Gå til innhold

Drivledd, Opel Vectra C 2008

Ranger emnet


Ammans

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en Opel Vectra 2008 stasjonsvon som jeg skal bytte drivledd (ytre høyre) på. Har noen spørsmål rundt dette jeg håpet noen inne her kunne hjulpet meg med.

 

Bestilte et drivledd over nett som viste seg å være feil, låseringen som skal inn var forskjellig plassert på det nye ift det gamle leddet. Nå har jeg bestilt enda et nytt et men har ingen anelse om hvor denne låseringen er plassert i denne varen heller så jeg får bare vente å se hva jeg får.

 

Min bil (Reg: DL84502)

 

Jeg har sjekket informasjon opp mot , reg nummer, chassisnummer, Ytre diameter, innvendig og utvendig fortanning samt at jeg ser utifra bildet på produktet at låseringen ser lik ut som mitt gamle ledd.

 

Jeg klarer ikke å se hvor den er plassert da det ikke er noen detaljtegninger tilgjengelig av den (irriterende).

 

Her er mine spørsmål:

 

1) På bakgrunn av ovenfor nevnte punkter som jeg har sjekket dette nye drivleddet opp mot, kan jeg føle meg trygg på at det er det rette?

2) Kan noen fortelle meg hva diameter på tettningsring skal være for? Kan jo ikke være låseringen da den er for liten til det.

 

Her er linken til var jeg bestilte:

 

http://www.reservedeler24.co.no/skf-7614688.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://catalog.meca.no/ProductSheet.aspx?Article_ID=2575766&CarReference_ID=7096&CategoryType_ID=1 

Slår jeg opp bilen din inne på Meca, så er det, det her som er riktig i følge chassisnummeret. 

Forøvrig litt av en pris for ei drivknute. 

 

http://www.reservedeler24.co.no/meyle-7278804.html Ser ut til at det her er det eneste av de som kommer opp som er riktig. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, ja Meca har jeg gitt opp. Har sjekket drivknuten på Meca\Mekonomen\Fardal bil\Sven Kvia og følgende pris fikk jeg av dem:

 

Fardal Bil\Mekonomen: 4500Kr

Meca: 5700kr

Sven Kvia : 9800kr ( jeg fikk faen bakoversveis og spurte dem om det ikke var med hele akslinga og indre drivknute dem kikket på, eller om dem mente med verkstedstimer men nei det var for kun den drivknuten og det var Opel som dikterte prisene til dem var unnskyldningen. Men jeg tok dem  på det og ba dem skjerpe seg fordi Fardal bil er også et Opel verksted og ga meg halvparten av den prisen)

 

Tilbake til ditt svar så ja jeg synes også det er riktig drivknute jeg har linket til, spesielt da til og fra chassisnummer er identiske på de 2 drivleddene meca fører og dem jeg har sjekket opp på den websiden.

 

Men jeg blir ikke noe klok på hva tetningsringen er for noe...... ei heller hvor den skal være

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tettningsring så regner jeg med at du mener låseringen som drivknuten skal slås over?

Den kan du bare sette på drivakslingen når du slår drivknuten inn igjen på akslingen. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tettningsring så regner jeg med at du mener låseringen som drivknuten skal slås over?

Den kan du bare sette på drivakslingen når du slår drivknuten inn igjen på akslingen. 

 

Tetningsringens diameter er 52 ifølge websiden og det er for stort til å være låseringen, er derfor jeg stusser på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på hva de mener inne på siden der da. Om de snakker om klemmene til mansjetten. 

Leste det første innlegget ditt litt nøyere nå. Skjønner ikke helt hva du mener med plassering av låsering. Mener du hvor langt drivknuten går inn mot låseringen i forhold til den gamle? 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å forklare men skal prøve igjen, se for deg akslingen med fordypningen til låseringen. Denne fordypningen ligger på min aksling\gamle drivledd yttersiden mot hjulet på bilen min, på den første drivknuten jeg kjøpte som er feil ligger denne låseringen plassert på motsatt side altså inn mot bilen. sykt irriterende at det ikke finnes detaljtegninger av sånt men antar at folk flest kanskje bare bytter hele akslingen med indre\ytre drivknute når dem først tar på seg sånt arbeid da det sikkert er like så greit,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår