Gå til innhold

Peguot Partner lekket inn vann under "Gullvask"

Ranger emnet


Harpe

Anbefalte innlegg

Kjørte min Peguot Partner 2007 modell igjennom vaskehallen i dag for å få underspylinga.
Dreit skikkelig på draget, har aldri vasket bil i hall før og det resulterte i at vaskeroboten knakk antennen på bilen.. Men det er vel en smal sak.

Det jeg reagerte på var at bilen tok inn vann i dørken på passasjersiden!! Det kom litt sigende ved beina mine og, men på passasjersiden "fosset det inn" ett øyeblikk. Det kom ned oppunder hanskerommet. Jeg tror det var pga underspylingen.
Bilen var EUgodkjent uten mangler i Desember, og skal være i god stand, men jeg innså etterpå at jeg lot motoren gå under vaskingen (radio).
Hver så snill å si at bilen tok inn vann pga at motoren gikk og at det ikke er noe som lekker?! Jeg vet jo egentlig at bilen skal stoppes under vask. Jeg bare kobla ut ett øyeblikk.

Ett annet problem jeg har er at bilen ikke starter når jeg bruker reservenøkkelen. Er dette ett vanlig problem hos Partnere?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Dørpakningene? Men det kom jo ikke inn igjennom døra? Det kom fra under hanskerom/airbag.

 

Dreneringshull.. Mener du rillene nedfor frontruta? For jeg har sett det er mye rusk og skitt i utblåset til airconditionen inne i bilen. Hvordan får man evt renset ut dreneringen?

 

Det kan jo ikke være feks rustet HULL noe sted ettersom det nylig kom fra Eu?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til Peugeot men det pleier og være noen hull nedenfor rillene som skal drenere vekk vann. Hvis disse er tette så vil vannet øke og komme inn i kupen. Hvordan du kommer til på din bil aner jeg ikke. Hullene går som regel i en gummi så det gjelder og finne dem og få dem stikket opp/renset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Dørpakningene? Men det kom jo ikke inn igjennom døra? Det kom fra under hanskerom/airbag.

 

Dreneringshull.. Mener du rillene nedfor frontruta? For jeg har sett det er mye rusk og skitt i utblåset til airconditionen inne i bilen. Hvordan får man evt renset ut dreneringen?

 

Det kan jo ikke være feks rustet HULL noe sted ettersom det nylig kom fra Eu?

Ikke umulig at gummipakning rundt front vindu lekker og vann kommer inn den veien når du få vanntrykk direke fra vask / skylling i maskinen.

 

PS.

EU kontroll har lite eller ingenting med om det lekker vann fra rustete hull forskjellige plasser som nevnes her.

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff burde jeg bare sette den inn på verksted? Dette blir nok dyrt..

Synes fortsatt det høres rart ut om det henger sammen med pakninger rundt ruta, men jeg er ingen ekspert.

 

Angående reservenøklen; det er ikke knapp på den som på hovednøklen. Så tror ikke det er batteri. Jeg satte reservenøkkelen i og vred om og bilen bare kynnet. Null problemer med hovednøkkelen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge antennefoten er i orden(står rett) er det bare å skru ut antennepisken og bytte den... kan hende du trenger en tang.

Det kan hende at vannet kom inn igjennom kanalen til kupévifta
Den sitter på høyre side under dashbordet og tar inn luft rett under frontruta på høyre side.
Under de svarte dekslene nedenfor frontruta er det et stort rom med ett stort luftinntak til vifta og noen dreneringshull. Hvis disse hullene er fulle av dritt og blader o.l og det kommer masse vann ned der (og i tillegg bilen+kupévifta går) så er det ikke helt usannsynlig at den har trukket inn vann derfra.
Hvis du er litt handy så skrur du bare av vindusviskerne og dekselet og sjekker/fjerner dritt selv...

Nøkkelen din trenger mest sannsynligvis bare å kodes på nytt. bare å ta med deg alle nøklene dine og dra innom Bertel O. Steen så kan de mest sannsynlig legge inn nøklene mens du venter...

P.S. At bilen har vært på EU-kontroll betyr ikke at den er i "god stand".... På en EU-kontroll sjekkes bare ting som har med sikkerhet å gjøre. og ting skal være ganske dårlige før de må sette feil på det. 

  •            '19 Peugeot iOn                                        [67HK]
  •             '10 SAAB 9-5 Turbo6 XWD Aero Hirsch [330HK]
  •             '08 SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower BSR       [220HK]
  • [vrak]   '03 SAAB 9-3 SS 1,8t BioPower Maptun [240HK]
  • [solgt]  '02 Peugeot Partner 2.0 HDI                    [90 HK]
  • [solgt]  '97 Peugeot Partner 1,4                           [75 HK]
  • [solgt]  '95 SAAB 9000 2,0                                  [131 HK]
  • [solgt]  '96 Peugeot Partner 1,9D                         [69 HK]
  • [Vrak]   '86 Mazda 626 2.0                                  [102 HK]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Håper dere har rett i at det bare er møkk som er problemet. Skal stikke innom ett verksted å høre en dag, men det frister å kjøre bilen i gullvask igjen og se om den trekker inn vann når motoren er stanset. Det lyser en skiftenøkkel i dashbordet, så jeg må inn med den på service snart uansett.
Anbefaler dere Merkeverksted eller er dette veldig mye dyrere? Tidligere har jeg bare benyttet meg av Mekonomen men da hadde jeg biler som var vesentlig gamlere og i dårligere stand.

 

Jeg bor nok ganske langt unna Bertel O Steen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bertel. O. Steen vil jo ha mekanikere som kjenner bilen din godt og vet å ta vare på den. Og de vil mest sannsynlig matche pristilbud du har fått fra annet verksted.
Men samtidig er ikke en service det vanskeligste, og vil nok bli utført vel så bra på en annet verksted...

  •            '19 Peugeot iOn                                        [67HK]
  •             '10 SAAB 9-5 Turbo6 XWD Aero Hirsch [330HK]
  •             '08 SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower BSR       [220HK]
  • [vrak]   '03 SAAB 9-3 SS 1,8t BioPower Maptun [240HK]
  • [solgt]  '02 Peugeot Partner 2.0 HDI                    [90 HK]
  • [solgt]  '97 Peugeot Partner 1,4                           [75 HK]
  • [solgt]  '95 SAAB 9000 2,0                                  [131 HK]
  • [solgt]  '96 Peugeot Partner 1,9D                         [69 HK]
  • [Vrak]   '86 Mazda 626 2.0                                  [102 HK]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår