Gå til innhold

Min Peugot407SW 1,6HDI

Ranger emnet


Espen Solheim

Anbefalte innlegg

Vel då tenkte eg det var på tide med ein ny post om bilen min, alfa romeoen skal selges da eg har kjøpt meg ei franske d®ama.

Vett ka du tenke for ein tosk du er og de var mangen som advarte meg men nå har det seg sånn att eg like ikkje driftsikker bil må ha noe og henga fingrane i og når alle seie ikkje kjøp det der då bare må eg ha det nå har eg jo veihjelp gjenom meca så om det blir bom stopp er hjelpen aldri langt unna tror eg.

 

Bilen fekk eg billig men lista var lang og blei lengre og lengre, te nå har eg bytta:

3 Injektorer (dyser)

Map sensor

Insug luft temp sensor

Turbo( kjøpte delene og fiksa den selv)

kam sensor + veivsensor

turbo trykk solenoid

Bunnpanne (0.5L større)

4 glødeplugger

Begge nedre opphengskuler foran

Begge demperene bak + fjærer

Full service og ac service

Rep kit panorama tak

 

 

Når det kommer te dysene tok eg lekasje test og 2 hadde for mye, eg fekk tak i nye orginal dyser fra ein fyr i UK han skulle ha 1200kr inkl frakt for 3 stk de var fra ein konkurs og det var nesten for godt te og være sant men dysene kom i oem esker, alle dysene hadde lekasje fra topplokket fylt i olje overalt og eg måtte bytte alle dyserør, simmeringer og slipe opp dyse setene det e vanlig att dyserøret lekker dette blir til carbon og det spres seg inn i topplokket eg var heldig og hos meg var det ikkje gått så langt.

 

Så virka ikke panoramataket vanlig feil eller ifølge Peugot hadde de aldri hørt om problemet selv om de fort fant fram rep kitet som peugot har laga pga det går i stykker fortare enn svint, nå hadde aldri han karen inne hos peugot hørt om turbo feil på 1.6hdi der e jo bare tusen poster om problemet der e til og med laga bulletin(er) og videoer og det e ett stort problem.

Eige du ein peugot som e gått over 150 000 og har denna motoren så e eg nesten siker på att du e på fornavn med kundebehandleren på det verkstedet du bruke, men alt e ikke dårlig bilen er jo så trygg heile 9 airbager inni og komfortabel og stillegående e den og etter eg fjerna DPF og EGR e bilen totalt forandret mye bedre akselerasjon og du kan nesten ligge i 5 gir over fjellet.

 

Motoren var neste blokkert av dritt inni innsuget når eg fekk den eg demonterte innsuget og kanalene in i toppen hadde nesten 40% restriksjon eg måtte fram med støvsugar og ett tynt røyr for og skrapa ut dritten eg tror eg brukte nesten 6 timer, tuning fil og fjerning av DPF og EGR gjekk ikkje bra første gangen eg lot et firma prøve men etter eg bestilte tuning fil fra UK og gjorde det selv blei det bra selvgjort er velgjort sa de altid før.

 

Nå gjenstår kun håndbrekk wire høyre bak og eg har ikkje fått bytta opphengskulå høyre foran, i dag har eg bytta te større bunnpana som ikkje har bulk oppover inni panna sånn att 3 dl ligge igjen når du tapper oljen av.

 

Eg har lært meg mye om turbo diesel med denna bilen og det var litt av vitsen, eg har aldri hatt diesel og det har til tider vært mye og setta seg inn i det er kompliserte greier med dei nye diesel motorene og me får mye av de på jobb.

 

Eg e på jakt etter ny stereo te bilen da med sat nav med stor skjerm som rt4 evt rt3 så om noen har evt vett om må de gi beskjed, her komme der sikkert mer eg rekne med og ha minst 3 nye feil allerede te helga godt eg e bilmekaniker :-)

post-137697-0-65787700-1442870324_thumb.jpg

post-137697-0-79430700-1442870333_thumb.jpg

post-137697-0-07523100-1442870338_thumb.jpg

post-137697-0-98987400-1442870344_thumb.jpg

post-137697-0-33063900-1442870350_thumb.jpg

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok ikke lang tid før neste feil kom såg i dag att drivleddmansjetten på høyre hjul var sprukket opp, eg bare hater drivleddmansjetter eg vil heller bytte girkasse enn den.

Om noen har byttet håndbrekk wire og vett hvordan vil eg gjerne vite det, tenker helst på gjennomføring inn i bilen etc.

Ellers ska eg begynne og se etter sorte skinn seter med eletrisk justering må bare finne ut hva som styrer sete elektronikken :-)

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  •            '19 Peugeot iOn                                        [67HK]
  •             '10 SAAB 9-5 Turbo6 XWD Aero Hirsch [330HK]
  •             '08 SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower BSR       [220HK]
  • [vrak]   '03 SAAB 9-3 SS 1,8t BioPower Maptun [240HK]
  • [solgt]  '02 Peugeot Partner 2.0 HDI                    [90 HK]
  • [solgt]  '97 Peugeot Partner 1,4                           [75 HK]
  • [solgt]  '95 SAAB 9000 2,0                                  [131 HK]
  • [solgt]  '96 Peugeot Partner 1,9D                         [69 HK]
  • [Vrak]   '86 Mazda 626 2.0                                  [102 HK]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei takker for svar og hjelp, ny wire til håndbrekk er på vei men eg må jo demontere halve undersiden av bilen for og bytte lol.

Det begynner og bli brukbar bil nå og det har ikkje vært mer tull eg har byttet den drivledd mansjetten, eg skal få tatt nedre opphengskule høyre denne uken men selvsagt har svinghjullet med dobbel tulle masse begynt og ta kvelden men her skal eg bruke svinghjul fra 90hk motoren som er enkel masse og kjøpe stage 2 clutch.

 

Eg har sendt ein god del forespørsler om RT4 sat nav spiller men mange opphøggere tar kun ut spilleren og lar skjermen stå igjen og det er viktig att begge kommer fra samme bil når man skal bygge om.

Så klarte eg og knekke av måleskalaen på peilepinnen så da var eg innom min lokale Peugot forhandler de som eg nå e på fornavn me, takker for lesestoffet Siggi har ikke sett den bulletinen der før.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår