Gå til innhold

Utbedring av feilmeldinger Opel Astra 1.6 2005 mod (Z16XEP)

Ranger emnet


Turbo1313

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en Opel Astra H 1.6 l 2005 modell, 187000 km, som jeg får følgende feilmeldinger på : P0300, P0301, P0302, P0303, P0304, P0314

 

Har hatt bilen inne på Mekonomen 1 gang i november, men de klarte ikke finne ut hva som var årsaken, uten og begynne å bytte ut deler...  Kostet meg 1400.- for avlesning av feilkoder, arbeid og fjerne feilkoder. 

 

Kjøpte meg en feilkodeavleser på Biltema. De nevnte feilmeldingene får jeg frem. Etter å ha lest av feilkoder, sletter jeg dem.

 

Har funnet ut feilkodene :

P0300 - Generell sylinder feiltenning

P0301 - Feiltenning sylinder 1

P0302 - Feiltenning sylinder 2

P0303 - Feilmelding sylinder 3

P0304 - Feilmelding sylinder 4

P0314 - Ensylindret feiltenning ( sylinder ikke spesifisert )

 

Har akkurat byttet plugger og coil-pakke ( tennspole ), men får fortsatt frem feilkoder hver dag.  

 

Har tenkt å rense EGR-ventilen... noen som vet om det kan være den...? Evt. ved rensing, er det noen pakninger som må byttes ?

 

Har prøvd å finne løsninger på problemene på nettet, men finner ikke en sikker fasit på problemene.

 

En gang i blant får jeg kun feilmelding P0301, (feiltenning sylinder 1) da begynner motorlampa å blinke og det kjennes ut som om bilen går på 3 sylindre. Kjører bilen inn til siden og fjerner feilmelding.... og bilen går som normalt.

 

Bilen starter alltid, kjører stort sett med over halv tank.

 

Det beste hadde sikkert vært å levere bilen på et Opel-verksted, men er redd regningen blir veldig høy for min økonomi om dagen.

 

Noen forslag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...

Har nyaktig samme bil, denne har gått 170000km. Bilen begynte å kjøre "hakkete" ved lav gas også kalt "kangarooing" Fikk samme feilmeldinger som du har og har jo forskjellige tiltak får å få den i orden... Byttet i utgangspunktet tennplugger, og sett på sikkringsboksen.

Etter dette kjørte jeg i et halvt år til "check engine light" begynte å lyse. Dette var tilfeldigvis sammtidig som EU kontroll men den gikk igjennom med normal oljelekasje ved reg reim... Etter dette tok jeg den til Opel verksted og de byttet EGR ventil. Dette var ikke problemet så det slapp jeg å betale for. Så tok de en ny undersøkelse og jeg fikk en liste over ting de ville skifte:

Bytte flens innsugsmanifold

Lambdasensor 1 og 2

Termostat

Tankutluftnings ventil

Jeg lot de skifte innsugsmanifold fordi jeg ikke visste hva det var men etter det jeg har hørt der det en lett jobb.

Når jeg skifter begge lambdasensorer skjedde det drastiske endringer med bilen "kangarooing" ble mye verre. Så byttet jeg Termostaten og tok en testur. "Check engine" og "service lampen" slo seg av med en gang og det virket som om bilen var helt frisk. Neste dag skulle jeg hjem fra foreldra mine 6 timers tur og bilen gikk verre og verre helt til den når er som før uten varsellamper nå. Men nå har jeg helt nye feilmeldinger:

013004 O2 Sensor circuit malfunction (Bank1 Sensor1)

013500 02 Sensor heater circuit malfunction (Bank 1 Sensor 1)

014100 O2 Sensor heater circuit malfunction (Bank 1 Sensor 2)

017258 Fuel trim too rich (Bank 1)

040062 exhaust gas recirculation flow malfunction

044306 evaporative emission control system purge control valve circuit malfunction

111206 intake air temperature (IAT) sensor circuit internmittent low voltage

111606 engine coolant sensor out of range/ECT sensor out of test range

161450 SBDS interactive codes

161600 SBDS interactive codes

Mye elektriske feil her... Kan det være batteriet? Jeg vet ikke :I

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår