ikke hundstøgg, men som OGSÅ er fornuftig. Men har virkelig ikke peiling på hva jeg skal lete etter. Har sett på Mitsubishi Colt, Honda Civic og Seat Ibiza. Alle sent 90, tidlig 2000. Utover hvordan de ser ut vet jeg ikke stort mer om dem. Det kommer til å bli en del lange kjøreturer, samt litt bykjøring.

 

Hadde jeg fått det akkurat som jeg ville uten å ta hensyn til økonomi, fornuft, det at jeg ikke kan skru bil (ennå) osv hadde jeg gått for Saab 99/900 eller Citroën CX/BX. Så det er den typen biler jeg synes er FINE, i alle fall. Men det er kanskje ikke det man først og fremst skal prioritere.

 

Tredørs hatchback hadde vært å foretrekke, stasjonsvogn er fullstendig uaktuelt.

 

Så, er det noen kloke hoder som har noen tips/råd/formeninger om hva jeg burde gå for? Tusen takk for alle hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle råd kan være gode eller dårlige, alt ettersom smak og behag og diverse varierende erfaringer. Noen liker moren og noen dattera osv.

Men jeg kan vel si at de beste funnene jeg har sett i det siste halvåret er Skoda Fabia helst med 1,4 motor. 1,2 skal man være litt mer forsiktig med, da de ahr en "moderne kvalitet", altså mer spinkelt bygde motorer.

Det er ufattelig lite rust på dem, og kvaliteten er ikke dårligere enn på VW, sier andre enn meg. Det eneste som kan skje med 1,4 motoren er at toppakning har røket på noen, men den er lettest av alt i en bil å skifte på disse. Billig altså.

 

Ved en tilfeldighet oppdaget jeg hvorfor ikke kanalene under dørene ikke hadde rust på dem jeg så på. Det viste seg at deler av ventilasjonsluften gikk inn i kanalene og ut i dreneringshullene forf kanalene. Ergo danner det seg ikke kondens og fuktighet der så lenge bilen kjøres normalt.

 

Ellers er det det vanlige på biler mer en ti år, at det kan være rust på bremseskiver og treghet i bremser bak om bilen har vært lite brukt.

Jeg opplevde også feil med termostaten på 1,4 utgaven. Men alt i alt er dette en bil jeg vil ha og tror holder en god stund. 

Jeg har også en Fabia med 1,2 liters motor som jeg måtte overhale motoren på, og den skal jeg selge til høsten. Må innkjøre den pent før jeg selger da jeg ikke vil ha reklamasjon på den.

Jeg skal ikke på stå at kvalitten er helt på japansk nivå, men akseptabel. Det var jo byttet ting på de bilene jeg ha kjøpt.

Det siste var støtdempere på 1,4 varianten, samt radiator, men radioatoren er nok en tilfeldighet?

Begge er økonomiske i drift.

 

Elelrs har jeg god erfaring med Mitsubishi Colt/Lancer, men de er mer utsatt for rust. 

VW Polo er også en aktuell kandidat og jhelt sikekrt mye annet som jeg ikek vet, da det er lenge siden jeg har jaktet markedet i større målestokk.

 

En interessant observasjon er at alle småbiler/mindre biler har bedre kvalitet enn de større, da de som regel er mindre kjørt.

De er enklere i sin konstruksjon o.a. har billigere deler osv. som gjør at biløkonomien kan være bra.

"Tredørs hatchback hadde vært å foretrekke" - som du sier - sikkert ikke dumt det. ?

 

Når man sjekker bruktbiler er det uhyrlig komplisert, da det er enormt mye å velge i.

 

Sier ikke at du skal velge Skoda Fabia, men vil helelr si at dette var mine nylige erfaringer. SEr at noe på nett har feil, så gå helelr etter lite kjørt og kvalitet kontra pris. Prisene er alver uansett..

Men lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår