Gå til innhold

Vw Camber/Vinkel på hjulene

Ranger emnet


Samekula

Anbefalte innlegg

Tolker det som det er sssingsfeil du mener og ikke camber?.. Nei, hjulene skal stå rett frem, med noe spissing/spredning utifra det fabrikant anbefaler. Hjulvinkler skal alltid være like på hver side.

 

Du har ikke vært uti en grøft eller noe lignende eller byttet noen styrekuler tilfeldigvis? 

 

Det beste er å ta en forstillingskontroll, men hjulvinkler endrer seg ikke drastisk uten grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke vært uti en grøft så vidt jeg vet, heller ikke byttet styrekuler. 
mener ikke spissing, men Caster/camber eller hva det kalles, høyre framhjul står mer skrått enn venstre. alltså hjulet peker inn mer oppe på høyre enn på venstre. 

 

får ser bakhjulene mine står litt skrått noe som de skal da det ikke er noe justering der, og lurer på om framhjulene og skal sttå litt skrått de og? 

VW Jetta mk2 !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter litt tid på google så ser jeg at man kan kjøpe andre bolter til demper'n,der den er skrudd fast med 2 bolter. 

så det går ann og justere camber, er dette riktig måte og gjøre det på? 

 

nylig byttet hjullager på høyre siden og ta demonterte jeg de 2 boltene, mulig de har flyttet seg litt. men klarer ikke huske om hjulet stod sånn før jeg bytta lageret. 

VW Jetta mk2 !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjulene skal stå omtrent helt vinkelrett mot bakken. Og ja, camber justeres ved å løsne de to boltene som holder hjullagerhuset fast i fjæbeinet (13 og 14 på bildet), festehullene er litt ovale. Husk at når camber justeres så vil også spissing endre seg. Vil tippe spissingen din også er totalt feil.

 

094048000.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, spissingen justerer du på styrestagene, løsne kontramutter ved styrekule og juster. Som grunninnstilling, om du sikter langs dekkantene på forhjulene så skal de peke en anelse (1 cm) utenfor kanten på bakdekkene.

 

Men... Om spissingen var riktig før du byttet hjullager, og du ikke har justert på innfestningen på nedre bærekule, da er camber korrekt når spissingen er korrekt. Om du skjønner.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja, det kan føre til vibrasjoner. Men det er mer sannsynlig at det er dårlige endeledd, dårlig balanserte hjul eller kast i hjul.
Er det dårlig balanserte hjul/kast i hjul er problemet tilstede hele tiden.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår