Gå til innhold

Kjøp av bil i Oslo

Ranger emnet


Poohvinnie

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt råd angående innkjøp av bil. Jeg har nettopp fått meg ny jobb og reiselengden min
har økt drastisk. Det er 38km en vei. Jeg vil også få bruk for bil i forbindelse med jobben. Arbeidsgiver mener
jeg kan komme oppi 10000km på et år via jobb. Jeg vil holde lån og kostnad så lavt som mulig da jeg har andre utgifter jeg vil prioritere de to kommende år. Samtidig er jeg jo avhengig av noe driftssikkert da jeg må kjøre en hel del. Jeg ønsker helst ikke å bruke noe mer enn 75 000,- på bilen men kan strekke meg litt lengre hvis nødvendig.

Så da kommer spørsmålet. Hvor ny bil synes dere jeg burde kjøpe, hvor mye kilometer og hvilken bil ? Hva med valget mellom diesel, bensin og hybrid? (El bil har litt for kort rekkevidde) Alle på jobben spår mørke dager for dieselbiler.

Selv så tenker jeg en kombicoupe eller liten sedan. Jeg har hittils sett litt på hyundai i30, Toyota corolla, Mitsubishi Lancer og vw Golf. Disse gjør det alle bra på tester innen driftssikkerhet foruten om golfen (Er bare svak for golf av en eller annen grunn..)

Takk på forhånd for eventuelle svar. Kanskje denne tråden kan hjelpe noen andre også. smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du innenfor Ring 3? Isåfall ville jeg kanskje holdt av kjøpet litt og sett hva som skjer ift. dieselbil i Oslo, for jeg ville garantert valgt diesel utifra det du skriver.

80km tur/retur jobb og 10'000km i jobbkjøring blir rett i overkant av 30'000km i året. Da er det meget gunstig å velge diesel istedenfor bensin.

 

Normal dieselbil på blandet kjøring bruker ca. 0,5l/10km, så eksemplet under kan baseres på en middels/stor stasjonsvogn.

0,50l/10km x 3'000 = 1500

1500l x 12,50kr = 18'750,-

 

Tilsvarende bare med bensinmotor så må du nok opp på 0,65-0,70l/10km og da blir eksemplet slik

0,70l/10km x 3'000 = 2100

2100l x 13,70kr = 28'770,-

 

Ergo er det ca 10'000,- i året å spare på å kjøpe en dieselbil hvis du skal ha en middels/stor stasjonsvogn.

Holder det med en liten bil vil selvfølgelig en knøttliten Polo el. ha mindre differanse imellom diesel og bensin, men diesel vil alltid bruke litt mindre pga. energien og virkningsgraden i diesel kontra bensin.

 

En hybrid vil fungere fint hvis kjøringer foregår i urbane strøk og ikke mye over 70km/t, da begynner gevinsten med hybrid å forsvinne.

 

Men med et budsjett på 75'000,- er jeg redd du ikke kommer utenom en bil som det må beregnes litt servicekostnader og reparasjoner på ila. et år og med det budsjettet ville jeg definitivt ikke valgt hybrid, da ender du opp på første gen. Prius og de begynner å bli gamle nå..
 
Servicekostnader må tas med i regnestykket, og jo nyere bil jo mindre uforutsette utgifter vil dukke opp, men det avhenger jo selvfølgelig av hva en har råd til.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja når det er i den prisklassen blir det fort litt flaks uflaks stilen. Du kan få alt fra en bil som holder i mange år med kun vanlig service, eller du kan ende opp med en bil der alt ryker. Er så vanskeligt å gi noe særlig tips i den prisklassen. Mye bra, men mye som kan gå galt.

Eg var heldig med min, en mondeo 2006 modell til 89 tusen, barre normal vedlikehold i 2,5 år til nå. Men mondeo er en veldi risikabel bil, det samma med passat, biler som nærmer seg din prisklassr(2005-2007)

Gode biler men mye som "kan" gå galt.

 

Varebiler får en jo mye for pengene da.

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=67398582&price_from=60000&price_to=90000&location=20002&location=20008&location=20061&ref=fas

 

 

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=66301976&page=2&price_from=60000&price_to=90000&location=20002&location=20008&location=20061&ref=fas

Dette er litt mer omdiskuterte biler, men har flere bekjenter med lignende biler som er storfornøyd, noen her inne så har noe sterke meninger imot den?:-)

 

Er vell barre søke på finn, finne noen biler du liker å legge ut her, så får du både meninger for og imot.

Lykke til ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke gi noen konkrete tips i denne prisklassen, men en Ford Connect er en super bil hvis du bare skal ha den som et fremkomstmiddel.

Har selv eid en slik og pendlet 70'000km på 2,5år, eneste jeg gjorde når jeg solgte den var å bytte bremser, eksosanlegg og to stabstag. 

Da var bilen 6 år gammel og gått litt over 110'000km.

 

Vi har bl.a to Ford Connect som firmabiler på jobben, en gammal haug og en som er noen år nyere, begge veldig driftsikre, på tross av ryktet noen har satt ut på de.

 

Gjør som Sverre sier, finn noen du liker og spør om meninger om de her, mye lettere å havne på en bil du selv også vil like den veien :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår