Gå til innhold

varm bremseskive bak på framhjulsdreven passat fra 2006

Ranger emnet


Steinar31

Anbefalte innlegg

Bil og Dekk har nye caliptere og til min bil i signatur, kostet de bak, bare 1100,- og noe stk.

Nett skiftet i går :-)

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en kjøretur på 15 min i går, det hjalp på litt, skiva var litt varmere på den siden det gjelder, enn på andre skivene, men vannet koker ikke. Er nok treghet, kanskje litt rust osv som har kommet inn der kaliper får ut/inn. Banket endel på området i går. Kommer seg til verksted i allefall og kan kjøre uten å tenke på at skiva brenner opp. Må vel ikke bytte el brekk delen håper jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brekket på disse bilen er svært dårlig og mye tull med.

Som sagt så kan du prøve og få den justert med enten med vag com eller hos møller.

Eller noen andre som kan justere den.

Før du bytter noe som helst. Du må prøve å få den i grunnstilling så den får justert seg.

Eller prøve som jeg skrev lenger opp i tråden.

 

Skal heller ikke se bort fra at mulig du må bytte den også..1-winking.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det virker å være helt på merkelig å måtte bytte el brekk delen når den ble byttet allerede i 2012/13 og i alle fall når den fungerer fint, men ut i fra det jeg kjente i går så sitter kaliper fast, det er ikke mulig å skyve dette hverken inn eller ut, så det har nok rustet fast da bilen stod mye i desember pga bytte av topplokket. Forhåpentligvis hjelper det å smøre dette opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som oftes ingen feil med selve caliper  / calipter har lengre levetid enn motoren.

Ofte etter bytte av motor/sensor så skal det grunn stilles med vag com.

Prøv bare å smøre den opp litt med kontaktspray.

 

Eller bruk bremsene kraftig noen ganger, bare får å se om det løsner hjelper på som regel litt.

Også prøv og ta av kontakten og spray litt inn på den så du får ut noe dritt i den.

Eller smør calipteren om det er den som henger igjen av treghet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

caliper "ryk" nå etter noen år da vi kjøre i 8 mnd i året i salt.

Rusta på mine og virker fint nå da jeg skiftet i går og bilen triller lettere og bedre av seg selv.

 

Men prøv først det Opel Astra sier.

 

Caliper fåes billig hos Bil og Dekk.

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har bilen vært på verksted og de sier at klossa henger ikke på skiva. De sier og at EL. brekket løsner som det skal når man slipper slår av brekk.

Tilsynelatende var alt i orden. De smurte opp området uansett. Jeg kjører da videre til jobben, det er ca 7 min kjøretur. I løpet av den kjøreturen hadde jeg en bråbrems, og en nedbremsing fra 90 til 15, avkjøring fra motorveien.

 

Tok litt vann på skiva, den kokte da. Snakket med mekaniker, og han sier at det som kan gjøre en skive så varmt er:

1. Bremser ligger på av en eller annen grunn.

2. Defekt hjullager.

 

Jeg hadde defekt hjullager på andre siden for 1 - 2 år siden, da kom det en rumle-aktig lyd under kjøring. Nå er det ingen rumling.

Rådløs :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukter caliper

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke mye klossene skal ligge inntil før det blir varmgang, men ikke konstanter at det blir varmt ved å hive vann på skiva, den vil naturlig bli varm etter en nedbremsing, kjenn heller på navet til felgen - er dette varmt er noe galt. 

I 2012/13 så ble bare den elektriske delen byttet? Kan være at glidebolter sitter trådt. Smør de opp med et fett som tåler høy temp, f.eks kobberpasta eller alu.pasta.

Sjekk samtidig om det er rust under mansjetten til stempelet. Skal også være litt fett under den, men da caliperfett.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei ikke kobberfett og vertfall ikke alupasta fy..!!!

 

Kjøp bremsefett på biltema

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ IKKE FINNE PÅ Å SMØRE GLIDEBOLTER MED ET TYNTFLYTENDE FETT!

 

Hvis det blir varmgang og du har brukt et tynt fett vil dette bli enda tynnere og renne ned på klosser/skive = du mister bremsene!

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har samme som eg hadde på min A6 tippa jeg.

 

Skifta Nye calipere, skiver og klosser og glidere.  Null problem lengre.

Hør med dekk og bil, hvis de ligg andre plasser enn i Bergensområdet, de har billige deler.

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har tatt av kaliper på begge sidersider, bremseklossene, sjekket alt og alt er i orden. Det ble utført en kjøretur på 10 min der de etterpå målte temp på begge skivene til 32 grader på venstre siden, og 38 grader på høyre siden, den aktuelle siden. De finner ikke noe unormalt. Kaliper ble testet og ble 100% friskmeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår