Gå til innhold

Emissions workshop

Ranger emnet


Hoghead

Anbefalte innlegg

JEg vet dette har vært oppe minst ett par tre ganger før, men det var det med å finne gamle tråder.

 

Fikk varsel på emissions workshop på bromma mi (Touran 2.0 TDI 2006 mordell, DSG med 220 000 på klokka), den virker jo "selvsakt" helt OK, akser helt fint, ingen merkbar økning i drivstofforbruk (har kjørt 2400 km siden varselet kom på torsdag).

Jeg HAR feil på en eller anna ventil, der jeg mister motorkraft og må starte bilen pånytt for å få den "igang" igjen, dette skjedde nå to ganger på varm motor, noe som ikke har skjedd før.

 

Har skjønt, etter litt "justfuckingoogleit" at dette utover å være så mangt, også har noe med EGR ventilen å gjøre, noen gode tips på what to do, som ikke koster MYE penger. På ett engelsk nettsted var det ett tips om å kjøpe no vidundrergreie og spraye inn i luftinntaket, det skulle fikse den derre EGR ventilen, men funker det? Og hvor får man isåfall kjøpt dette vidundermiddelet?

 

Hvor sitter EGR ventilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne klokka tester du med vag com bør ikke tulle med så mye før du tar en test og leser ut feilkoder som er på bilen.

Enten er klokken stengt eller åpen.

Det er bare å ta av slangen og se om den er tett om ikke så gjør ingenting med den.

Trur nok det er noe annet som feiler bilen. 

Om du ikke har eller får noen til å lese ut koder på bilen.

Så dra på møller og få lest ut koster ikke mange kr.

Ikke bruk obd2 Når det gjelder sånne feil på bilen da dem ikke finner alltid feillagret koder.

Da dette kan ligge skjult på bilen.

Og må testes eller ta ut verdier på diverse av sensor og magnetventiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne klokka tester du med vag com bør ikke tulle med så mye før du tar en test og leser ut feilkoder som er på bilen.

Enten er klokken stengt eller åpen.

Det er bare å ta av slangen og se om den er tett om ikke så gjør ingenting med den.

Trur nok det er noe annet som feiler bilen. 

Om du ikke har eller får noen til å lese ut koder på bilen.

Så dra på møller og få lest ut koster ikke mange kr.

Ikke bruk obd2 Når det gjelder sånne feil på bilen da dem ikke finner alltid feillagret koder.

Da dette kan ligge skjult på bilen.

Og må testes eller ta ut verdier på diverse av sensor og magnetventiler.

Ikke bruk OBD2? Hva vil det si, det er vel ob2 som er standarden på diagnosekontakta. Sier seg vel selv at når bilen varsler om "Emissions workshop" så er det lagret en feilkode. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk OBD2? Hva vil det si, det er vel ob2 som er standarden på diagnosekontakta. Sier seg vel selv at når bilen varsler om "Emissions workshop" så er det lagret en feilkode. 

Det er på grunn av at det kan ligge skjulte feil som ikke OBD2 fanger opp som jeg har opplevd flere ganger.

Som eks maf eller lmm om det er noe gale med dette?

Og det vil du kunne se med vag com.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel tusle innom ett verksted og få lest ut feilkoder. Skal uansett på verksted med bilen i midten av juni og bytte en haug med slitedeler. Pængboka skriker allerede.

 

Regner med det ikke er veldig farlig å kjøre med den som den er.

Feilen jeg allerede vet er sier visst noe om at den får for mye luft. Husker ikke ehlt feilkode på det. Går iallfall i "limp mode" som løser seg ved å stoppeog starte bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på grunn av at det kan ligge skjulte feil som ikke OBD2 fanger opp som jeg har opplevd flere ganger.

Som eks maf eller lmm om det er noe gale med dette?

Og det vil du kunne se med vag com.

 

OBD2 er ikke en scanner ;) Det er en kontakt

 

VAG COM bruker vel også OBD2 kontakta

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBD2 er ikke en scanner 1-winking.gif Det er en kontakt

 

VAG COM bruker vel også OBD2 kontakta

Det er ikke det jeg mener at du ikke kan bruke den.

Men at du kan få et bedre resultat med vag com og du kan ta og teste verdiene også teste egr.

Også sjekke om alt er intakt med å overstyre teste magnetventiler.

Som du ikke for gjort med vanlig obd2

Også opplevd en del ganger at den ikke har klart å fange opp en del feilkoder som går på dette med feil på lmm mas?

Dette har sikkert noe med hvilket kodeleser du har kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe er jo samme port da1-winking.gif

Men som jeg mener når det er luft/ventiler så får du et bedre resultat med vag com.

Jeg prøvde noe vanlig ikke dyre obd2 og da fant dem ikke mas feil på bilen som vag com gjorde.

Men som sagt så går dette sikkert på hvilken kodeleser du bruke, nå har ikke dem jeg prøvde av beste kvalitet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp, og den porten heter OBD2 ;) Så blir litt feil å si at man ikke skal bruke OBD2, er det jeg vil frem til :) 

 

Men jeg er helt enig i det du sier. Enkle OBD2 skannere klarer ikke å få lest ut alt. De bedre OBD2 skannerne er jo VAG COM, men det beste er å levere bilen til Møller. Koster ikke så mye :) Sparer deg for mye tid

 

Så ta med bilen til Møller. Få dem til å lese ut feilkoder og testet EGR om de mener at det er den som er feil. Må den byttes får du beskjed om det ;) 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp, og den porten heter OBD2 1-winking.gif Så blir litt feil å si at man ikke skal bruke OBD2, er det jeg vil frem til smile.gif

 

Men jeg er helt enig i det du sier. Enkle OBD2 skannere klarer ikke å få lest ut alt. De bedre OBD2 skannerne er jo VAG COM, men det beste er å levere bilen til Møller. Koster ikke så mye smile.gif Sparer deg for mye tid

 

Så ta med bilen til Møller. Få dem til å lese ut feilkoder og testet EGR om de mener at det er den som er feil. Må den byttes får du beskjed om det 1-winking.gif

Jupp sier meg enig levere bilen inn på møller evt koding lese ut feilkoder 750 kr hos dem.

Møller har fast pris på å lese feilkoder.

Mulig avvik fra kanskje noen forhandlere men trur nok dem fleste tar det samme 750 kr

Så da er vi vel inne på samme svar begge to da1-winking.gif

Som jeg også ville bare fram til hva, når det kom til det litt mer avanserte ting på vw. Så tru jeg du kommer lengst med vag com1-winking.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår