Gå til innhold

316-318-320 hjeeelp med å avgjøre

Ranger emnet


Glad Audi eier

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Trenger hjelp.. kjøpte meg en MB c180 i vinter, var litt morro men gikk fort lei av automat og hele bilen da den bruker nesten en liter på mila og det er ikke mye man får igjen for det..

 

Tenker å gå for BMW denne gangen og ser mest på coupe og cab, muligens sedan. Har noe rundt 50-60 tusen å bruke.

Så.. 316-318-320. Hvor mye drivstoff bruker de egentlig? Stor forskjell?

Coupe, cab eller sedan... er det noen spessielle anbefallinger eller momenter jeg bør ta hensyn til?

Bil skal kjøres på vinteren også :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjøper BMW må du bytte profil navn! :D

 

Hvis du er opptatt av drivstoff forbruk bør du velge en knøttliten bil med dieselmotor ;) 

Noen spesielle anbefalinger kan jeg ikke gi, har aldri eid en BMW før, med god grunn ;)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde på det men det gikk ikke :P Nå begynner det å bli en stund siden jeg hadde audien også, hehe

Å, hva er den gode grunnen til å ikke ha BMW?

Diesel blir nok uaktuelt, da de koster for mye. Trenger ikke 0.4-0.5 forbruk men hadde vært greit å komme litt under literen og ikke minst få noe igjen for det i form av kjøreglede eller noe lignende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vinter hadde jeg en 5serie E39 520i, 2liters rekke6 motor på 150hk. Den var lat og tørst. Fylte lett på 3-400kr i uka selv om jeg kun har 1.2mil tur-retur jobb hver dag. 

Og ja, den var lat. 0-80 tok lang tid for å være 150hk. Pappas 1.9TDI 105hk Touran hadde lett kjørt fra BMW'en. Men grunnen er jo vekta og svak motor. 1600kg bil og 170-180nm på de 150hk. Over 100 så var den ikke vond å be. Da gikk den unna (litt mer) 

 

Og ja, forbruket ved vanlig kjøring/by kjøring lå vel på 1.5 mot maks streken som er godt over 3liter på mila. Langkjøring lå den på 0.8, men kun om du kjørte som en prest. Gikk fort over 1liter på mila om det var oppover kjøring ;) 

 

Nå skal det sies at jeg hadde automat da, de er jo litt slappere og bruker litt mer bensin. Men forbruket er høyt, selv på manuell kasse har jeg hørt. 

 

For å si det sånn så betaler jeg like mye i mnd nå med et billån på en 2004 A3 1.9TDI som jeg betalte kun i bensinutgifter i mnd på BMW ;) Og det sparker mye bedre unna med en 1.9TDI på 105hk enn BMW gjorde. Mye mer moment på 1.9TDI + et forbruk som er 1/3 eller 1/4 av det BMW hadde :D Nå kan jeg fylle 200-300kr og det holder en mnd tid med normal kjøring

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha en gjerrig bensinmotor er du allerede på tynn is hvis du syns dieselbilene blir for dyre, da må du enten kjøpe en ny bil med moderne teknologi eller så er alternativet VW Polo (el.) med 3 sylindere, under 1000ccm og knapt 50hk. 

 

Bare sånn for å gi det et perspektiv, hvis bilen bruker 1l på mila og du kjører 1200mil i året blir årlig kostnad 18'000,- på bensin (15kr/l)

Hvis bilen bruker 0,8l blir kostnaden 14,400,-

Hvis du derimot kjøper diesel og den bruker 0,5l på mila og med ca 13,- for literen så koster det 7'800,- ila. et år.

Kjører du lenger blir besparelsen større, og visa versa.

 

Ergo, hvis drivstofforbruk er vesentlig er egentlig det eneste alternativet en diesel. (eller ny bil med bensin motor)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha en gjerrig bensinmotor er du allerede på tynn is hvis du syns dieselbilene blir for dyre, da må du enten kjøpe en ny bil med moderne teknologi eller så er alternativet VW Polo (el.) med 3 sylindere, under 1000ccm og knapt 50hk. 

 

Bare sånn for å gi det et perspektiv, hvis bilen bruker 1l på mila og du kjører 1200mil i året blir årlig kostnad 18'000,- på bensin (15kr/l)

Hvis bilen bruker 0,8l blir kostnaden 14,400,-

Hvis du derimot kjøper diesel og den bruker 0,5l på mila og med ca 13,- for literen så koster det 7'800,- ila. et år.

Kjører du lenger blir besparelsen større, og visa versa.

 

Ergo, hvis drivstofforbruk er vesentlig er egentlig det eneste alternativet en diesel. (eller ny bil med bensin motor)

Det var et godt regnestykke der..

Når jeg sa at diesel koster for mye så mente jeg selve bilene :P skal man ha 320 diesel så er jo det en helt anna pris igjen. Får ikke noe greit for 50-60k der.

Skal tenke litt på saken. Kansje det kan lønne seg å ta lån ut ifra det regnestykket der.

 

Men jeg er også red for å kjøpe diesel. Bor i Asker, ikke langt unna Oslo, og her blir det noe krøll med diesel bilene hørte jeg. Nye regler og greier.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, siden du bor der du bor, ville jeg nok tenkt over det en ekstra gang før jeg kjøpte en bil med dieselmotor.

Sånn generelt ville jeg ikke brydd meg så fryktelig over forbruket, det er i mine øyne viktigere at bilen er slik du vil ha, og at du er fornøyd med den.

 

Jeg har selv 2 biler (dog. er den ene ikke en bruksbil) og begge bruker over litern på mila og nyter hver mil i begge bilene ;)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår