Gå til innhold

Lavt oljetrykk

Ranger emnet


Shaka_

Anbefalte innlegg

Under kjøring i går fikk jeg varsel for lavt oljetrykk i motor, 2006 V50 1,8. Peila olja på bilen, og det viste seg at peilepinnen var så godt som tørr... Fylte på en liter, lot bilen stå stille en god stund og peila igjen. Fremdeles ikke noe på pinnen.. Det står i boka at motor skal ha 4l olje ved oljeskift, så ville jo tro en liter skulle gjøre utslag på pinnen. Har fylt på en liter til nå, for å se om det gjør no utslag. Får man opp varsel om det skulle bli farlig lite olje på bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Opel Astra og takk for svar!

 

Det er ingen blårøyk å spore og motorrommet og undersiden av bilen er tør og fint. Var i kontakt med Volvo nå, men fikk ikke noe bra svar av han jeg snakka med. Verkstedet hadde lønsj, så de skal ringe meg opp igjen. Det han jeg snakka med sa var at jeg bare skulle fylle på olje, notere km og antall liter og så peile med jevne mellomrom. Etter å ha fylt på to liter olje, nærmer nivået seg den nederste streken på peilepinnen.. Har også snakka med tidligere eier av bilen, og han sier den har gått 6000km siden forrige oljeskift hos Volvo.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare hatt bilen ei uke i dag, så om den bruker mye olje det veit jeg ikke. Spurte tidligere eier om dette, men han hadde ikke peila olja, siden han hadde bilen på oljeskift oftere enn det Volvo anbefaler. Men det var bra jeg fikk varsel i går, for han fortalte meg at det var 2000km til neste oljeskift når jeg henta bilen. Kunne fort blitt dyrt det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desse motorane har ofte medfødt oljeforbruk.

Dette er Ford Duratec he motorar.

 

Du bør fylle på litt meir olje til det er midt på eller mot maks på peilepinnen.

 

Det er nokre av desse motorane som ikkje har medfødt oljeforbruk.

 

Det kan være at motoren sug olje igjennom PCV ventilen Positive Crankcase Ventilation.

Den ventilen gjer at det er vacuum i bunnpanna og veivhuset.

Det skal være vacuum der.

Men når denne PCV ventilen er defekt så suger motoren olje derifrå.

 

For å teste PCV ventilen må du fylle på olje. Så må du finne ein lange og bratte bakke å kjøre ned. Når du kjørar ned og gasspjellet er stengt så kan det hende at motoren suger olje igjennom veivhusventilasjonen. Få nokon til å sjå etter blåaktig eksos når du kjørar ned den bakken.

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en perfeksjonist så derfor må jeg pirke litt.

Jupp, den motoren heter også Duratec og er en motor som bl.a Ford og Volvo bruker, men det er opprinnelig en Mazda L motor.

Les mer om motorserien HER

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår