Gå til innhold

Audi A6 2.0 TDI BLB med høyt oljeforbruk

Ranger emnet


audia6blb

Anbefalte innlegg

Hvis den brått har begynt å bruke en merkbar mengde ville jeg prøvd å utelukke lekkasje først.

Hvis bilen har gått 112'000km så betyr det at den har fått 3 oljeskift i sitt liv, og det er egentlig helt uholdbart. Den burde ha fått ihvertfall 12.
Jeg er redd det kommer fra slitasje, men det kan hende du er heldig at det er noe annet.
Hvilken mengde forbruk snakker vi om?

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Bilen har nok fått mer enn 3 oljeskift i sitt liv, da jeg prøver å skifte olje en gang i året. Jeg har etterfylte en gang pga. Oljelampa lyste også etterfylte jeg to ganger til etter det fordi oljenivået så lavt ut på peilepinnen. Alt dette på 3 uker. Har kanskje etterfylt 1l på disse ukene her. Og nå er oljen på midt i mellom min og max som betyr at jeg må snart etterfylle igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Bilen har nok fått mer enn 3 oljeskift i sitt liv, da jeg prøver å skifte olje en gang i året. Jeg har etterfylte en gang pga. Oljelampa lyste også etterfylte jeg to ganger til etter det fordi oljenivået så lavt ut på peilepinnen. Alt dette på 3 uker. Har kanskje etterfylt 1l på disse ukene her. Og nå er oljen på midt i mellom min og max som betyr at jeg må snart etterfylle igjen

 

Hvis du har en normal kjørelengde på ca. 400km uka så blir det 1 liter på 1200km. Det er ok iflg. Møller, selv om det er horribelt mye.

Start med å se etter lekkasjer.

 

Ryker det blått eller lukter det brent olje av eksos?

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At den soter er et annet kapittel, men det er normalt at det kommer litt tåke bak bilen, men det skal ikke være noen sort sky, kan godt gi noen tips vdr. det.
Tett luftfilter, tett dieselfilter, dårlig matetrykk, dårlige pumper, dårlige dyser, dårlig ladetrykk (for fet blanding) er typiske "mekaniske" feil.
Feil på LMM eller temp. sensor er nok det mest vanlige.

Hvis det verken lukter eller er noen synlig blårøyk så har du nok en lekkasje.
Kjør bilen god og varm (rundt 90-100 grader på olja), parker på et sted hvor det er tørr og fin asfalt under motor, la den stå å gå på tomgang i 5-10min, da burde du kunne se en dråpe eller flere på bakken.
For å finne ut hvor lekkasjen kommer ifra tar du en motorvask (fra undersiden) og da gjør som nevnt over, men legger deg under bilen isteden og ser om du kan se hvor det lekker fra.

Vet at denne BLB motoren har hatt mye problemer med en aksel ifm. oljepumpa, men det resulterer ikke i oljeforbruk, men manglende oljetrykk.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår