Gå til innhold

Montering av hengerfeste

Ranger emnet


bjer84

Anbefalte innlegg

Jeg har en golf 4 stasjonsvogn 2005 mod. Jeg har planer om å montere et brukt originalt hengerfeste kjøpt fra bilopphugger. 

 

Jeg har lett mye på nettet etter informasjon om selve monteringen. Det virker ganske greit. Slik at andre også skal kunne bruke denne tråden har jeg foreløpig følgende oppskrift:

 

- Skru av baklykter

- Skru av støtfanger av plast

- Skru av støtfanger av metall

- Monter krokfeste (må rive av rustbeskyttelse i bolthull under bilen)

- Trekk ledninger fra krokfestet og til begge baklyktene (koblingsskjema finnes på nett og følger med monteringssett fra biltema)

- Monter støtfanger av plast (den av metall skal ikke monteres igjen)

- Monter baklykter og koble til ledninger fra krokfestet i henhold til koblingsskjema

 

Jeg sitter igjen med to spørsmål:

 

1. Må jeg kappe i støtfangeren eller andre deksel for å få plass til kroken? Under er to bilder som viser krokfestet plassert under bilen. Noen påstår at det ikke er nødvendig å kappe noe som helst. Jeg forstår ikke det og ønsker inspill.

 

TDFsRnZp.jpeg 

 

bHpSdGZN.jpeg

 

2. Kan jeg koble meg på strøm fra baklyktene ved å bruke kabelsko? Jeg synes det ser veldig enkelt ut å koble seg rett på pinnene som stikker ut av dekselet (se bilde under). Hvilken størrelse kabelsko passer i såfall? Eller selges kontakter som er tilpasset baklyktene? Jeg er ute etter en løsning som holder, så jeg vil ikke bruke skjøteklemmer som klemmes over ledningene.

 

MnpaR01i.jpeg

 

Takker for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du må skjære ut i støtfangeren avhenger trolig av type krok. Du finner vel ut av det når du skal sette på fangeren igjen.

 

Kobling med kabelsko rett på baklykta blir vel litt vanskelig. Det er jo kontakter fra bilens ledningnett som plugges inn på de pinnene du har avbildet, og ingen ledige pinner.

 

Om du ikke vil bruke "strømtyv" kontakter som klemmes på eksisterende ledninger, så bør du kanskje heller kjøpe ferdig ledningnett som er tilpasset bilen. Enten fra VW (trolig dyrt?), eller fra UK: http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=vw+bora+towbar+wiring++kit&_sop=2


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du trenger å sage i støtfangeren på den bilen, med det hengerfestet.

 

Ser ut som du har rett i at kontaktne på baklysene er forberedt for hnegerfeste.

Mulig du kan skaffe riktige kontakter fra VW, men ellers så får du vel prøve med løse kontaktpinner (4 eller 6 mm?)

 

 

 

20040430-trailer.hitch.light.panel-01.jp

https://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=210920


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår