Jump to content

Rate this topic

lassekha
 Share

Recommended Posts

Hoi

Handla en meget billig 2004 Opel Meriva som har gått 160.000km

Skulle ha noe midlertidig som omtrent kunne kastes etterpå.

Er en 1.6l det er snakk om, og den bruker vanvittig med olje.

Tur/retur Oslo - Gøteborg ble ca. 2L olje.

Turen gikk pent og passerte ikke 100km/h  (ca. 3200 rpm)

Pleier det å være noe å gjøre eller kan jeg bare kaste bilen nå tro? smile.gif

Børsa spytter olje på tomgang ved dette stadiet..

Vet disse har sykdommer på dette området, så er ikke overrasket, men kanskje den kan leve bittelitt lenger..?

(x)2002 Seat Leon Cupra4 TDI

2000 Opel Astra Bertone Coupe

(x)2006 Ducati Monster S2R800

2008 Ducati Monster S4RS Testastretta

1.6 motorene er kjent for å være glade i olje ja. 

Hva mener du med spytter olje? Ut av eksosen?

Det er ikke så lett å si hva som er årsaken til det. 

Kan være slitne ventiltettninger eller så ille som dårlige stempelringer. 

Noe som krever en del skruing. 

Det er bedre å selge den som rep objekt enn og få 3000 i vrakpant. 

14 Opel Insignia Country Tourer 4x4 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

• Similar Content

• By GolfEven
      Hei,
      Kjøpt ny bruktbil for et par måneder siden. Dette er en VW Golf 1.2 TSI 2013. 
      Ble informert av selger at den brant en del olje, noe disse bilene vanligvis gjør. 

Etter å ha kjørt en del kilometer, merket jeg at den brukte en del mer enn det jeg har lest er vanlig. Min brenner omtrent 0,5 liter på 350km. 

Har også merket at den kan fuske litt på gasspådrag ved lavt turtall. Da kommer det ofte blå/hvit eksos. Dette fremkommer når bilen er varm og kald. 

Noen som har noen formening om hva som kan være galt?

På forhånd, takk for svar :) 
    • By grendal93
      Hei, jeg har prøvd å finne hvor oljelekasjen jeg har på min golf uten hell. 
      Tenkte først at det kom ifra oljetrykksensoren som ligger nesten øverst på motoren siden det var mye oljesøl rundt den. Vasket rundt og sjekket igjen så fant jeg olje nesten helt opp til trykksensoren.
      Sjekket også tennpluggene og det var olje i alle (dette kan komme ifra dårlig påfylling av olje) skal tørke ut oljen og sjekke igjen. 
      Har også en varsellampe på motoren og når jeg starter bilen så får jeg opp en varsel der det står "oil sensor workshop". 
      Kort forklart om motorkraften som jeg mister. Når jeg skal ut i kryss så må jeg gir mere gass en vanlig for og ikke kvele bilen. Når jeg kjører rolig på flat vei så kjenner jeg på bilen og gassen at den mister litt kraft også kommer det tilbake om 250ms ca. Når jeg slipper opp gassen på flat vei så rister bilen 4 ganger før den bremser på giret. 
      Har sjekket at alle tennplugger fungerer og det gjør di. 
      1 ting til! Oljen renner ikke ned på hverken girkasse eller reg reim, det er mest fokusert på fronten ( kanskje bak) 
      Det at jeg mister motorkraft av og til kan vel ha noe med oljesøl i tennpluggene? Hvis det ikke er problemet hva kan det være? 

Tips om problemet, anbefalinger, meniger om og levere inn til verksted for og finne oljelekasjen taes gjerne imot! 
    • By Rollo
      HJELP
      Jeg trenger noen gode råd. Har hatt en svetting / liten lekasje mellom oljefilterdeksel. Det viste seg at det mangel en oring, vi byttet filer og satte inn oring, men nå lekker det mere? Det kan virke som om lokket skrur seg ut. Pakningen tyter ut , og jeg kan ta den av med fingrene om jeg skur til litt. Men pakningen er like hel lokket ser helt ut, uten skader.
      Er det noen  som vet om dette er typisk for denne typen bil  og  / eller har noen gode råd?
      Er det muligens bedre å kjøpe pakningstoff på tube som tåler olje og varme og legge et godt lag på lokket og skru til?
      Jeg skrudde til nok så hardt med skralle,  uten pakning nå, kan det fungere?
      Skal pakningen være stram? For det er ikke denne, den fulgte med filter kjøpt på Biltema.
      Har ikke hatt denne bilen lengre enn et par mnd og den er ellers ganske strøken og den har kjørt få km for alderen og jeg er ikke så bilkyndig.
      Takk for alle innspill
    • By martinlol
      Hei,
      Meecedes E240 1998 med 722.609 girkasse 
      Forrige eier skifta girkasse, men den nykker når den skifter til 2. og 3. gir. De første girene (regner med det er 1. og 2.) skurrer når jeg letter på gassen. Jeg peila olja og fant ut at det var for mye olje på den. Har tappa ut litt og litt uten at det har blitt bedre. I går i 5. gir kom det noen voldsomme skurre- og gnisselyder. I tillegg var den vond å få i gir - både i R og D. Da jeg peila olja i går var det plutselig mer enn forrige gang. Tegn på at kassa har gått varm?
      I morges fungerte girkassen som før, men etter at jeg hadde peila giroljen med varm motor/gir var den igjen vanskelig å få i gir. Måtte gi gass for at den skulle slå inn i gir. Starta og stoppa bilen. Da gikk det bedre. Men det er stygge lyder fra girkassa - selv i P.
      Noen idé om hva som er galt? Mulig å redde girkassa?
      Kan nevne at jeg fikk bilen for vrakpant
      Takker for alle svar:)
    • By Kristina Lødner
      Skulle bruke bilen en dag, så ville den ikke sku seg på. Det gikk ikke å lade batteriet, så vi kjøpte ett nytt. Vi fikk da start på bilen. Bilen starter men går umiddelbart på veldig høyt turtall (1400), og det finnes ingen respons på gasspedalen. 
      Det er en Opel zafira 2008 TDI. 
      Noen som kan hjelpe oss med dette? Takk for svar:)
  • Populære emner nylig

• Recent Achievements

• martinlol went up a rank
      Korporal
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy