Gå til innhold

Løfting av bil på hjemmebane

Ranger emnet


Joker05

Anbefalte innlegg

Hallo, komplett nybegynner når det gjelder, bil men lærer stadig nye ting.

 

Kort fortalt, hva er den beste og billigste måten å løfte opp en personbil hvis man skal under for f.eks å sjekke bremseklosser ? Hva trenger jeg av utstyr og hva koster det?  Sakseløfter, klosser, blokker,etc.  Jekk har jeg. 

 

Bilen det gjelder er en VW Golf 2000-modell. 

 

Spør også fordi utstyr kan være vel verdt å ha i framtida. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremseklossene har du på siden av bilen. Fem med originale jekken, av med hjulet og se på klossene ;) 

 

Men fra spøk til alvor. Hvor mye penger skal du bruke på dette? Og har du verksted å stå i? eller annen sted du skal ha det fast montert? Eller vil du ha noe lett og flyttbart? 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, trenger ikke å krype under bilen nei angående bremseklosser. Fint med noen tips om hva som anbefales uansett.Jeg tenker på innretninger som ikke altfor kompliserte, men stødige som gjør det helt trygt for meg å krype under bilen. Bilen står i en garasje hjemme. Har ikke noe verksted å stå i eller noe sted der bilen kan fastmonteres hvis det er det du mener.  Så gjerne noe lett og flyttbart.  Og helst ikke knakende dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp en enkel 2-tonn garasjejekk, og helst et par støttebukker.

 

Så bør man helst ha et par oppkjøringsramper også. Problemet er imidlertid at de billige i stål fra Biltema etc bare sklir unna på garajegulvet om du ikke gjør noen spesielle tiltak. Et par slike ramper er  bedre: http://www.freuchenimport.no/produkt/race-ramps-bilramper/vedlikehold/40-tommers-sport-ramps


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk noen som ligner litt på di race rampene hjemme i garasjen men mine er laget av 2"x8" treverk. Bygget helt kompakt ved å legge flere lag oppå hverandre så dem kan ikke kolapse:) Min far laget disse for 20år siden og dem fungerer like bra den dag i dag. Og di ligger i ro på gulvet når man kjører opp på dem:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garasjejekk og støttebukker dekker det meste. Kjøreramper er greit til oljeskift og slikt. Aldri ligg under en bil som bare er løftet med jekk, bruk alltid støttebukker. En jekk kan kollapse/skli og er ikke til å stole på. 

 

Den forrige garasjejekken min knela når jeg prøvde å jekke opp transiten bak, men hadde heldigvis ikke tatt av hjulet enda, og hadde fingrene unna. Bilen datt rett ned. 

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår