Gå til innhold

Elektriske kjøleviften til AC/radiator går ikke rundt

Ranger emnet


nikkor

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Noen som har peiling på hva man kan sjekke for å få denne til å gå rundt igjen? Har lest at det er en sikring man kan sjekke, vet noen hvilken sikring det er?

 

Viften gikk rundt i fjor, men har nå sluttet å gå rundt. Den skal jo starte når A/C annlegget er på, eller ved kø kjøring osv.. Og det gjør den ikke, noe som resulterer i at tempen stiger over 90 grader om bilen står i stor kø.

 

Noen som har tips til dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo måle om viftemotoren er i orden, eller enda bedre, sette spenning på motoren og se om den går.

 

Så lenge du kjører normalt er det ingen fare, men ved langvarig køkjøring e.l. der fartsvind ikke lenger kjøler radiatoren, da kan motor gå for varm og koke. Resultatat kan bli defekt toppakning.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei Quattro73

 

Et annet vifte spørsmål.. dog kupevifta til en Allroad 2,5tdi 2001 mob., som jeg akkurat har kjøpt...

Denne har av og til en liten ulyd(gnelling), og det hadde garantert hjulpet og satt 2-3 dråper med feks sagkjedeolje på lageret...
MEN ... noen som vet om det er en "enkel" sak å få ut denne?

 

Jeg har en Audi A6 1996 mod, (uten AC), og den var det utrolig enkelt å få ut kun rotoren. Jeg trengte ikke demontrere noe på dashbordet.

De med AC kan man lage en liten tærsj for å få rotoren ut pga liten plass...

 

Er det noen som vet om det er samme "system", at det er bygd opp på tilsvarende måte, som på 1996 A6, med AC?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Hei Quattro73

 

Et annet vifte spørsmål.. dog kupevifta til en Allroad 2,5tdi 2001 mob., som jeg akkurat har kjøpt...

Denne har av og til en liten ulyd(gnelling), og det hadde garantert hjulpet og satt 2-3 dråper med feks sagkjedeolje på lageret...

MEN ... noen som vet om det er en "enkel" sak å få ut denne?

 

Jeg har en Audi A6 1996 mod, (uten AC), og den var det utrolig enkelt å få ut kun rotoren. Jeg trengte ikke demontrere noe på dashbordet.

De med AC kan man lage en liten tærsj for å få rotoren ut pga liten plass...

 

Er det noen som vet om det er samme "system", at det er bygd opp på tilsvarende måte, som på 1996 A6, med AC?

Fant du ut av det? Min har også begynt å ule...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp...var meget enkelt, var ca 15 minutters jobb.

 

Søk på Youtube på ordene "Audi A6 how to fix squeaking fan"

 

Da finner du en bra forklaring hvordan man gjør det.

 

Jeg brukte sagkjedeolje og en "mini sprøyte" for ikke å søle mye olje..

Ellers kan man prøve å dyppe en knekt fyrstikk i oljen, for da å få noen dråper på lageret.

Det trengs ikke mye olje, bare noen dråper.

En spray med feks W40 kan fort drukne hele lageret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp...var meget enkelt, var ca 15 minutters jobb.

 

Søk på Youtube på ordene "Audi A6 how to fix squeaking fan"

 

Da finner du en bra forklaring hvordan man gjør det.

 

Jeg brukte sagkjedeolje og en "mini sprøyte" for ikke å søle mye olje..

Ellers kan man prøve å dyppe en knekt fyrstikk i oljen, for da å få noen dråper på lageret.

Det trengs ikke mye olje, bare noen dråper.

En spray med feks W40 kan fort drukne hele lageret...

 

Huff, det der hadde jeg aldri fått til. :P Brukte du lang tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår