Gå til innhold

Skifte foringer opel vectra B 1997 mod

Ranger emnet


Kjell1995

Anbefalte innlegg

Hei, var med bilen på EU, opel vectra B. Der fikk jeg anmerkning på 2 stag bak. Og foringer bak og fram. Til sammen 4 foringer. 2 små og 2 store. Jeg lurte på om dette er en grei jobb og gjøre selv med tilgang til løftebukk? Jeg har mulighet for bukk, men ikke all verdens tid. Så visst man har skrudd litt tidligere, er dette en ok jobb? Noe spesial verktøy man trenger her? :) de 2 små foringene som visst på bilde er jeg litt usikker på hvor skal hen! Da jeg ikke har skiftet foringer før. Og de store skal antagelig i bærebro? .

post-154582-0-82986600-1454437295_thumb.jpeg

post-154582-0-06334400-1454437304_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har tilgang på bukk og EU seddelen, så er det vel bare å heise opp bilen og se hvor de har skrevet mangel så har du svaret ditt der.

Slike foringer kan være noen jævler å få ut...  

-På den store foringen vil jeg anbefale å hamre ut hylsa i midten om du klarer

-Skjære ut gummien, i hvertfall stor andel av den.
-Så bruker du meisel og hammer for å slå foringen ut av bærearmen, uten å skade veggene inne i bærebruen/armen.

Samme kan du forsåvidt gjøre på den andre.

For å få den inn er det best med gjengestang med mutter og skive på hver side. Og ei hylse som går utenpå den nye foringen, og en hylse som er større en hullet den skal inn i.
Så skrur foringen inn i bærebruen med det. Bruk gjerne rustløser for å gjøre det en smule lettere. Men det kan fort bli en tidkrevende jobb, med mindre du har tilgang på luft/hydraulisk presseverktøy som du kan montere oppi der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trengs egentlig spesialverktøy for å skifte de små der(kuleforinger) uten at du ødelegger mansjetten som sitter der. De to kuleforingene sitter øverst og nederst i navet hvor det går bærearmer inn.  

De store foringene er ganske greie, men de er to delte, så du må ha totalt 4 foringer om du skal skifte på begge sider bak om jeg husker riktig. 

Du bør ha noen hylser å velge i sammen med gjengestang hvor du kan bruke mutter på hver side slik at du skrur foringene rett inn igjen. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Manglene er beskrevet slik: stabilisator, for stor slakk i foringer eller kuler, begge sider, slakk i midtre stabstag foringer bakstilling.

 

Bærearm opphengsarm, komponent defekt, skadet eller sterkt korrodert. Begge sider, slakk fremre foringer langsgående stag innfestning bakstilling. Satser på og få til dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår