Gå til innhold

Låsen i bakluka lar seg ikke dreie

Ranger emnet


Shitblast

Anbefalte innlegg

Kjøpte bilen med defekt baklås, en Golf 3 TDK @175000 km, kliss lik min gamle; laget samme måned i samme år; 1994. Det viste seg å være enkelt å få ut baklåsen. Med den ute, syntes årsaken åpenbar; alle de bevegelige platene i låsen stod bom fast. Brukte olje og hammer mot syl mot platene, og slo de løs. Mosjonerte så platene en god del og fjernet den seige guffa som sannsynligvis var restene av gammel smøring omkring og i sylinderen. Nå beveger stemplene seg tilbake til utgangsposisjon av seg selv når stikker nøkkelen inn og drar den ut igjen. 

 

Noe jeg bør ta hensyn til når jeg prøver å sette den inn igjen?

post-143690-0-00426600-1419804416_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg fant til slutt en video som oppga at alle stemplene (de tingene som stikker ut av låssylinderen), ikke skal stikke ut av sylinderen når nøkkelen står i. Dette er visst låsens virkningprinsipp; at nøkkelen drar alle stemplene inn i sylinderen når den settes inn, og dermed kan låsen dreies. Nå har jeg filt dem ned, slik at de står i høyde med sylinderens overflate når nøkkelen står i. Gikk fint med grovt sandpapir. Virker som karen som hadde bilen før meg ikke har tatt seg tid til denne jobben. Skal forsøke å installere sylinderen i morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Installeringen av låsen gikk fint, men den fungerte fremdeles ikke skikkelig. Det var en del motstand i den, og jeg måtte ta i ganske hardt for å for å få den til å dreie. Jeg lukket opp bakluka, tok av dekslet, kikket på baklåsen innenfra mens jeg dreide nøkkelen, og fant ut at det lille låsestykket kanskje ikke bare er der for å hindre alt det andre i å falle av. Det later til å samrotere med resten av mekanismen. Den gamle smøringen som satt på den lignet på gjørme, så jeg fjernet den og la på litt sykkelkjedeolje. Tricky å påføre slik olje vertikalt oppover wunder.gif, men det gikk. Derpå beveget låsestykket seg friere, og låsen fungerer enda, to uker senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår