Gå til innhold

Arff

Bruker
  • Innholdsteller

    15
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

424 profilvisninger

Arff's Achievements

  1. Takk for tips! Da blir det tur til hogger'n. Er noen rett borti gata her som har strammer til 300,-. Flaks igjen!
  2. Tror jeg må av med fanger og radiator for å komme skikkelig til fremmi der. Jeg slakket på reima og dreiet på løpehjulet til strammeren i går. Det hørtes ikke bra ut. Skal vel ikke knase når jeg roterer på hjulet? Skal sjekke vifte og kobling til denne også, mens jeg er i gang. Noen som har erfaring med å bytte lager i strammern?
  3. Jeg har en ulyd fra området rundt dynamo/servopumpe som jeg gjerne skulle hatt litt hjelp med. Metallisk klankelyd som overdøver vanlig motorlyd med glans. Frekvensen øker ved pådrag, så jeg antar at det må være et eller annet som er koblet på aux-reima: Dynamo, servopumpe, viskøs viftekobling, strammer, eller selve krankhjulet. Har som nevnt ikke AC på denne. Jeg trordde først det var dynamo, men lyden er der selv om denne er byttet. Noen som vet hva som kan lage en slik lyd fremmi der? Har også røsket litt i servopumpa når jeg skiftet dynamo. Det er slark i den, på den måten at jeg kan bevege reimhjulet litt inn og ut. Er det et tegn på at denne bør byttes? Når jeg lytter med skrujern på de forskjellige komponentene får jeg desidert sterkest lyd fra reimstrammeren, men vet ikke om det betyr noe.. Takknemlig for tips!
  4. Det løste seg selv, gitt. Strammeren ligger fint til i toppen, foran motoren. Er bare å hekte på en fast/skiftenøkkel og vri strammeren med klokka, så løsner reima. Er også et hull gjennom strammeren man kan sette en bolt eller umrako gjennom for å holde den i "slakk" tilstand.
  5. Jeg har en dunkelyd i dynamoen og har kjøpt brukt dynamo som jeg skal sette inn. Spørsmålet blir hvordan dette gjøres. Har funnet to skruer som holder dynamoen (en umbrako-bolt i underkant og en sekskant i topp. Men det ser trangt ut å manøvrere dynamo ut uten å løsne reima først. Er det en egen strammer til reima jeg må løsne for å få av dynamo? Takk for tips!
  6. Jeg skal få bilen min EU-godkjent og har fått anmerkninger på bremser bak, drivstofflekkasje og oljelekkasje. Bremser er fort gjort å bytte. Oljelekkasjen skal jeg finne og få tettet. Bensinlekkasje fra tanken sliter jeg mer med. Bilen er i såpass god stand ellers at jeg ikke har lyst til å la den gå i pressa på noen år enda. Det lekker foran på høyre side av tanken, akkurat der "reima" som holder tanken på plass sitter. Jeg fikk tips om å rengjøre og lime med kjemisk metall, men kommer ikke til uten å ta ned tanken. Da lurer jeg på om jeg erstatter den i samme slengen. Vet noen hvor jeg kan få kjøpt tank? Har søkt litt på forumet og funnet ut at 100 c3, 100 c4 og a6 c4 har samme tank (?), men sliter med å finne noen som har tank. Tips mottas med takk! Er det omfattende å skifte bensintank (ikke quattro)?
  7. Kilometertelleren har rett og slett stoppet (både hovedteller og den som kan nulles ut). Noen som har noen ide om hvordan dette kan fikses? Temperaturmålingen i dashbordet har også begynt å gå over 90 grader (aldri gjort det før). Kanskje det er en sammenheng der?
  8. Takk! Får vel skaffe meg noen sånne fjærklemmer og kjøre på =)
  9. Jeg har en ulyd fra venstre side bak i bilen (stasjonsvogn). Det er en slags klakkelyd som kommer når jeg kjører over visse typer humpler (hull i veien, kanter etc.), og høres ut som "metall mot metall". Lyden høres godt inni bilen, så jeg vil gjerne ha den vekk! Har tatt ut alt som finnes av løse deler i bagasjerommet (jekk, reservehjul, varseltrekant etc.). Jeg trodde det var reservehjulet som var dårlig festet, men det er det altså ikke. Virker dessuten som om lyden kommer fra venstre side (hjulet ligger mer midt på). Hører den meget godt når jeg sitter i venstre baksete. Hva kan dette være?
  10. Herlig! Da blir det pumpebytte om ikke altfor lenge. Har funnet en pumpe her: bildeler.no. Ser den OK ut? Takk for hjelpen!
  11. Etter bytte av bensinfilter har pumpen begynt å pipe (høres mye bedre enn før). Bilen starter helt fint. Hva kan dette være? Luft som er fanget i pumpa?
  12. Det her ser gøy ut! Har lest gjennom hele tråden, og spør for sikkerhets skyld: Jeg skal bytte ventilløftere og tenker å skifte kam i samme slengen (når jeg først er oppi der og roter). Hvordan påvirkes bensinforbruket ved bytte til tilsvarende trimkam? Noe mer man bør gjøre enn å bytte selve kammen? Jeg vil ha en bil som går rimelig. Min Audi 100 er en familiebil, tross alt =)
  13. Quattro73: "Smellet" jeg nevnte kommer bare noen ganger. Skal høre godt etter neste gang, for å prøve å beskrive lyden bedre. 1) OK. Skal gå over fester og slanger med startgass. Noe spesielt jeg må gjøre, annet enn å spraye over? Leste et eller annet sted at man bør koble ut tomgangsreguleringen (kjøre "open loop") slik at påvirkningen fra gassen blir tydelig(ere). 2) Hvis det er normalt med 2-3 sek start på varm motor, så lar jeg det ligge. Mulig jeg måler DPR bare for å ha prøvd det! 3) Fikk anbefalt 0w40 Mobil1 av en forhandler, men da blir det 10w40 på neste skift. Har du noen formening om helsyntetisk vs. halvsyntetisk? Hvor ofte ville du skiftet olje? 10k? Prøver denne oljen neste gang tror jeg: http://www.mobiloil.com/USA-English/MotorOil/Oils/Mobil_1_High_Mileage_10W-40.aspx Passer disse ventilløfterne? http://www.veloxmotor.com/index.asp?case=show_sub_category&main_category_id=1&category_id=29&sub_category_id=50 Nok en gang; Tusen takk for all hjelp. Dette setter jeg stor pris på!
  14. Ja, det var i grunn disse demperne over løfterne jeg hadde tenkt å bytte. Quattro73 har laget en guide som beskriver prosessen i detalj. Jeg antar at en 2,3 liter fra 1992 har hydrauliske løftere. Tenkte også jeg skulle prøve med ny 0w40 Mobile1-olje og se om det hjelper noe. Mener det er 10w40 på den nå. Skal også gå over tenningsanlegget, ja. Setter inn nye plugger, luftfilter og bensinfilter til helga. Kan man sjekke timing på tenning selv, eller er det verkstedsarbeid?
  15. Dette er min første post på forumet. Har akkurat kjøpt meg en Audi 100, 2,3e AAR fra 1992, og tanken er at jeg skal gjøre det meste av feilsøking og reparasjoner selv. Er ganske fersk som hobbymekaniker, så har lært veldig mye av å lese guider og sånt her inne allerede. All ære til dere som bygger opp forumet med så mye kvalitetsinnhold! Jeg har et par symptomer som jeg håper dere kan hjelpe meg med å feilsøke og rette: 1) Kaldstart: Motoren starter kontant, men noen ganger "smeller/klikker" det litt. Kan det være en feiltenning? Den har nå begynt å riste og jage i noen sekunder etter kaldstart, før den roer seg og går normalt. Den stabiliserer seg fortere hvis jeg gir litt gass. 2) "Varmstart": Jeg må ofte la starteren gå i to-tre sekunder før den starter. Den går helt greit etterpå. Samme klikket/smellet akkurat når motoren starter her også, iblandt. 3) Ventiltikking: Motoren tikker MYE rett etter en kaldstart, før den får smøring antar jeg. Etterpå tikker den bare periodisk frem til motoren er skikkelig varm. Jeg har allerede deaktivert vakuumpumpa for å utelukke at det er denne som lage spetakkelet. Er det nye ventilløftere som er trikset for å få bort dette? Etter å ha lest noen andre tråder som likner, tenker jeg at det kan være en lekkasje i vakumslangene. Har noen en oversikt over hvilke slanger jeg bør sjekke, og hvordan dette gjøres? Takk for all hjelp!
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår