Gå til innhold

1986 VW Polo 1,3 CL Coupé (MK2)

Ranger emnet


prototruls

Anbefalte innlegg

Starter en tråd her i forbindelse med kjøp av nytt prosjekt. Litt for å ha en slags loggbok, litt for å få inspill på problemstillinger dersom erfarne fiksere vil øse av sin kunnskap. 1-winking.gif

 

Saken som nå har rullet inn i garasjen (for egen maskin) er en VW Polo 1,3 CL Coupé / Hatchback / MK2 fra 1986. 

Ifølge denne siden hadde den 54hk når den rullet ut av fabrikken i Vest-Tyskland. Hvor mange som er igjen nå vites ikke, og i vognkortet har de valgt å la feltet stå tomt.

Telleren står på 125k, og motorrommet virker for mine uerfarne øyne å bære preg av at de fleste av disse har gått uten særlig stell utover det absolutte minimum, med tilhørende oljelekkasjer og annet knask.

Karosseriet er stort sett helt og fint, men tar inn vann bak trolig grunnet rust langs tettelisten til bakruta.

Under bilen er det rester av tectyl fra bilen var ny, og eksosanlegget har litt vel mye spillerom (skrangler mot undersiden av bilen under sving).

Det burde vel ss seg selv at bilen var billig. biggrin.gif

 

Jeg har ikke store erfaringen med skruing på bil, men setter foreløpig pris på avbrekk fra kontorstolen i form av fysisk arbeid.

 

 

Følgende er hittil utforsket og funnet:

 

- Tar inn vann i bagasjerom ved hardt regn. Bor i Bergen... Foreløpig løsning: Parkere innendørs.

- Går ujevnt på tomgang. Særlig på kald motor. 

- Mister "trykket" ved et visst pådrag.

- Driftsvansker i kaldt vær. Starter, men stopper etter en tid. 

- Oljelekkasje på passersjerside av motor. Ikke toppen. Ser ut til å treffe dynamo, som burde slite denne ganske raskt. Ser ut til at det har lekket en stund...

- Eksosanlegg vibrerer mot understell grunnet dårlig oppheng.

- Gapende hull i slange fra oljelufting mot tilbakeslagsventil. Slitasje grunnet kreativ bruk av strips i tillegg til slangeklemmer.

- Klassisk rusk i forgasseren.

 

Forgasseren er "svenske-renset" eller hva man nå skal kalle det, uten at det gjorde noe særlig for stabiliteten på tomgang. Under dette arbeidet ble det avdekket -gapende- hull i slange for oljelufting. Spekulerer i om dette gir feil lufttemperatur til forgasser, som igjen bidrar til tomgangstrøbbel... Hvis ikke tett slange hjelper så får jeg revurdere å ta ut forgasseren for en ordentlig rens. I tillegg tenker jeg å bytte bensinfilteret, da det kan se ut som om det har fulgt bilen siden tidenes morgen. Om filteret ikke slipper gjennom jevnt med bensin så har vel det også sitt å si for driften... biggrin.gif

 

Radiatorslangen ser ut til å være nylig byttet som følge av lekkasje. Kan ikke se noen lekkasje nå, men systemet burde nok vært flushet.

 

Motorrommet trenger en vask (olje på passersjersiden, kjølevæske på førersiden), men det er vel noe sant i det dem sier: "Det farligste du kan gjøre med en gammel bil er motorvask. Du får dem aldri i gang igjen."

 

Så. Det var dagens status. Vi får se hva vi finner i morgen. thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å få tatt noen bilder i ettermiddag. :)

 

Har automatchoke.

 

I går fikk jeg på nye slanger for oljepusten (fritt oversatt fra engelsk "Oil breather"). I tillegg byttet jeg bensinfilter og tok en gjennomgang av litt slanger rundt bensinfilter og forgasser som du foreslo. En del dårlig der ja. Byttet det værste og spylte igjennom forgasser-regulatoren med forgasserrens.

Den starter nå MYE lettere (med garasjevarm motor vel og merke), og har en HELT annen motorkraft enn tidligere. Vi får se når jeg skal hjem fra jobb (bilen står ute og det er kaldt). :D

 

Slangene jeg satte på oljepust-linja mellom luftfilter og blokk er armert EPDM-gummi. Dette er vanlig rett slange, ikke original. Forrige (den med gapende hull) var nok av samme art. Skulle gjerne hatt tak i ordentlige slanger for dette, men intet hell så langt. Tenker å følge litt med på hvordan dagens løsning utvikler seg... :well:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljepusten som du kaller det, kalles stort sett veivhusventilasjon biggrin.gif Denne går fra blokk eller topp og tilbake til innsug/luftfilter. Hvilken slange du bruker her har lite å si da det hverken er trykk eller vakuum på dette, eneste slangen bør være er oljebestandig.

Alle vakuumslanger pleier råtne med årene, disse har du en del av mellom innsug, forgasser og fordeler. Ved hull i disse vil motor gå for magert og tenningen blir helt feil. Ikke kjøp nye slanger på Biltema da de er råtne allerede som nye. Gummifoten mellom selve innsuget og forgasseren bør sjekkes, da denne pleier sprekke med årene.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, det hørtes bedre ut ja. biggrin.gif

 

Skal se hva jeg kan finne av gummifot. smile.gif

 

Her er forøvrig bilder av oljelekkasjen. Denne virker å være på sitt værste ved kald start. Evt. kan det hende oljen bare renner vekk når det er godt og varmt. Ser værre ut enn det virker på peilepinnen. Beklager forøvrig bruk av utilpasset alu-rør og generell skitt. Her har forrige eier vært kreativ, og jeg har ikke kommet lengre ennå.

 

Oversikt:

[url=http://s1292.photobucket.com/user/prototruls/media/Oljelekk_oversikt_zps46f07235.jpg.html]

Oljelekk_oversikt_zps46f07235.jpg

 

Kald motor:

[url=http://s1292.photobucket.com/user/prototruls/media/Oljelekk_Kald_1_zps620c8fa9.jpg.html]

 

Oljelekk_Kald_1_zps620c8fa9.jpg

 

Varm motor:

[url=http://s1292.photobucket.com/user/prototruls/media/Oljelekk_Varm_1_zps38395cb7.jpg.html]

 

Oljelekk_Varm_1_zps38395cb7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Tenker jeg kommer med flere bilder når det begynner å bli lysere ute, og jeg har fått gitt den litt TLC så den skinner i sola. :)

 

Siden sist har det ikke skjedd stort. Driver og setter meg inn i bytte av toppakning og evt. bytte av ventiltettinger samtidig (har olje i eksosen). 

 

Bilen bærer preg av å være en Polo (mens alle pusser og gnikker på Golfen sin står Poloen og forfaller), og det meste må gjøres etterhert. Så lenge den starter og går blir det utsatt til lysere tider når jeg kan finne fram MCen for daglig fremkomst. Da har jeg bedre mulighet for å skru over flere dager. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Lenge siden det har skjedd noe her, først og fremst fordi jeg har gravd meg ned i å planlegge storservice til våren når motorsykkelen kan plukkes ut, og bilen kan parkeres. 

 

Planen var å kjøpe inn pakningssett, ventiltetninger, reimer osv. og åpne opp og bytte og tilstandsvurdere, med en fornemmelse av at jeg burde kunne holde kostnadene under 5000 samtidig som jeg skaffet meg nyttig erfaring. :) 

 

Nå har det desverret ballet på seg: dynamoen har tatt kvelden. :( Da går det desverre mot at jeg passerer den "magiske" 5000kr-grensen i tillegg til at jeg i realiteten ikke har en særlig kjørbar bil fra dags dato uten at jeg begynner med en el-bil-aktig løsning med lading hver gang jeg parkerer. Kombinert med årsavgiften som skal betales havner jeg altså i et kostnadsområde jeg ikke klarer å rettferdiggjøre for å holde denne bilen i live.

 

Er det noen som er større ildsjeler enn meg hva denne bilen angår, evt. opererer med et annet budsjett eller har interesse av deler, så er det bare å ta kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår