Gå til innhold

Kjøpt bil som er chippet

Ranger emnet


nord

Anbefalte innlegg

Hei kjøpte for noen måneder siden en bil fra merkeforhandler Audi a6 2007 allroad 2,7 tdi tiptronic kasse.

Det som jeg ikke var klar over var at dene bilen var chippet

Så no i sommer så tenkte jeg at jeg skulle chippe den, men fikk meg da en stor overraskelse, bilen var chippet.

 

Fikk da tilsendt et apparat for å lese ut filen gjennom diagnose kontaktet. Sendte den filen inn og fikk da tilbake melding om at bilen var chippet veldig aggressivt. Dem anbefalte ikke å kjøre med dette oppsettet.

 

Vist jeg ikke ønsket å gjøre noe så skulle jeg bare sende utstyret i retur slik at jeg fikk pengene tilbake. jeg spurte om jeg kunne beholde utstyret til man fikk avklart noe med forhandler hva man burde gjøre, og det gikk bra.

 

jeg snakket da med forhandler og forklarte han dette, og at jeg er litt bekymret for at deler er ekstra slitt og at det no skulle skje noe med for eksempel automatkassa. fikk da tilbakemelding fra selger om at jeg ikke trengte å bekymre meg, skulle noe ha godt sund på grunn av chippinga så ville det allerede ha skjedd. jeg er ikke enig i dette og spurte hva vi skulle gjøre med dette.

 

fikk da tilbakemelding om at han skulle snakke med verksmester og ringe meg tilbake, dette er no 3 uker siden, og har ikke hørt noe.

 

Spurte også om vist det for eksempel skulle skje en ulykke og dette hadde blitt oppdaget, hvem skulle da stå ansvarlig. Og møller er jo ikke helt enkle å ha med å gjøre vist biler er chippet.

 

Forhandler sa også at dem ikke hadde noen muligheter å merke om biler er chippet, Jeg sa da til han at dem kanskje burde legge inn orgnal software for at slik ikke skal kunne skje.

 

Noen som vet hva man kan gjøre med dette vist for eksempel motor eller drivverk har att skade av dette.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Du får sikkert bedre svar hos andre enn hos meg.

 

Å chippe en bil er ikke noe "galt" å gjøre...

 

Mener man finner oftere biler i utlandet som har mer hestekrefter orginalt, og det har noe direkte med avgiftene i Norge å gjøre.

 

Mange chipper bilen sin (deriblant skal jeg gjøre det) fordi momentet øker, og da vil forbruket gå ned. Jeg har en A6 Allroad 2,5tdi som bruker ca 0.85l på mila.

Etter chipping vil den mulig bruke 1 til 1,5 dl mindre på mila, noe som vil være økonomisk, og noe miljøvennligere da du bruker mindre fossilt drivstoff :-)

 

Det skal ikke ha noe å si på drivverk/girkasse hvis du da ikke skal bruke den som rallybil?

Under normal by og landeveiskjøring presser du ikke drivverk etc til det ytterste....

 

Hvis det oppstår en ulykke ved "normal"utforkjøring, kjøpemarket bulking eller brudd på vikeplikten så vil forsikringsselskapet aldri sjekke dette. Da chipping ikke er årsaken til ulykka. Men hvis du har tenkt på å kjøre rally over Saltfjellet eller gjennom Finnmarkvidda og det skjer en ulykke... da kan du være "fittendrage.." hehe..

(er du usikker, er det bare å spørre ditt forsikringselskap..)

 

Du burde egentlig være fornøyd at den allerede er chippen siden du har spart  4-6000-, kr ... og vil spare på drivstoffbruket.

Og ved normal kjøring er det ofte at automatkassen faktisk girer bedre...(man bruker mindre "kraft" på lavt turtall...)

 

Som sagt... eg skal chippe min snart, og d fordi bilen og pengeboka vil ha godt av det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange chipper bilen sin (deriblant skal jeg gjøre det) fordi momentet øker, og da vil forbruket gå ned. Jeg har en A6 Allroad 2,5tdi som bruker ca 0.85l på mila.

Etter chipping vil den mulig bruke 1 til 1,5 dl mindre på mila, noe som vil være økonomisk, og noe miljøvennligere da du bruker mindre fossilt drivstoff :-)

 

 

Bedre å legge om kjørestilen sin :) Bilen kan kanskje bruke litt mindre ja, men hva skjer da du tråkker på? Mer effekt = mer diesel og luft. Og til slutt sitter du med ca det samme forbruket +/- :) 

 

Fettern min chippet bilen sin. Var en 1.8T Audi. Han ba om ekstra effekt. Mer enn det normale. Han fikk som bestilt og etter få mnd tok motoren kvelden. Om det er kjørestilen hans, eller chippen er usikkert. Men dyrt ble det iallefall.

 

Om jeg husker riktig så kan møller legge inn originale programvaren i bilen din om du ønsker det. 

Nå vet jeg ikke om nyere automat kasser tåler chip, men eldre audier med automat liker ikke chip.

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye automater er meget ømfintlig på chipping.
De er stort sett dimensjonert for motoren, dvs. 120hk har en girkasse, 143hk har en annen mens 170hk har enda en annen type, osv.

Spør du meg, blir det tåpelig å gå å klage til forhandler siden bilen er chippa når du tenker å gjøre det samme selv.

Og en annen ting, selgere er uvitende. Aldri, og jeg mener aldri ta noe de sier forgitt. Kundemottager og verksmester er de eneste du skal høre på når det gjelder teknisk info om bil.
Selvfølgelig kan stort sett mekanikere det de snakker om, men det er ikke alltid en får snakke med de.

 Jeg ville aldri chippet en bil med automat, en manuel derimot har jeg ingen betenkeligheter om det, såfremst en ikke henter ut stort mer enn 20-23% økning i effekt og moment.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår