Gå til innhold

Audi A3, 2000-modell,1.6, dør under kjøring

Ranger emnet


Theresegk

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en Audi A3, 2000-modell, 1.6, som ikke helt fungerer som den skal om dagen. Det hele startet med at jeg hadde noen tilfeller der bilen ikke ville starte. Dette skjedde kun hvis jeg hadde brukt bilen tidligere på dagen, og latt den stå i alt fra 10 min-2 timer. Den startet alltid fint etter å ha stått en hel natt. Dersom den ikke ville starte, hjalp det å vente i ca 10 minutter, så startet den igjen og fungerte fint.

 

For et par uker siden skulle dette selvfølgelig forverre seg, og bilen "døde" under kjøring. Dette skjedde to ganger, og begge gangene var da jeg skulle sakte ned farten og gire ned i en rundkjøring. Fikk dermed ikke start på bilen igjen, og endte med å måtte taues hjem. Jeg tok dermed diagnosetest av bilen, og fikk opp feil på kamakselsensoren. I går fikk jeg byttet denne delen, og tok en prøvetur på ca 15 minutter, og bilen fungerte fint. I håp om at alt var i orden kjørte jeg bilen min til et senter idag, og etter å ha vært inne på senteret i en times tid, fikk jeg ikke startet bilen igjen. Etter ca 5 minutter fikk jeg start, og kom meg to minutter borti veien før den døde i 60-sona, altså uten nedgiring eller senking av fart. Etter ca 20 minutter startet bilen igjen, og jeg kom meg hjem igjen uten flere stopp. Da jeg kom hjem prøvde jeg å starte den et par ganger, og da var den veldig tung å starte.

 

Tennplugger er skiftet, og batteriet er det heller ikke noe galt med. Bilen drar på starteren, men tenner ikke. Når bilen dør er det ingen form for "fusk" eller noe sånt. Jeg begynner å bli ganske tom for ideer for hva dette kan være, og lurer på om noen har noen tanker rundt dette, eller har lignende erfaringer? Har tenkt litt på coil, eller om noe kan påvirke bensintilførselen, men jeg har rett og slett ikke peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først tenkte jeg på bensinfilter, men da ville den gradvis blitt dau i bakker.

Så mistenker jeg bensinpumpa. Det kan rett og slett hva dårlig kontakt på strømtilkoblingene/kabelskoene i stikket. Finn stikket, trolig bak ved tanken og bruk CR556 på stikket og bend og vri på det. Ta det helt fra  hverandre, ved å trykke på en låsetapp, kan gå litt tregt. Tårmodighet er! - så ting ikke knekker. knekker du låsetappen er det ikke så farlig, den sitter etterpåuansett, men sokkelen kna knekke.

skal du teste/forske, kan du ta en lang ledning rett fra batteriet og prøvekoble rett på pumpa, men den må også ha en jordledning for å fungere. Dette er kanskje litt avansert, men det er slik jeg gjør det...

Seve pumpa kan jo også ryke!

Andre her ikke vet kanskje om strømmen går via en sikring? uansett, kan du sjeke det ut? Det pleier å stå i instruksjonsboka..

Oppå batterikassen er det trolig noen "feite"sikringer som kan være røkne, og som kan ha noen med saken å gjøre?. her må du bruke lykt og lupe for å sjekke, eller multimeter?

Hvis de ryker, viser det seg ofte en lite synlig sprekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår