Gå til innhold

Audi A4 B6 - Start problemer

Ranger emnet


TKarlsen

Anbefalte innlegg

Onkel har en A4 B6, 1.8T BFB motoren. Da bilen er kald har han problemer med å starte. Man må pumpe pedalen noe ekstremt for å få start på bilen. Da den blir varm så starter den som normalt. 

 

Det er ingen feilkoder i systemet da jeg søkte på bilen idag. Han kom kjørende på varm bil så fikk aldri søkt på bilen da problemet oppstår.

Men det jeg la til merke er motor temperaturen. Nåla på instrumentet viser 90grader, mens på Torque appen så var temperaturen opp på 96-106'C. 

 

Kan det være temp sensoren som ligger å tuller?

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avviket mellom instrument og avlest verdi er ikke avskrekkende.

Problemet ligger nok heller ikke der da denne motoren (meg bekjent) har 2 temp. sensorer, en til instrument og en til ECU.

Hvis du klarer å lese av verdi på temp. sensoren til ECU, gjør det.

 

Når motor skal startes, drar den kjapt rundt på starter eller går det tregt?

Å pumpe på gassen har ingenting å si da denne bilen ikke har gasswire, så inntil motor er startet vil ikke gasspjeldet bli påviket av gasspedalen, det er ECU som styrer det.

Men, hvis det må pumpes på gassen etter at motor har startet for å holde liv i den tyder det på for lite bensin, igjen kan temp. sensor være synder.

 

Denne koster ikke rare greiene, så hvis du ikke får lest av verdi hadde jeg startet med å bytte den. Med forbehold om at det ikke ligger andre feilkoder inne som kan ha innvirkning på dette.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensinfilteret byttet jeg for han i sommer, så det er nytt. Pluggene ble også byttet i sommer sammen med luftfilteret, olje og oljefilter.

 

Bilen drar kjapt på starteren da man prøver å starte den. Ingenting som skal tilsi at den har problemer med å gå rundt. 

Da han først har fått start på bilen så går den helt normalt. Trenger ikke å pumpes. Den går heller ikke tungt eller ujent. Ligger pent på 800RPM på tomgang +/-

 

Som jeg sa til han så får jeg prøve å lese av verdier en dag bilen ikke får starte igjen. Prøve å lese ut feilkoder etter at han har prøvd å starte den uten hell. Kanskje det ligger en feilkode der da

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår