Gå til innhold

Vann i bil

Ranger emnet


Askeraudi

Anbefalte innlegg

Hei

Tappet nylig ut ca 30l vann som hadde kommet inn i kupeen etter regnværet. Vannet har ligget på passasjersiden både foran og bak. Når jeg skulle prøve å kjøre bilen igjen etter en liten stund så oppførte motoren seg rart, turtellern gikk opp og ned. Lampa på dashbordet som viser hvilket gir den sto i lyste opp, noe den vanligvis ikke gjør. Bilen drar nå som en dass, girkassa virker som plutselig låser seg, sier dunk i det den gjør det. Når jeg prøvde å komme meg opp en bakke og ga mye gass så døde bare bilen. 

Noen som vet hva vannet kan ha ødelagt?

 

Gjelder en a6 98 modell med automat triptronic kasse

 

Takker for svar =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må få tørket godt opp alt vannet i bilen.

Kan hende en del elektronikk som er vått og fuktig så får systemet til å klikke.

Om du får tørket alt så også bruk gjerne varmepistol eller hårføner til å tørke rundt elektronikken på bilen

Så må du ta en diagnose.

Får å se om det er noe som er gåen og få lest av feilmeldinger på bilen.

 

Så må du se i motorrommet om det kommer inn der, se i kassa og rundt bremsekraftforsterkeren.

Se om det er noe som ikke er tett, også se om det er tett rundt plata på døra/eller om det lekker i rundt døra..

Er det vått oppover torpedoveggen eller bare nedi brønnen gulvet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg har hatt litt av samme problemet, med vann på førersiden. Ikke så mye, men nok til at det plaget meg.

 

Jeg har forsket en del på det, og de vanlige grunnene til at det lekker er tette drensrør inne i motorrommet.

 

Det er to drensrør, det ene er under batteriet, det andre er under bremseforsterkern. 

Det som er under bremseforsterkeren er lett å se, men vanskelig å komme til....

Det som er under batteriet er tildels enda værre, da man ikke kan se det , uten å ta ut batteriet, og brettet som batteriet står på.

 

Det som skjer, er at vann samler seg , og rinner over i luft--intaket på bilen, og kommer da inn i kupeen.

 

 

Ta av dekselet som skjuler pollenfilteret og batteriet, og se om det er vann nedi der. Hvis det ikke er det, prøv å helle vann nedi der, det skal da renne ut under bilen. Hvis det ikke gjør det, så må du rense drensrørene.

 

Når det gjelder at elektronikken svikter, så er det grunn til bekymring .... Det ligger en del kontroll-bokser i golvet, både på fører og passasjersiden.

 

Slik jeg har forstått det, så ligger det på førersiden en boks som styrer komfort (Ikke helt sikker på hva), og på passasjersiden ligger kontrollboksen for girboksen ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ut med teppet får å tørke dette opp eller så blir det liggende.

Av med plasten på siden og langs kanalen/dørsiden.

Ha varme i bilen over natta/dagen med vindu på gløtt så fukt trekket seg ut.

Men viktigste nå er å få tørket opp der elektronikk, så det ikke er fuktig eller har vann overseg.

Ta batteriet av eller polen så det ikke er strøm på bilen?

Bruk gjerne trykkluft se hvor det kommer inn der må du tette igjen, også må du få åpnet dreneringen igjen så den virker som normalt?

 

260863200.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For elektronikken sin del, så kan det og være greit å få tak i noe rensespray. Den kalles vanligvis elektronikk rens, eller

noe tilsvarende. Den har den fine egenskapen at den er vannfortrengende og, så hvis det er litt fukt igjen etter 

at du har tørket den ren, så vil den hjelpe til med å hindre mere skade på elektronikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår