Gå til innhold

kjøleveske renner ut når motor blir varm! hjelp!!

Ranger emnet


mbigset

Anbefalte innlegg

Jeg kan kjøre bilen i 5min, så begynner det å ryke av panseret og kjølevesken er tom. 1L forsvinner i løpet av 20sek (når motoren er glovarm) når motoren er kald. lekker ikke det noe. noen tips på hva som er feil? 

PS: kjørte fort over en uventet fartsdump og fartsdumpen tok heftig opp i bilen, der startet problemet. 5min etterpå begynnte de å ryke. så såg jeg at kjølevesken var tom, fyllte på med G13. kjørte videre når bilen hadde kjølt seg ned. men 5 min etterpå skjedde det samme, og tanken var igjenn tom. utforsket dette litt nærmere med vann og det renner ut 1L på ca 20sek når motoren har "peaka" 120grader. men som sagt, når motoren er kald, lekker det ikke noe...

Opel vectra C GTS 2004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! grunnen til det når 120grader er jo sikkert fordi kjølevesken ikke har noe kontakt med motoren... det lekker i fra alle mulige plassen fordi trykket er så stort når det blir så varmt.. alt rister og bobler inn i tanken. jeg tenker det må være føleren elns som er gåen? men skrudde opp, og føleren såg helt fin ut.. men igjen så vet jeg ikke hvordan dette fungerer, og hvor mye væske som skal inn i motoren, og hvordan det skjer.

Opel vectra C GTS 2004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har høyt trykk i kjøleveske beholderen så høres det ut som motor kompresjonen går rett i kjøle systemet. 

 

Men du sier det lekker fra alle mulige plasser? Hvor er disse plassene? 

Og "koker" det inni beholderen til kjøleveska? Kokepunket til G13 er vel på over 160-170 grader?!?

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det lekker fra lokket til beholderen, ut mellom listene, vansklig å se, men det pipler bare ut pga trykket. ingen plass det er noe hull, så det er ikke noe hull som er problemet. har også brukt vann nå i de siste, ikke bare g13, den ble fort tom. har ikke noe med vesken å gjøre...

Opel vectra C GTS 2004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare komme med et tips til deg, sett bilen på verkstedet. 

Når man uten omtanke kjører rundt med 120grader på kjølevæska så har man ikke mye medlidenhet for bilen, og mest sannsynlig ikke mye håp for å fikse det selv.

 

Gjetter på at du har tatt knekken på kjølevifte eller vannpumpe når du slo oppi, men umulig å anta noe uten å inspisere.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjer er at det blir så høyt trykk i systemet at sikkerhetsventilen på ekspansjonstanken åpner, derav røyk og "lekkasje".

Hva som forårsaker at motor koker må det feilsøkes på, men det kan være flere ting.

Vannpumpe, termostat som ikke åpner, defekt kjølevifte, defekt toppakning etc.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår