Jump to content

Jordingsfeil (?) Eksperter på elektronikk søkes!!

Rate this topic

kakkao
 Share

Recommended Posts

Audi A4 2005 2.0 TDI (mitt første innlegg!!)

Problem:

1.     Hovedtaklys i kupé fungerer ikke (pære inntakt) Taklys fungerer både i bagasjerom og baksete

2.     Ingen vinduer fungerer

3.     Bakluke vil ikke åpne seg

4.     Ryggelys fungerer ikke (pærer inntakt, ryggelysbryter inntakt)

5.     Bilen vil ikke låses opp med fjernstyring nøkkel (batteri i nøkkel inntakt)

Problemene starta under en MEGET regnvåt aften (fuktskade?) Hovedtaklyslampa funka når den ville (diskolys), bakluka åpna seg selv, vinduene fungerte når de ville (risikosport å åpne de, visste aldri om de kom opp igjen.) Om ryggelysa funka på det tidspunktet sjekka jeg aldri. Og det KAN hende det var denne kvelden at nøkkelen slutta å funke (er en stund siden).

Problemene har vel en sammenheng ettersom det starta samtidig. Bilen har vært kjørt uten gummimatter på golvet en stund før jeg kjøpte den, kan det være noe?

Jeg er ingen ekspert på elektronikk men kan se ut som jordingsfeil?

I tillegg må det sies at bilen har vært i kollisjon og har bytta airbager og ”alt” som følger med forover på bilen (måtte blant annet løsne tenningslås). Det må sies at problemene jeg har lista opp skjedde en stund etter kollisjonen, så om det er noen sammenheng der tviler jeg på.

Skal sjekke om det går strøm på blant annet ryggelysbrytern i morra og eventuelt legge ny jording for å sjekke om det lyser da.

Noen som har opplevd noe liknende eller har noen løsninger på problem 1 til 5?

Hvis du vet at du har fuktighet i bilen anbefaler jeg å få tørket den opp skikkelig og finne årsaken til at det kommer vann/fuktighet inn i bilen.

Ja, ser du at enheten ligger i vann/er fuktig er det ikke noe vits med diagnose, men er det ingen synlige teng ville jeg tatt en diagnose før du kjøper ny enhet. :)

Bor du i Østfold kan jeg være behjelpelig med diagnose.

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Jeg demonterte delen nå jeg, ble så nysgjerrig. Litt tegn til fukt rett under der beina er på førerside, utover det så det tørt ut.

Delen ser ok ut, ingen fukt i boksen som enheten ligger i heller. Kun litt irr på den ene kontakta... 

Det hadde vært superfint!! Bor i nærheten av Gardermoen.

Det eneste problemet er at den ikke er EU-godkjent og fristen for det var 1.november... 

Kanskje litt sketchy å kjøre gjennom bom osv. eller er jeg paranoid da?

Jeg skal oppover og forbi Gardermoen en gang om ikke så lenge, men er ikke helt bestemt når enda, kan gi en lyd når det evt. skjer eller hvis du har "dårlig tid" så er det bare å ture nedover.

Hvis kontrollmåneden er november får du to måneder utsettelse før endelig frist, så det er ingen fare å kjøre med den tom. januar.

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

• Similar Content

• By MariaJRoten
      Hei. Jeg kan ikke noe om bil, så beklager mangel på fagspråk...
      Da jeg var ute og kjørte min trofaste Volvo V70 (2002 modell) hang alle nålene i instrumentpanelet seg opp på de verdiene jeg hadde hatt ca. 3 minutter etter starten av kjøreturen. Da jeg skrudde av tenninga sto de fortsatt på samme plass i noen minutter, før de så sank ned til 0 og alle lys slukna. Da jeg starta bilen igjen var det ikke noe liv i dashbordet, bortsett fra at varsellampa for setebeltet lyste rødt og motorlampa lyste oransje. Trekanten som alltid varsler om "Larmsystem service erfordras" ved hver oppstart fungerte heller ikke (hehe)... :-P Resten av vraket fungerte som normalt. 
      Etter litt om og men fant jeg ut at det kanskje kan være sikring nr. 24 som skal styre dashbordet, men da jeg tok den ut og sjekka var den i orden. 
      Jeg har sett på flere forum at liknende hendelser har skjedd med mange andre V70'er. De fleste av de innleggene var veldig gamle, så derfor ønsker jeg å sjekke hva som er dagens status for dette problemet. Er det noe mer jeg kan prøve selv for å finne ut hva som er feil, og hvor anbefaler dere å dra for å få hjelp (bor i Trondheim)? Er det trygt å kjøre bilen midlertidig selv om instrumentpanelet ikke fungerer (bortsett fra at jeg risikerer å få fartsbot, gå tom for bensin, overoppheting, osv...)? 
      Maria 
    • By Magda
      Jeg har en 2007 mod Corsa 1,2l. Bakluka går ikke å åpne. Vet noen om det finnes en nødutløser for bakluka? 
    • By bjornarst
      Jeg og vennene mine hadde russebilen vår på EU kontroll, fikk på lappen at ryggelys ikke virker, etter å ha sjekket opp lysene fant vi ut at det ikke var montert ryggelys i det hele tatt. Må vi montere ryggelys på? Den har tydelig blitt godkjent tidligere uten ryggelys... Bilen er en Dodge van fra 1984
    • By Aleks92
      Noen som vet kor Ryggelys brytern er på en Audi A6 2003 Automat ? Sett på youtube men finn ikke , må få fikse den asap så bilen blir EU godkjent! Send gjerne bilde/video :) 
    • By AreBol
      Hei
      Er veldig grønn ang. dette som det er, men akter å sette meg inn i og lære litt mer om det tekniske med biler. 
      Det jeg skal er da å anskaffe en bil som jeg kan bruke til arbeid og reise, I den sammenheng så skal jeg fikse store skuffeløsninger langs hele bunnen bak, samt diverse skap og dekke hele interiøret med panel. Og ikke minst, en sekundær strømkilde for diverse, alt fra å lade 12-18v batteridrevet verktøy når jeg jobber, eller en tv, kjølebag/kjøleskap og diverse annen små elektronikk. 
      Har lest litt og prøvd å danne meg ett bilde av det hele, og her er det jeg har kommet opp med.. det jeg må gjøre er å koble sammens start batteriet med sekundær batteriet, fra + til + via ett skillerelé, koble ÷ på sekunder batt. til ramma på bilen for jording, det samme med reléet, og så en spenningsomformer til + og ÷ på sekunder batteriet, og det er det? Virker ganske rett frem og spør vel om det er noe jeg mangler? Tenker å bruke en 1000w omformer, og ett 90ah sekunder batteri, samt bruke kabler som tåler belasning mellom elementene. Kan også spørre om det har noe å si om det er forskjellig Ah på batteriene?

Are
  • Populære emner nylig

• Recent Achievements

• Trulsp went up a rank
      Korporal
    • martinlol went up a rank
      Korporal
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy