Jump to content
Bilforumet.no
billars84

Gir "hopper ut" - tips ønskes!

Rate this topic

Recommended Posts

Har en 2000 Space Wagon 2.4 GDI som hopper ut av 4 gir. Hva kan dette skyldes? Alle andre gir fungerer som normalt.

En fagkyndig mener "løst" at problemet kan rettes mot clutchen, uten noe mer utdypende forklaring .. noen som vet hva eksakt han eventuelt skulle frem til?

Tips mottas med stor takk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan skyldes for eksempel utslitt motorfeste eller feste til girkassa. Her sitter det gummiforinger og når disse blir slitte, så får motoren og girkassa en del og bevege seg på, så det er det første jeg ville sjekket. Du kan og merke det om det er mye bevegelse på girstanga ved gasspådrag. Enkleste måten og se det på er om du får med deg noen inni bilen, sett den i 1. gir med håndbrekket på. Ta clutchen og inn flere ganger til den begynner å gripe. Da vil du se om motoren og girkassa beveger seg unormalt mye. 

Om dette her er i orden, så ville jeg og sjekka giroverføringa, om denne går lett og ser bra ut. 

Tviler på at dette kan ha noe med clutchen å gjøre for da burde du ikke fått den i noen av girene om den begynner og bli utslitt. 

Siste alternativet er utslitte invendige deler på girkassa, som gjør at den ikke går ordentlig i gir og vil hoppe ut ved belastning. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for svar :)

Jeg skal undersøke det du foreslår.

 

Jeg vet ikke om det har noen sammenheng med at giret hopper ut, men det skal nevnes at bilen også bråker noe helt forferdelig foran ved oppstart og under kjøring, spesielt i 1, 2 og 3 gir .. men så fort jeg trykker inn clutchen blir det helt stille.

Det er en som mener at dette kan være dårlig trøstlager (?) .. hva mener dere? Kjenner jeg er litt nervøs for at clutchen kan ryke (?) når som helst og det passer veldig dårlig nå som jeg er midt under flytting å kjører mye flyttelass.

Koster det mye å bytte et slikt trøstlager i såfall, eller er det noe man fint kan klare å bytte selv?

Har ingen erfaring med verken clutch eller gir, så alle innspill er velkommen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kan høres ut som utslitt utløserlager ja. 

Du må ut med girkassa for å skifte utløserlager og da skiftes clutchen samtidig. 

Aner ikke hvor mye jobb det er på akkurat din bil, men om du må ha den på verksted, så blir det fort 10 tusen tenker jeg. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.