Gå til innhold

turbo slår inn på forhøyt turtall og kokser igjen

Ranger emnet


magnusvo

Anbefalte innlegg

Hei

Har en audi a4 b7 2.0 170 hk tdi (manuell)

Turboen slår ikke inn før 2300-2500 omdreininger er litt kraft i bilen før det men ikke slik det skal være fra 1500-1700 og opp, samt vis jeg kjøre en stund på lavt turtall virker det som den kokser igjen og da går i nødmodus ( glødelyset blinker) da er det bare og stoppe og starte igjen. Men når man da begynner og kjøre må man over 2500 omdreininger før trubo slår inn, og da er det nesten ingen effekt fra 1500 og opp, man må "blås" turboen rein ved og ligge rundt 3000 omdr i en go stund før alt er normalt igjen. Hva kan dette være og va gjør slik at turboen ikke lader før så høyt turtall ?

 

 

Med forhånd takk for svar

Mvh magnus v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min gamle Audi A6 (99) 1.9 TDI så opplevde jeg veldig ujevnt turbodrag. Turboen pulserte fra bunn og oppover. Dro jeg den maks ut på 3. giret så kuttet turboen ut og gikk i nødmodus. 

 

Bilen min ble faktisk bra etter at jeg byttet dieselfilteret. Kan virke som at bilen ikke fikk nok diesel og ikke klarte å gå jevnt. Etter at jeg byttet dieselfilteret fikk jeg en jevn effekt kurve som også var noe bedre enn tidligere. Og bilen gikk aldri i nødmodus mer

 

Kan jo også være tregheter i wastegate armen på turboen, evt lekkasje i en vakuumslange som styrer wastegaten. Men om det er lenge siden du byttet dieselfilteret så kan du jo prøve det?

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert variabel turbo med spjeld som regulerer seg etter gasspådraget. Om disse sitter fast, så vil du få sånne problemer som du beskriver. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Mulig det også kan være dieselpartikkelfilteret ditt, har samme problem med min b7 2.0tdi. Min "lugger" veldig ved gasspådrag, men når den kommer opp mot 2500 omdreininger går den fint og jeg hører turbo begynner å blåse. Skal fjerne dpf nå, da det har vært et utrolig irriterende problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår