Gå til innhold

[LØST] Fusking på tomgang

Ranger emnet


fizzlepunts

Anbefalte innlegg

Tenningsbank kan høres ut som om noen kaster småstein på panseret, høres som regel best ved pådrag, lavt turtall og varm motor. Uansett, dersom denne lyden kom samtidig som verkstedet byttet registerreim, da leverer du bilen tilbake og sier de får fikse opp. Det kan være ventiltikking som følge av slitte ventilløftere, men da er lyden som regel der rett etter oppstart og kan komme og gå på varm og kald motor, spesielt kald. Lyden kan også skyldes overslag på tenningssystemet, kan høres godt på tomgang. Men som sagt, dette oppstod etter verkstedbesøk - la de fikse opp etter seg.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men som Quattro sier, så har det ingenting for seg å ta fra hverandre for å rense. Derimot er det stor sjans for at mellomflensen som sitter rett under spjeldhuset er morken og ødelagt i gummien, og dermed trekker falskluft.

 

Hmmm. Ekko? ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadda, da er fordelerlokk, rotor og pluggledninger byttet og maskinen går som normalt. Den tikkelyden jeg hørte skulle jeg bare ignorere visstnok for den var ikke så høy som jeg skulle ha den til. Typisk "motorlyd". Jeg prøvde å filme den, men på filmen ble lyden bare helt ekstrem og hørtes ut som rådebank. Den høres ikke sånn ut i virkeligheten.

 

Uansett, nå har jeg også skiftet til sommerdekk, som er litt mindre gummi på enn vinterdekkene. Så nå viser speedometeret mye mindre enn det det skal. Noe som får meg til å lure på om dash-panelet er byttet for å "rulle tilbake" km-telleren.

 

Speedometeret viser så mye feil nå, at jeg må opp i rett under 100 for å ligge i 80km/t (sjekket med GPS speedometer på mobilen). Hva kan dette være? rett og slett for små dekk?

Måtte ha meg noen billige så jeg gikk for 195/50/15 dunlop blueresponse. Ser ut som trillebårhjul! 

 

(Av en eller annen merkelig grunn ble tikkinga helt ekstrem i forhold til det som høres i virkeligheten, usikker på hvorfor)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Auda.. jaja, dekkene var svinbillige, så det er ikke tapt så mye. Bilen hadde samme størrelse på når jeg kjøpte den, så når jeg bestillte nye fra dekkonline så gikk jeg for samme.

 

Hva blir eventuelt konsekvensene av å kjøre med de dekkene? Rullemomentet blir jo feil, vil dette gå utover drivverk o.l? Hva vil en eventuell bot bli?

 

Jeg synes det er litt rart at det ikke ble gitt noen beskjed på EU kontroll, jeg har hatt den inne 2 ganger på EU uten noe varsel på dekkstørrelse.

 

Men når jeg sjekker originalstørrelse nå så ser jeg 195/65R15, å ikke 185/65R15 som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jadda.. da fant jeg ut va "motorlyden" var, da den ble straks verre etter 2 uker. Vannpumpa gikk til fjandersen. Denne mener jeg mekonomen skulle ha byttet da de først byttet reg.reima, men etter deres "lokale" prosedyrer (jeg skriver lokale, da de motstrider vanlig mekonomen prosedyre) bytter de ikke vannpumpe med mindre denne går på reg.reima. 

 

Uansett, bilen fusker enda men nå kun på varm motor. Jeg kan stå stille med bilen og gi litt gass opp til f.eks 2000, og den putrer og fiser (dette skjer også i fart, men gir mer et nykk eller et slipp og stopp i nedoverbakke). 

 

Kan det være en choke som har hengt seg opp? (Går denne isåfall an å teste/reparere? Hvor sitter den?)

 

Jeg finner ikke noe mer med startgass :\

 

*edit*

 

Hvis jeg skulle finne på å bytte forgasserflensen, må jeg skru i stykker hele luftfilteret? Eller holder det å ta boltene på flensen å så bare løfte opp hele greia å slenge på ny?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din motor har ikke choke, kun en bensindyse der bensinmengde doseres ut ifra pådrag, turtall og temperatur på motor. Det er den blå temperaturgiveren som styrer dette, skal ha ca 250 ohm ved 90 grader og 2500 ohm ved 20 grader, se bilde under.

 

For å bytte flensen må du av med lokket på luftfiltehuset. Da kommer du til tre M5 låsemuttere som må av, da er hele luftfilterhuset løst. Så skrur du ut skruene som holder spjeldhus til flensen, etterpå kan spjeldhus løftes litt bort og du kommer til skruene som holder flensen mot innsuget.

 

 

VerditempECU-1.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nett ute og målte giveren, ca 3 timer etter en kort kjøretur viste giveren 1750 Ohm, og etter ca en halvtime på tomgang viser den 238 Ohm (Måleren i dash var rett under 90 grader)

 

Jeg får prøve med ny flens da. 

 

*edit*

 

La også merke til noe på luftfilter-boksen. Lokket har 2 hull som det ser ut som det skal stå propper i ? Disse hullene er jo "etter" filteret, men vil det føre til fusking, evt dritt i motor?

 

Ser liksom ikke helt poenget med hull i selve boksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nå har jeg fått byttet forgasserflensen, men motoren fusker enda i området 1000-2000 omdreininger. Jeg tok av det nylig byttede fordelerlokket og rotor, og så at det var "skittent" og sotete på alle pinnene inkludert rotor. Jeg kjenner jeg begynner bli litt matt av hele greia. Jeg må sikkert få noen til å se på tenninga og se om den må justeres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok

 

Jeg har nå fått lånt meg en tenningslampe, og skal se om jeg får justert tenninga selv. Ser Quattro skriver at jeg skal ha 6 grader før ØD, er det grademerker ved ØD merket? Eller må jeg til med voodoo for å få dette til å bli 6 grader?

 

Jeg setter motoren i 0, kobler på lampa og lyser på merket. jeg løsner rotor og snur denne mot klokka til jeg har 6 grader før ØD? hvor ser jeg isåfall gradene? øyemål :p?  Eller må jeg til med målestokk og lage et merke :D ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår