Gå til innhold

Montere tilhengerfeste

Ranger emnet


Torbo

Anbefalte innlegg

Festet kom på. Hjul og innerskjermer måtte av. Og for å få på plass festeboltene måtte jeg fjerne fire tapebiter (firkanter) som tettet hullene i rammevangen. Greit forklart i bruksanvisningen.

 

Støtfengeren var  lett å demontere, bare masse torx-skruer som måtter løsnes. Noen var fulle av skitt, så jeg måtte rense med en liten skrutrekker for å få torxen inni for å skru.

 

Men så så jeg litt rust på hver side ved innfestingen. uff uff, men det var greit å slipe vekk. Sandblåste for sikkerhets skyld. Så nå står den med to lag grunning og i morgen klar for sliping og lakkering. Greit å få tatt den nå, selv om det var lite synlig.

 

Dette er jo en bruksbil, så topp-finishen trenger ikke være 100, bare 98 %. Viktigst å få fjernet rustflekkene.

Et inspeksjonshull i kananen var sprukket, og der skrudde jeg fast en aluminiumsplate med to skruer. .

 

Så var det ledningsnettet. Lurer på om jeg skal bruke hurtigkoblinger, lodde på, eller få tak i et stikk til baklyktene med uttak til tilhengerfeste? 

Noen som vet om det fins?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å ringe delelageret til Skoda Ensjø i dag. Men som vanlig kom jeg ikke igjennom. Delelageret ble bedt om å ringe tilbake, men som forventet hørte jeg ikke en lyd! Det har skjedd flere ganger tidligere, så hva de driver med vet ikke jeg?

 

Jeg ville nemlig vite om man kan få tak i hurtigkobling til det elektriske til tilhengerfestet, så jeg slipper tvilsomme klemmekoplinger.

Noen her som vet om det fins til Fabia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kom tilhengerfestet på plass, uten hjelp fra det "hjelpsomme" sovefirmaet (merkeforhandler) som liksom skal føge opp kundene!? Med Biltemas koblingssats med lendninger, var det enkelt å få til. Brukte et multimeter for å finne de riktige ledningene og var i ferd med å koble til forbindelser til høyre baklys og bremselys. Men ved å følge ledningene (fargene) fant jeg at denne gikk ti en felles kabelbunt på venstre side. Derved slapp jeg å forlenge ledninger og det så rett og slett profft ut. Jording ble fikset ved hjelp av en karosseriskrue og borret hull på baksiden, og jeg skrapte vekk lakk rundt hullet for å få god jording. Alle tilkoplingen fikk en sprut med tynt antirustmiddel/olje for å unngå korrosjon. SAmme med tilkoplingene bak på stikkontakten.

Blir ikke dette bra så vet ikke jeg.?

Skal muligens sette på ryggevarslng med sensorer samtidig, siden støtfangeren er av. 

Støtfangeren måtte modifieres ved at den gamle stålbjelken ble byttet ut med en "ti-kilos-type" - sterk nok til å løfte bilen.

Måtte også klippe ut et hakk for støtfangeren i nedre kant, helt usynlig. Måtte måle nøye. 

Satte den føst på for å risse der hvor jeg skulle klippe vekk, det gikk så noenlunde. Må bare si til meg selv: måle, måle og så kontrollmåle. 

Det ble ok, men ble skuffet over meg selv, da jeg bomma litt på målingene. Det har ingen ting å si, og det syns ikke, at hakket ble for romslig, men jeg husker det! Kan man være nøye nok? neppe...... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en Fabiaeier som kunne målt avstanden mellom sensorene for ryggevarslingen, slik at jeg får gjort det "originalt"? 

 

Er 22 mil unna den andre bilen som har slikt utstyr. Det hadde vært grei å satt inne disse sensorene samtidig som størfangeren er av.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte inn ryggesensorenheten, men siden jeg er litt nørd, så avvventer jeg svar på plassering av sensorene. Ser noen utsparinger eller markeringer på baksiden, som ser passende ut, men jeg vil ha det 100.

Jeg vurderte et øyeblikk å dra sensorkablene igjennom utluftingen bak, men når jeg tenkte meg om kan det komme eksos inn der om ikke ventilasjonsystemet er på. Så det blir nok igjennom den samme originale gummipluggen som nå er til tilhengerkontakt-kabelen. 

Det blir mange meter kabel til overs, da jeg har montert både styreenhet og summer/høyttaler ved den bakre høyttaleren.

Lyden var så intens at jeg tror jeg skal høre den? Om ikke er den flyttbar, da jeg ikke kutter sensorkablene.

Målene på bruksanvisningen går vel også bra, men jeg tenkte at den originale plasseringen er best?

Ikke stress dette, da jeg har rygget i 50 år uten slike hjelpemidler.

Men det var så utrolig behagelig med en andre Fabiaen - som jeg skal selge -  som har dette utstyret. Skulle egentlig beholdt den, men dama like best den mørke blå, strippa for utstyr... ja, ja, ikke lett når den kunstnerdama er så opptatt av farger og ikke vil ha metallik lakk.. Jeg gidder ikke krangle... Trenger plusspoeng for tiden, da veteranbilene skal klargjøres for div. turer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår