Gå til innhold

Startproblemer 2.3 AAR

Ranger emnet


Arff

Anbefalte innlegg

Dette er min første post på forumet. Har akkurat kjøpt meg en Audi 100, 2,3e AAR fra 1992, og tanken er at jeg skal gjøre det meste av feilsøking og reparasjoner selv. Er ganske fersk som hobbymekaniker, så har lært veldig mye av å lese guider og sånt her inne allerede. All ære til dere som bygger opp forumet med så mye kvalitetsinnhold!

 

Jeg har et par symptomer som jeg håper dere kan hjelpe meg med å feilsøke og rette:

 

1) Kaldstart: Motoren starter kontant, men noen ganger "smeller/klikker" det litt. Kan det være en feiltenning? Den har nå begynt å riste og jage i noen sekunder etter kaldstart, før den roer seg og går normalt. Den stabiliserer seg fortere hvis jeg gir litt gass.

 

2) "Varmstart": Jeg må ofte la starteren gå i to-tre sekunder før den starter. Den går helt greit etterpå. Samme klikket/smellet akkurat når motoren starter her også, iblandt.

 

3) Ventiltikking: Motoren tikker MYE rett etter en kaldstart, før den får smøring antar jeg. Etterpå tikker den bare periodisk frem til motoren er skikkelig varm. Jeg har allerede deaktivert vakuumpumpa for å utelukke at det er denne som lage spetakkelet. Er det nye ventilløftere som er trikset for å få bort dette?

 

Etter å ha lest noen andre tråder som likner, tenker jeg at det kan være en lekkasje i vakumslangene. Har noen en oversikt over hvilke slanger jeg bør sjekke, og hvordan dette gjøres?

 

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. svarer på nr 3 jeg. ventiltikkinger resultat av for stort mellom rom mellom ventil og  ventil løfter, men på toppen av ventilen så skal dt sitte en liten gummi demper, hvis den er slitt så kommer lyden med engang. er jeg noe usikker på om det er hydreiliske ventilløftere på den motorn du har. men hvis det ikke er det så må det shimses opp på nytt. virker som du burde ta en titt på tennings anlegget, (fordeler hvis det er det) mulig tempføler er ute på tur, siden den jager og er litt vanskelig på varmstart.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var i grunn disse demperne over løfterne jeg hadde tenkt å bytte. Quattro73 har laget en guide som beskriver prosessen i detalj. Jeg antar at en 2,3 liter fra 1992 har hydrauliske løftere. Tenkte også jeg skulle prøve med ny 0w40 Mobile1-olje og se om det hjelper noe. Mener det er 10w40 på den nå.

 

Skal også gå over tenningsanlegget, ja. Setter inn nye plugger, luftfilter og bensinfilter til helga. Kan man sjekke timing på tenning selv, eller er det verkstedsarbeid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva du mener med at den smeller/klikker etter oppstart. kan du forklare bedre?

 

1. Kan skyldes en liten lekkasje (motor suger falskluft) slik at tallerken i bensinmengdefordeler ikke hever seg som det skal. Sjekk alle slanger.

 

2. Å kjøre motor 2-3 sekunder på starter ved varm motor er ikke ille. Du kan måle og justere DPR for å utelukke at denne er feilstilt. Ofte ved treg varmstart er DPR stilt for lavt.

 

3. Helt klinkende klart, du har slitte ventilløftere. Bytt de og problem er løst, hjelper aldri med annen olje eller såkalte "vidundermidler" i oljen. Anbefaler ikke 0W-40 olje på din motor! Minimum 5W-40. Eller bruk 10W-40 / 5W-50.

 

 

Bilde over slangene du må sjekke

VAC1AAR.jpg

 

Sjekk også air shroud slangen helt bakerst på innsuget.

Airshroud.jpg

 

Det finnes ingen gummidemper som Volvojens prater om, det eneste av gummi under der er ventiltetningene, og de har ingenting med tikking å gjøre. Er heller ikke av gummi, men viton 1-winking.gif Og du har hydrauliske løftere, ikke shims, de ble historie i 1985.

 

 

Tenningen kan du sjekke og justere selv om du har tenningslampe. Mer om dette i innlegg 34 i DENNE TRÅDEN. Eller DENNE er kanskje bedre - orker ikke skrive alt igjen 1-winking.gif 

På din bil er det ikke plass til sikring i bensinpumpereléet, der skal du laske sammen to pinner i diagnosepluggene for å aktivere statisk tenning, bilde under.  

 

IKKE LASK FEIL PINNER, MEGET VIKTIG!

 

OBD80B4.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quattro73: "Smellet" jeg nevnte kommer bare noen ganger. Skal høre godt etter neste gang, for å prøve å beskrive lyden bedre.

 

1) OK. Skal gå over fester og slanger med startgass. Noe spesielt jeg må gjøre, annet enn å spraye over? Leste et eller annet sted at man bør koble ut tomgangsreguleringen (kjøre "open loop") slik at påvirkningen fra gassen blir tydelig(ere).

 

2) Hvis det er normalt med 2-3 sek start på varm motor, så lar jeg det ligge. Mulig jeg måler DPR bare for å ha prøvd det!

 

3) Fikk anbefalt 0w40 Mobil1 av en forhandler, men da blir det 10w40 på neste skift. Har du noen formening om helsyntetisk vs. halvsyntetisk? Hvor ofte ville du skiftet olje? 10k? Prøver denne oljen neste gang tror jeg:

http://www.mobiloil.com/USA-English/MotorOil/Oils/Mobil_1_High_Mileage_10W-40.aspx

 

Passer disse ventilløfterne?

http://www.veloxmotor.com/index.asp?case=show_sub_category&main_category_id=1&category_id=29&sub_category_id=50

 

 

Nok en gang; Tusen takk for all hjelp. Dette setter jeg stor pris på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke deaktiver ISV når du bruker startgass, open loop (ISV i grunnstilling) vil bare gjøre at du får tomgang på rundt 1500 omdr, gjør det meste av feilsøking bare vanskeligere. Beveg heller på alle slanger mens motor går på tomgang og hør om turtall eller motorgange endres når du beveger på de. Sjekk også de som går inn på ISV.

 

Skal du måle strøm til DPR trenger du en spesialledning til dette, eller du kan lage en. Jeg har laget en guide for dette - http://www.bilforumet.no/topic/279640-guide-male-og-justere-differensialtrykkregulatoren-dpr-pa-ke-ke3-jetronic/

 

5W-40 / 5W-50 eller 10W40 er ok, en av de førstnevnte anbefales mest. Mobil1 5W-50 får du billig på Jula og Coop OBS mener jeg, 400 for 4 liter. Hel eller delsysntetisk har ikke så mye å si om du bruker bilen 'normalt' og skifter olje regelmessig. Regelmessig vil si minst hver 10000 km / en gang i året - det som kommer først.

 

Ja, løfterene i linken din passer, de Velox selger er original løftere av type INA.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår