Gå til innhold

GUIDE: Måle og justere differensialtrykkregulatoren (DPR) på KE / KE3-Jetronic

Ranger emnet


Quattro73

Anbefalte innlegg

Differensialtrykkregulatoren sitter skrudd fast foran på bensinmengdefordeleren, festet med to skruer. Typisk ved feil innstilling på denne er tungstartet ved varm motor og gjerne rufsete gange rett etter oppstart. Ikke justér på denne før det er verifisert at alt annet er i orden og at motor ikke suger falskluft.

ReVpDca.jpg

 

7FIspxf.jpg


Du kan lage deg en liten testledning slik jeg har gjort på bildet under, trenger da en hann og en hunn Bosch EV1-plugg. Helt små kabelsko med tape rundt fungerer også, for all del ikke kortslutt noe her.

fKYupD0.jpg


Du trenger også et måleinstrument (multimeter) med måleområde mellom 0 og 100 mA DC (likestrøm). Kople dette til slik jeg har tegnet inn på bildet under. Viktig at rød måleledning er koplet på mA på instrumenet og i bakre kontakt i pluggen (ledningen) til DPR. Svart måleledning skal fra COM på instrumentet og til bakre kontakt i pluggen på selve regulatoren (DPR). Den fremre kontakten i ledningen skal direkte til den fremre kontakten på DPR. Start bilen når motor er kald og notér deg strømmen. Etter ca ett minutt er lambdasonden aktiv, notér deg også strømmen nå (du vil se den endres). La motoren bli varm (90 grader) og noter strømmen igjen. Idéelt skal den ligge på 0 mA (+/- 3 mA) ved varm motor. Om du på varm motor f.eks. har en strøm på pluss 10 mA, da er grunntrykket på DPR stilt for lavt. Stopp motoren.

bqZDbh0.jpg

 

O93yFxJ.jpg

 

OQkPSVO.jpg


Skal du justere grunntrykket på regulatoren så må denne av. Ta av pluggen til DPR, legg en fille rundt den og løsne begge skruene litt. Siden det er trykk på bensinsystemet vil det sprute bensin, men ikke mye. Skru festeskruene helt ut og ta av DPR. Vær forsiktig så du ikke mister de to vitontetningene. DPR av på bildet under og du kan se den ene tetningen henger igjen på bensinmengdefordeleren.

BmdFWBa.jpg


Ta et flatt skrujern og skru av beskyttelsesskruen markert på bildet under. Ikke mist den!

9ROYIDP.jpg


Nå skruen er av kan du se justeringsskruen på DPR, en liten unbrakoskrue nedi der. Skru denne inn er kvart omdreining for å øke grunnpunktet med hhv. ca 10-15 mA. Skru på igjen beskyttelsesskruen, verifiser at vitontetningene er på plass og skru tilbake DPR. Kople opp igjen måleledningene og måleinstrumentet, start motoren og gjenta målingen. Om strømmen på varm motor er rundt -3 til +3 mA så er alt i orden smile.gif

Justeringsskruen på DPR (unbrako)
UMXIFwx.jpg
 

 

Bilde av testledningen jeg har laget. Er så lang at jeg kan ha instrumentet inni bilen mens jeg kjører.

 

5baTB.jpg

 

rSI1C.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant :-)

 

Går denne -30 -> +30 mA eller 0-60 mA?

 

Har jo justert opp noen KE på MB, men aldri sett denne skruen, tror ikke den finnes på MB etter `89, der går den fra -30 ->+30 mA

 

Der har jeg bare justert opp på grunninstillinga(Blandingskruen) på LMM/BMF til strømmen har ligget nærest mulig 0mA med lambda tilkoblet.

 

K/KE-jet er ett system jeg gjerne skulle kunnet mere om så dette er interessant lesning for min del iallefall.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På KE- og KE3 (VAG) er det 0-60 mA, men ECU gir sjelden ut mer enn 50 mA. Lavere enn -40 mA gir fuel cut på KE3-Jet.

På gamle K-Jetronic er det ikke justeringsskrue siden denne har varmkjøringsregulator, og justering skjer som du sier på blandeskruen, men sammen med KE/KE3 kom elektronisk DPR (ca fra 89). Jeg antar du har en slik skrue også på MB med Bosch KE-Jetronic.

Jeg har mengdevis med underlag på K/KE/KE3-Jet, stort sett i elektronisk form ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår