Gå til innhold

Corolla (E110) 2001, 1.4 4ZZ-FE

Ranger emnet


Eikland

Anbefalte innlegg

Hei!'

 

Jeg har nå brukt mye tid denne høsten på å feilsøke på min Corolla. Lurer på om det kan være noen av dere her inne som kanskje hjelpe meg?


Det er kjent at denne motoren (4ZZ-FE) bruker litt olje pga dårlige ventiltetninger og stempelringer. Så er også tilfelle med min.

I september begynte motorlampa å lyse. Jeg mistenkte LAMBDA-sonde som måtte skiftes. Diagnose på verksted var manglende kompresjon på sylinder 3. Vurderer på dette tidspunkt å skaffe en motor fra høggeri.

Når jeg henter bilen på verksted viser det seg også at batteriet er gåent. (!) Jeg freser på Biltema og handler nytt. Monterer nytt batteri, og vips; motoren går (mer eller mindre) normalt igjen!

Det er her jeg får mistanke om at det kanskje kan være noe feil relatert til coil eller tenningssystem.

 

 

Noen dager senere stopper bilen igjen, og nå er det ikke mulig å kjøre mer. Må slepe bilen hjem. Tilnærmet null motorkraft, får SÅVIDT start på den, og ryker fælt.

Har feilsøkt plugger og coiler, og dette ser ut til å være i orden. Har også undersøkt og renset luftmengdemåler på innsuget ved luftfilterboks.

Status nå er at bilen ikke vil starte. Virker som starteren går i sirup og det er såvidt starter og svinghjul går rundt. Har forsøkt med hjelpestart, og batteriet er i tillegg helt nytt.


Har noen erfaring med lignende? I aller verste fall har det ene stempelet tatt kvelden og motoren kan regnes som skjært. I beste (og forhåpentlig) er det snakk om en "filleting".


mvh Steffen
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ta av toppdekselet og tørne motoren, for å sjekke om ventilene på sylinder 3 åpner og lukker som de skal. Fastbrent ventil, enten i åpen eller lukket stilling, kan gi slike feil. Hvis ventilene oppfører seg normalt, er det noe med stempel/sylinder, og da ville jeg ikke brukt mer tid på denne motoren. 

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår