Gå til innhold

Godtgjørelse når bil i arbeid blir fjernet

Ranger emnet


kjørerbilalledager

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har hatt tilgang til bil i mitt arbeid. Dette er en tjenestebil som kun kan brukes til og fra arbeid, samt i forbindelse med arbeid.

Nå vil arbeidsgiver fjerne denne og heller kompensere for dette med å justere min lønn.

 

Jeg passerer bomringen en gang pr dag og kjører 22 km hver dag til og fra jobb.
Det er nå utgifter som jeg nå skal dekke med bruk av egen bil.

Dette vil medføre at min årlige kjørelengde øker med ca 4900 km, når ferie er trukket fra.

Dette vil naturlig nok medføre noe oftere service og vedlikehold, dekk etc.

 

Der jeg tidligere kunne lease en bil privat med kjørelengde på 15.000 km pr år må jeg nå opp til 20.000 km pr år.

 

Diesel vil koste meg ca. kr. 600 (basert på 1 liter pr. mail)

Bom vil koste meg kr. 570.

Så vil det medføre oftere service og slitasje på dekk etc.

 

Hva er rimelig beløp for å kompensere denne økte utgiften for meg?

Vil det være statens satser for reel kjøring til/fra arbeidsted?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøring til og fra jobb vil du ikke få godtgjørelse for, her er det skatteetatens satser som blir brukt og 22km daglig er ikke nok til å bikke grensen for å få godtgjørelse.
Ved bruk av privat bil i jobb (ikke til og fra men ute på oppdrag f.eks) er det forskjellige satser etter hvor mye du kjører.

Vdr. kjøring i jobbsammenheng, hvis arbeidsgiver følger lovbestemte satser er du taperen, men du kan inngå en avtale om en fast sum i mnd, men her er det grenser for om hele beløpet vil være skattefritt.

Se mer info her; https://www.naf.no/tips-og-rad/okonomi-og-avgifter/bil-i-jobben/kjoregodtgjorelse/

Skjønner godt at du vil prøve å slippe den ekstra utgiften, men det er en frynsegode du har hatt, dette har kostet bedriften/arbeidsgiver penger og det er de nok ikke intr. i.
Se slik på det, 99% av alle arbeidere som har fast arbeidssted må selv stå for kostnader for bilkjøring til og fra jobb.

For å trøste deg, så er det lommerusk det du må ut med, i mitt tilfelle;

 

25'000km årlig til og fra jobb
Det innebærer ca. 11'560,- i servicer
Økt kjørelengde på forsikring, ca 4-5'000,- i året.
2'500 mil, 1ltr pr. mil = 33'250,- i drivstoff (pris pr. ltr. 13,30,-)

Her er slitasje på bil og dekk ikke medregnet, allikevel er kostnaden 49'310,- pr. år i kjøreutgifter til og fra jobb.
Hvis verditap, slitasje og dekk skal medregnes er kostnaden mye høyere..
 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for alle svar.

Ser jo at flere har større utgifter enn meg for å komme seg til og fra jobb.

 

Nå er det slik at i min avtale var en bil som jeg kunne benytte til fra jobb en del av avtalen.

Nå vil de fjerne denne goden, men kompansere dette med økt lønn.

 

Mine økte ugifter pr. mnd. blir da ca. kr. 1.200 med bompenger og diesel. Hvis jeg betaler rundt 40% i skatt vil jeg måtte ha rundt 1.700 pr. mnd ekstra for å sitte igjen med den nye utgiften. Videre får jeg også noe mer km på bilen og slitasje på bil/dekk.

 

Jeg har hatt 12.000 i årlig kjørelengde og må nå øke det. Ved å ha 12.000 som årlig kjørelengde vil delen av kjøring til/fra jobb utgjøre kr. 3.500 av dette.

Jeg tenkte da at disse kr. 3.500 + påslag for å dekke skatt, også bør dekkes. Evt. at de dekker kostanden på å øke forsikringen fra 12.000 km til 16.000 km i året (det er evt. det som blir min reele ekstra utgift på forsikring), men jeg mener at også dette bør dekkes. Så bør jeg få noe for å dekke service også.

 

Hvis forsikring og service dekkes, samt bom og diesel kommer jeg greit ut av det, og arbeidsgiver går nok også i pluss. Slipper bla å lease en ekstra bil til 4-6.000 pr. mnd.

 

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår