Gå til innhold

Prosjekt "lekebil"

Ranger emnet


JimCKF

Anbefalte innlegg

Holder så smått på med A6-en min enda, men i og med at jeg ikke har plass til den her må den stå hos svigermor, så da tar det tid. For å ha en bil i mellomtiden har jeg kjøpt en 94-modell Passat 1.9td (AAZ, 75 hk) med 320k på klokka. Motor og drivverk ser ikke ut til å ha brydd seg om reisen dit, men alt annet har jaggu fått kjørt seg.

 

Så godt som ingen av dørhåndtakene fungerer som de skal, men det har jeg fortstått at er typisk for disse bilene. Jeg har "fikset" førerdøra ved å surre tape rundt armen som vipper ned inni der. Vindusheisen på førerdøra er elektrisk, men ruta går skjevt opp og bommer på ramma. Det er ikke mulig å justere varmen i bilen, og vifta gikk først kun på 2 og 4. Sistnevnte fikset jeg ved å bøye den lille armen som skaper kontakt inni bryteren. Passasjerdøra var ikke mulig å åpne da jeg fikk bilen, fordi den var rygget inn i en snøfonn og litt til slik at den var helt skjev. Rettet med makt, men den ble ikke noe penere av det. Dette tok selvfølgelig også skjermen forran på samme side. Begge skjermene forran er rustet i stykker, og det er rusthull øverst på den ene kanalen bak/nederst på den ene hjulbuen bak. Det lukter også veldig hund i kupéen. Wonderbaum to the rescue! En gang i tiden var vel denne bilen rød, men nå er den en blanding av rustbrun og blek rosa. Revers var umulig å finne, da den for det meste havnet i 1. gir der, men en liten justering ordnet det. Den kom på stålfelg, men en Passat-kar på Levanger solgte meg noen 15" alufelger billig smile.gif

 

Bortsett fra å rette småfeil har jeg montert en ladetrykksmåler for å sjekke at ting fungerer som de skal. Nådde ca. 0,7 bar, og blandeskruen på dieselpumpa hadde fortsatt kragen på, så her har ingen lekt seg før smile.gif Det satte jeg selvfølgelig en stopper for. Skrudde gradvis wastegate-armen lengre og lengre ut på staget, med testturer inn imellom, til det ikke var mer stag igjen. Nå lader bilen 1 bar. Hadde egentlig håpet på 1,1-1,2, men dette får duge til jeg kjøper en boost controller. Har også justert opp mengden diesel til at man akkurat kan se en liten ring av eksos skyte ut av potta i det man gir full gass (litt under en halv omdreining av skruen). EGR-ventilen er blokkert med rester av en RedBull-boks, posisjonsbryteren på diesepumpa er flyttet slik at den alltid er åpen (aldri i tomgangsposisjon), og den fremste ventilen på pumpa er koblet slik at den alltid får spenning. Har også slengt på et par tusenmetringer, og et 55w Xenon-sett i fjernlysa.

 

Videre fremover må det vel pusses litt rust, slik at bilen ikke faller fra hverandre, og så skal jeg leke meg med Plastidip 1-winking.gif Dørhpndtakene må det også gjøres noe med. Tenker jeg legger noen lag med krympestrømpe på armen, i stedet for tape som på førerdøra. Varmejusteringen nådde jeg ikke tak i, og skjønner ikke at det skal være mulig uten å fjerne ratt og instrumentpanel, så det får bare være slik med mindre noen kan fortelle meg hvordan det gjøres.

 

Tips, tanker, idéer? smile.gif

'92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt),

'95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg handlet diverse komponenter til stereoanlegg, og snakket med et par som har delebiler stående. Monterte også et lite bensinfilter på slangen til ladetrykksmåleren for å se om den ble mer stabil av det... ikke imponert. Slipper i alle fall å blåse den full av olje nå da.

 

EDIT: Leter forresten etter "boost pin" fra en 1,6td. Noen som har?

'92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt),

'95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det montert en forsterker og to 6x9 i kasser i hatthylla. Harryfaktoren øker ;) Mangler fortsatt en forsterker til subbene mine etter at det var innbrudd i A6-en i høst, men skal da være mulig å oppdrive.

'92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt),

'95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

I helga fikk jeg koblet opp det siste av stereoanlegget, og nå i dag har jeg mekket fungerende dørhåndtak smile.gif Plukket de ut av døra og la et par krympestrømper på "vippearmen" slik at den ble litt bredere og lengre. Sjekket også at pin som holder denne armen på plass satt der den skulle, og ga den en dråpe lim i enden som prevansjon.

'92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt),

'95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen i dag har gått med til å ligge på bakken oppi skogen på Fannrem. Har plukket med meg begge skjermene forran, og passasjerdør forran fra en delebil der. Donorbilen er selvølfgelig ikke samme fargen som min, men planen er å pusse rust, forzinke, og dippe i alle fall skjermene, så det blir vel okay smile.gif

'92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt),

'95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser man en skjerm som må byttes. Rattrekket er samboerens verk, og jepp; ledningene til tusenmetringene ligger kjempestygt.

post-142106-0-22267700-1425036817_thumb.jpg

 

Lys har den fått seg. De står kanskje litt for langt ut til sidene, men dette var den skiltplaten jeg hadde for hånden.

post-142106-0-51031500-1425036835_thumb.jpg

 

Fanger, skjerm, og dør som må byttes.

post-142106-0-18157500-1425036856_thumb.jpg

 

Har lappet et hull bak på kanalen der. Trenger litt finpuss. Ser også de grønne delene i baksetet her.

post-142106-0-96040500-1425036877_thumb.jpg

 

Bildene viser også felgene jeg kjøpte. Senterkopper fikk jeg gratis hos Dekk1 på Tiller i Trondheim fordi de ikke hadde 4 like, men de er ikke montert enda.

'92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt),

'95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står i hermetegn ;) Den trenger jo ikke se stygg ut og falle fra hverandre når det bare koster hundrelapper for delene. Fikk døra og skjermene for 600 kr :)

'92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt),

'95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helga har jeg pusset og lakkert en av de grønne skjermene. Fargevalget er baser på "man tager vad man haver"-prinsippet.

 

post-142106-0-04119900-1425235348_thumb.jpg

 

post-142106-0-19724100-1425235359_thumb.jpg

 

'92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt),

'95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Etter at jeg dro vogn med bilen i påska har den begynt å bygge høyere turbotrykk. Den var juster til 1,1 bar, men nå når den 1,4 uten at jeg har endret på noe. Det jeg tenker er, iom. at termostaten er gåen kan caten ha gått tett, og nå som bilen ble ordentlig varm så har jeg blåst rent. Eller at det motsatte har skjedd; noe har sotet igjen slik at den ikke får blåst ut alt trykket.

 

Idéer?

'92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt),

'95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår